Gå till innehåll

Frågor om uppstart(Grönis alltså)


MotorShip

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla !!

Jag e helt ny på detta område. Har ett 100l kar som jag FUNDERAR på att starta saltvatten i. Har dock ett par frågor innan (hmm…. som om dessa skulle räcka smiley5.gif. ).

1.Vad är det för skillnad på pumpar mellan söt och salt? Bortsett från flödet skall vara 10ggr akvariets volym. Dessa pumpar, om jag tolkat rätt, behöver inget filter som i sötvatten? Utan det räcker med en skummare, levande sten samt anemoner?!

2.Då jag inte har ett stort kar och vill försöka hålla kostnaderna ner (kanske bara en önskedröm, men det är mitt mål i alla fall). Klarar man sig med 1-2 cirkulationspumpar och en bra skummare? Har inte tänkt ha mycket djur, men det kanske är för tidigt att sia om. Målet är just nu clowner och räkor + ngt mer.

3.Tips på bra böcker. Jag läste tidigare på någon sida där det tipsades, men sparade ju inte denna sida *suck* smiley19.gif

4.Finns det någon i Göteborgs området som kan tänka sig hembesök i framtiden när man läst på sig lite mer kunskap? Affärer i all ära, men jag har fått en uppfattning om att de bara skall sälja. Inte alla men merparten.

5.Vad behövs för uppstart av saltvattens kar i erat tycke?

Många frågor lär det väl bli. Har pysslat med sötvatten ett antal år, men måste vika mig för intresset för saltvatten. Måste få veta mer……..

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PÅ fråga ett, du har rätt i allt inga filter, ca 10gånger volymen. Men det är definitivt inget tvång att ha anemoner. Det finns många bra artiklar om uppstart och ännu fler trådar, läs igenom några av dessa.

fråga två. Det räcker med två cirkulations pumpar och en bra skummare.

Fråga tre. sök på "böcker".

Fråga fyra. Det finns det säkert

Fråga fem. Tålamod(inget jag har), pumpar, skummare, ljus, LS, salt, tester och akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Du har läst igenom uppstartsartiklarna?

1.

Eeek! Stryk anemoner ur den där meningen! Riktiga anemoner är ingen nybörjarpryl och behövs inte alls till clowner.

Man använder vanligen rena cirkulationspumpar, eller för den delen filterpumpar med bortplockat filtermedium. Filter måste städas ofta för att inte få motsatt effekt. Filter används undantagsvis, tex för att fånga skräp vid städning eller så. Den levande stenen ersätter bakteriefunktionerna i ett filter i ett sötvattensakvarium.

2.

Ja, det går bra att anpassa tekniken till det man stoppar i karet. Belysningskraven är tex främst viktiga för koraller, inte fiskarna.

3.

Använd forumets sökfunktion med tex "boktips" så lär du hitta en hel del. Använd gärna sökfunktionen för att hitta svar på en hel del annat också, det finns många intressanta gamla trådar på forumet.

5. Levande sten, cirkulationspumpar, skummare, salt och lite tester. Eventuellt doppvärmare. Om man planerar annat än fisk - bra belysning. Om man planerar känslig fisk - UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag ska försöka att svara så gott jag kan.

1:Det är ingen större skillnad på pumparna men man brukar välja pumpar av lite bättre kvalitet till saltvatten. japp man brukar inte ha nått filter, men man brukar sätta lite vid insuget till pumpen för att undvika att suga in fiskar. Cirkulation, skummare, ljusoch levande sten är grunden i ett saltvattens kar. Anemoner ska man bara ha i etablerade kar som gärna är större än 200L för dom är lite känsliga av sig, och kan förgifta akvariet när dom dör.

2: Det skulle funka med ett par clowner i ett 100L kar, men man brukar aldrig rekomendera en nybörjare att börja med ett kar som är mindre än 200L, Prisskilnaden mellan att starta upp ett 100L kar och ett 200L är bara några hundralappar.

3. har inget bra tips

4. ..

5. Tålamod, köp begangat om du vill hålla ekonomin på en hyfsad nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses här går det undan i barnbacken... smiley32.gif

Grymt kul att ni engagerar er såpass snappt. Jag blir ju alldeles till mig. Har kollat runt lite, och man kan ju, som så många säger, läsa sig fördärvad. Stort kontra Nano, pengar hit och pengar dit.

Jasså anemoner kan man strunta i. OK, jag sprar er info separat så jag kan läsa de om o om o om igen. Samt att läsa vidare här på guiden.

Vattenbyten skriver ingen så mycket om. Jo för Nano kar.

Men det måste väl göras vattenbyten i saltvatten likväl som i sötvatten?? Kanske mindre eller mer sällan!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å om jag förstår det hela rätt så här långt.

Levande sten, cirkulationspumpar, skummare, salt och lite tester. Så kan man starta.

Introduktion av tex räka, snigel och ev fisk, kan var efter c:a en månad, efter vad testerna visar kan man väl göra detta tidigare eller senare oxå då självklart.

Vad jag har förstått på guiden så byter man inte vatten i börja. Rätt eller fel?

Till denna version funkar vanligt lysrör som ljus då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, det stämmer. Vanliga lysrör kommer att räcka med de djuren. Fortsätt nu och läs runt i trådarna på forumet så kommer du få hyfsad koll på vilka djur som funkar och inte funkar. Försök att leta info om vattenkemi, det hjälper alltid att ha lite koll på grunderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vettenkemin ja.. Har spånat runt lite här på guiden, de va en del med kemin.

Finns det ett "startkit" att köpa för nybörjaren?

Eller måste man köpa allt separat?

Hur många tester är det?

Jag tappar éna räkningen och har inte riktig koll på vad alla förkortningar betyder. Men det kommer väl vad det lider.

Sen var det ju det med sand oxå. Eller kalksand e de väl egentligen. Det verkar råda olika meningar om hur tjockt detta lager skall vara.

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Har ni ngn form av sand på botten eller har de flesta rent glas?

Läste oxå angående ljus i en artikel under "Starta saltvattens..." att detta var det som nybörjarna slarvar med mest.

Men jag kan lite på era tidigare på ståenden här ovan va?

Förutsatt att jag håller mig inom målet som är angivet klart.

Jo LS är det förkortning på levandesten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns startkit, bla från sera, enligt min mening så är detta ett av de sämsta jag använt. Salifert har mycket bra tester, i början behöver du PH, hårdhet, nitrit, nitrat, fosfat och amonium. Jag har ett tunnt lager sand, 1-2cm. Klart att du klarar dig med lysrör om du bara skall ha fisk. LS=Levandesten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...