Gå till innehåll

Kaliumsulfat


Wiking

Rekommenderade inlägg

  • 3 år senare...

Väcker den här tråden en snabbis.

Vilken koncentration av kaliumsulfat har vatten (osmosvatten) när det är mättat? Jag hällde tidigare ikväll ner cirka 250 gram K2SO4 i ungefär 1,5 liter vatten och jag får inte den sista sörjan på botten att lösa sig. Vilken är den maximala koncentrationen (vid normala förhållanden) som vattnet kan hålla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det löser sig lite mer än 100g/L så du får nog späda ut det en del mer 2.5L är nog rätt bra att nå till i.a.f., eller kanske dela det i två 1.5L flaskor så det blir 3L, sen är det ju självklart temperaturberoende, mer lösligt ju varmare det är.

Tack, eller så tänkte jag att om jag använder vätskan enbart från det övre skiktet utan att skaka på flaskan så kan jag sedan fortsätta fylla på med osmosvatten när jag gjort slut på en del av flaskan och upprepa tills jag märker att allt börjar ha löst sig på botten (då kommer jag göra slut på hela flaskan istället och börja om från början med nytt K2SO4 och vatten), låter det vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 år senare...
On 2010-11-08 at 22:45, Andreas N sa:

Man kan lösa 110 gram i 1 liter vatten och anv man då 10ml så höjjer det kalium halten med ca 5mg/liter på 100 liter vatten.

 

Hur beräknar man hur mycket man bör tillsätta per dag? Eller tillsätter man bara en gång i veckan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...