Gå till innehåll

Högt nitrat?


Greken

Rekommenderade inlägg

Jag har mätt mitt nitrat med ett test som jag köpte för ett år sedan (kommer inte ihåg vilket märke men det är från Kanada), men i helgen köpte jag Saliferts nitrattest. Med det förra testet har jag haft mellan 5 och 10 i nitrat hela tiden och har det även nu med detta test. Men när jag prövade saliferts test fick jag en mindre chock, den visar på 50 i nitrat.

Det underligaste är att jag har ca 30-40 olika arter av SPS som alla mår bra med alla möjliga färger som växer bra, ser inget fel på fiskarna och har sedan uppstarten för ett år sedan aldrig haft en alg förrutom kalkalger och lite på glasen.

Byter ca 8% vatten i veckan och har både mekanisk filtrering, skummare och nitratfilter. Det enda som är lite underdimensionerat är skummaren. Nitratfiltret är en aqua care som jag nu har bytt innehåll i och startat om.

Frågan är vilket test man ska lita på, vet att saliferts ska vara de bästa men på akvariet kan jag inte se några tecken på för mycket nitrat och 50 är jävligt högt.

PS. sparar just nu till en ny skummare. Deltec turbo 1060S. Vilken skummare! 6000l vatten/tim och 1000l luft/tim.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert är väl det ända man kan lita på.

Dock så kanske du bör kontrollera så att du inte har mätt fel eller fått ett "måndagexemplar". Det kan ju alltid hända.

För övrigt så finns det ju 2 olika varianter av nitrat mätningar med salifert har du under 10 på ena sidan så kan man lägga behållaren längs pappret och sedan läsa av igen. Då får du ett värde som är 10 gånger så stort som det riktiga.

Denna funktion finns ju med bara för att det skall vara lättare att läsa av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...