Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Fungerar Faktabladen som Kvitton? Affärer idag är tvungna att fråga om du vill ha kvitto. Du måste inte ta emot men de måste fråga!

//Daniel

Nej, ett faktablad är inte samma sak som ett kvitto. Men ja, det är på samma sätt som med kvitto.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

1. Heder åt Bygert som sakligt försökt redogöra för det juridiska läget.

2. Om någon konkurrerar på ett ojuste sätt genom att kapa kostnader genom att inte följa gällande lagstiftning så anmäl! Men se till att hålla rent framför egen dörr, tex när det gäller faktablad.

3. Annars är det bara att försöka vässa sin konkurrens. Jag har svårt att förstå hur nätförsäljning av fisk skulle innebära en säker dödstöt för svenska butiker när inte billiga tyska webbshopar lyckats ta över all försäljning av akvarieteknik. Och DO har uppenbarligen inte lyckats döda de danska saltvattensbutikerna trots flera års verksamhet. DO är en konkurrent som alla andra såvida de följer lagstiftningen.

4. Jag har ur ren djurhänsynsaspekt (dvs ej juridisk) svårt att förstå vissa av de anklagelser mot DOs transportmetod som förs fram här. Den typ av transport som fisk köpt av DO genomgår på väg till slutkund kan utan tvekan ske utan att djuren tar skada OM den sköts bra. Det är självklart den totala transporttiden i kombination med packmetod som spelar roll, inte om bilen står stilla korta stunder på vägen. Skulle DO-levererad fisk ta skada lär ryktet snabbt sprida sig här på SVG och deras kundbas helt försvinna då de knappast når ut på annat sätt.

5. Jag har flera gånger köpt fisk direkt i påse hos min lokala handlare, då jag beställt något han inte skulle tagit in annars. Då har jag hämtat fisken direkt vid leverans till butik. Att fisken skulle behöva utstå inkoppning i handlarens kar och därpå följande upphåvning har verkat som ett onödigt stressmoment. Självklart har jag då själv tagit ansvaret för karantänshållning. Grossistbilen som levererar fisk till min lokala butik har stannat på flera ställen och levererat fisk på vägen till andra butiker. Finns det någon skillnad mot DOs leveransmetod ur djurhänsynsaspekt?

Helt enkelt: myndigheterna bör uppmärksammas på DOs affärsmodell och sedan får de avgöra om den går rätt till. (Något säger mig att de redan uppmärksammats på detta... :) )

För övrigt hävdar min lokale handlare mycket bittert att de saltvattensbutiker som startats på deltid vid sidan om ägarnas andra arbete utgör en mycket osund och orättvis konkurrens då de inte är tvingade till samma marginaler då de inte måste försörja sig och sin familj och få ihop till en skaplig pension på pengarna från butiken...

Och ja, jag handlar >90% av mina akvarieprylar och djur hos mina lokala favorithandlare.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt hävdar min lokale handlare mycket bittert att de saltvattensbutiker som startats på deltid vid sidan om ägarnas andra arbete utgör en mycket osund och orättvis konkurrens då de inte är tvingade till samma marginaler då de inte måste försörja sig och sin familj och få ihop till en skaplig pension på pengarna från butiken...
Och det här är det enda alternativet i min stad, så jag är mycket tacksam för att han tryggar sin pension på det viset.

Väl formulerat Daniel, som tidigare sagts.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

000331 H* Zebrasoma flavescens 67 22,50

000332 H* Zebrasoma flavescens 456 25,00

000333 H* Zebrasoma flavescens 24 30,00

000334 H* Zebrasoma flavescens 15 40,00

000335 H* Zebrasoma flavescens (Show) 6 55,00

här är ett urklipp från De jongs prislista till handlare priserna är i euro och utan frakt.

Jämför det med "andra" och dra ifrån moms från priserna. Sen kan ni ju resonera om det hade täckt kostnader för en anläggning samt butik eller ens resekostnader.

Fundera sedan över om det känns rättvist att bedriva bojkotter mot min butik för att jag inte har råd att handla era djur hos De Jong

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde lite i mitt inlägg tidigare, vilket gör att mitt inlägg tidigare kanske mer framstår som ett ställningstagande för DO, än vad jag avsåg:

Jag är inte alls övertygad om att DOs affärsmodell skulle klara myndigheternas granskning. Det är hårda regler som gäller i branschen numera. Och en affärsmodell som bygger sina låga priser på att en del av leveranskedjan arbetar gratis lär inte hålla i längden.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

000331 H* Zebrasoma flavescens 67 22,50

000332 H* Zebrasoma flavescens 456 25,00

000333 H* Zebrasoma flavescens 24 30,00

000334 H* Zebrasoma flavescens 15 40,00

000335 H* Zebrasoma flavescens (Show) 6 55,00

här är ett urklipp från De jongs prislista till handlare priserna är i euro och utan frakt.

Jämför det med "andra" och dra ifrån moms från priserna. Sen kan ni ju resonera om det hade täckt kostnader för en anläggning samt butik eller ens resekostnader.

Fundera sedan över om det känns rättvist att bedriva bojkotter mot min butik för att jag inte har råd att handla era djur hos De Jong

Ted

Är det vanligt att en grossist göra prislistor till sin momsregistrerade kundar inklusive moms? Jag tror nu att dom priser är ex moms och då ser det jo liten annerlunda ut eller hur ?

Ted - Be serious now

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80% av denna tråd är skräp

men vissa ljuspunkter finns,

maxium, Bygert och Daniel i Malmö ! bra jobbat.

Jag vill ha svar ifrån Saltvattensguidens styre, Det borde vara rimligt med en klausul i reglerna för annonsering, att varje annonsör kan, om uppenbar tvivel finns, eller anledning, att de för saltvattensguiden uppvisar öppet vilka rättigheter till att bedriva handel med skyddade djur, de har. På så sätt hade en sån här tvist kunnat lösas, och vi alla informerats om, hurvida DO har rätt att handha och hantera dessa djur för handelssyfte i Sverige.

Maxium har en bra punkt i

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=364312&postcount=131

Alla människor plågar djur på olika sätt, om det är att stoppa ned vilda fiskar i ett akvarie, eller det är att köra bil till jobbet, och på så sätt bidra till olje-relaterad miljöförstöring.

Dessutom, hur många handlare i Sverige, säljer djur till folk som inte kan hantera dem.. Jag har själv köpt fiskar, som efter en stunds påläsning har jag insett, att min fiskkombination fungerar inte.. De ena är territoriella och stressar ihjäl de andra fiskarna...

jag tror personligen att DO nog klarar av transporten och att de lyckas leverera levande fiskar som överlever. Annars hade folk vänt sig mot dem. Det är dock en helt annan fråga om handeln bedrivs enligt regelboken. skatt, handelsrättigheter etc.

DaTrucka har också ett vettigt inlägg i

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=364501&postcount=194

alla vettiga inlägg drunknar i tramset

All heder också åt SVG, bra att man blir informerad om tvetydigheter och icke-seriös verksamhet. Akvarieshop har varit uppe flera gånger, blocket i örebro, och nu detta. Med det inte sagt att jag dömer DO till oseriös.. men jag vill att de uppvisar giltiga intyg på att de får göra det de gör.. inte bara snackar.. En seriös butik borde värna om sitt varumärke och styrka sin legitimitet.

Ted, du är seriös

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted

Är det vanligt att en grossist göra prislistor till sin momsregistrerade kundar inklusive moms? Jag tror nu att dom priser är ex moms och då ser det jo liten annerlunda ut eller hur ?

Ted - Be serious now

/Henrik

Hur menar du.

De Jongs priser är utan moms.

De priserna som presenteras till slutkunder på internet av webshoppar brukar vara inklusive moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80% av denna tråd är skräp

men vissa ljuspunkter finns,

maxium, Bygert och Daniel i Malmö ! bra jobbat.

Jag vill ha svar ifrån Saltvattensguidens styre, Det borde vara rimligt med en klausul i reglerna för annonsering, att varje annonsör kan, om uppenbar tvivel finns, eller anledning, att de för saltvattensguiden uppvisar öppet vilka rättigheter till att bedriva handel med skyddade djur, de har. På så sätt hade en sån här tvist kunnat lösas, och vi alla informerats om, hurvida DO har rätt att handha och hantera dessa djur för handelssyfte i Sverige.

Klokt och enkelt förslag!

Maxium har en bra punkt i

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=364312&postcount=131

Alla människor plågar djur på olika sätt, om det är att stoppa ned vilda fiskar i ett akvarie, eller det är att köra bil till jobbet, och på så sätt bidra till olje-relaterad miljöförstöring.

Dessutom, hur många handlare i Sverige, säljer djur till folk som inte kan hantera dem.. Jag har själv köpt fiskar, som efter en stunds påläsning har jag insett, att min fiskkombination fungerar inte.. De ena är territoriella och stressar ihjäl de andra fiskarna...

jag tror personligen att DO nog klarar av transporten och att de lyckas leverera levande fiskar som överlever. Annars hade folk vänt sig mot dem. Det är dock en helt annan fråga om handeln bedrivs enligt regelboken. skatt, handelsrättigheter etc.

DaTrucka har också ett vettigt inlägg i

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=364501&postcount=194

alla vettiga inlägg drunknar i tramset

All heder också åt SVG, bra att man blir informerad om tvetydigheter och icke-seriös verksamhet. Akvarieshop har varit uppe flera gånger, blocket i örebro, och nu detta. Med det inte sagt att jag dömer DO till oseriös.. men jag vill att de uppvisar giltiga intyg på att de får göra det de gör.. inte bara snackar..

Kan inte vara roligt att nämnas i samma sammanhang som ovanstående "stjärnor"!

En seriös butik borde värna om sitt varumärke och styrka sin legitimitet.

Detta är väl självklart om man skall tas på allvar!

Ted, du är seriös

Vad tycker ni andra annonsörer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha svar ifrån Saltvattensguidens styre, Det borde vara rimligt med en klausul i reglerna för annonsering, att varje annonsör kan, om uppenbar tvivel finns, eller anledning, att de för saltvattensguiden uppvisar öppet vilka rättigheter till att bedriva handel med skyddade djur, de har. På så sätt hade en sån här tvist kunnat lösas, och vi alla informerats om, hurvida DO har rätt att handha och hantera dessa djur för handelssyfte i Sverige.

Nu ska ju sådant här tas av berörda moderatorer tillsammans, och då gärna genom ett mail till berörda, men som privatperson så vill jag gärna svara. Jag anser inte att SG är en tillsynsmyndighet, och att vi varken har tid eller ibland möjlighet att ha koll på all den företagsverksamhet som sker i vårt land. Även om den berör vår hobby. Vi som sitter som moderatorer gör det på fri basis, helt ideéllt för att få ett fungerande forum där man kan utbyta erfarenheter och kunskap, samt ta del i diskutioner likt denna som förhoppningsvis i slutändan ska föra något gott med sig.

Jag, som privatperson, anser det är myndigheterna som skall utföra den kontroll som bör göras, precis som i alla andra fall. (Mobbar och medborgargarden har jag inte mycket för.)

Det är ännu inte utrett (som jag ser det) huruvida det är DO eller Henrik (som privatperson) som utför leveransen från Danmark till Sverige, och isf vad som gäller när ett djur passerar gränsen. (Leveransen sker dessutom inte från bilen, utan från en lägenhet, iaf i den första leveransen.)

Eftersom att DO's handel i Sverige (finns den?) är anmäld enligt Ted så bör man kanske vänta tills svaret i den frågan är utredd?

Det lönar sig sällan att döma någon på förhand.

Peter;

Jag skall ta upp din åsikt bland moderatorerna, tack för din åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska ju sådant här tas av berörda moderatorer tillsammans, och då gärna genom ett mail till berörda, men som privatperson så vill jag gärna svara. Jag anser inte att SG är en tillsynsmyndighet, och att vi varken har tid eller ibland möjlighet att ha koll på all den företagsverksamhet som sker i vårt land. Även om den berör vår hobby. Vi som sitter som moderatorer gör det på fri basis, helt ideéllt för att få ett fungerande forum där man kan utbyta erfarenheter och kunskap, samt ta del i diskutioner likt denna som förhoppningsvis i slutändan ska föra något gott med sig.

Jag, som privatperson, anser det är myndigheterna som skall utföra den kontroll som bör göras, precis som i alla andra fall. (Mobbar och medborgargarden har jag inte mycket för.)

Det är ännu inte utrett (som jag ser det) huruvida det är DO eller Henrik (som privatperson) som utför leveransen från Danmark till Sverige, och isf vad som gäller när ett djur passerar gränsen. (Leveransen sker dessutom inte från bilen, utan från en lägenhet, iaf i den första leveransen.)

Eftersom att DO's handel i Sverige (finns den?) är anmäld enligt Ted så bör man kanske vänta tills svaret i den frågan är utredd?

Det lönar sig sällan att döma någon på förhand.

Peter;

Jag skall ta upp din åsikt bland moderatorerna, tack för din åsikt.

Lagge din åsikt som privatperson är ju skarpt färgad eftersom du stödjer din lokala handlare.

Men ni kan ju själva ringa upp och få be att tala med den som har hand om sådana här ärenden och höra efter om ert forum är en kanal för illegal handel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, som privat person så stödjer jag även dig, det vet du om någon. Och butiker i Stockholm. Och i Tyskland....

Jag har i egenhet av privatperson mailat till Jordbruksverket när frågan först kom upp, och fick först ett kortfattat svar, sen har jag kommit med ytterligare frågor, men inget svar ännu. Jag ger dem 2 veckor till, sen får jag se om någon annan fått svar i frågan.

Angående påslaget så satt jag och räknade lite och kom fram till att det är mellan 19-36% påslag räknat på dagens valutakurs (inte växelkurs på Forex).

Hur mycket lägger andra handlare på för att klara sina utgifter?

Fel av mig, menar mellan 23 och 54% påslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska ju sådant här tas av berörda moderatorer tillsammans, och då gärna genom ett mail till berörda, men som privatperson så vill jag gärna svara. Jag anser inte att SG är en tillsynsmyndighet, och att vi varken har tid eller ibland möjlighet att ha koll på all den företagsverksamhet som sker i vårt land. Även om den berör vår hobby. Vi som sitter som moderatorer gör det på fri basis, helt ideéllt för att få ett fungerande forum där man kan utbyta erfarenheter och kunskap, samt ta del i diskutioner likt denna som förhoppningsvis i slutändan ska föra något gott med sig.

Jag, som privatperson, anser det är myndigheterna som skall utföra den kontroll som bör göras, precis som i alla andra fall. (Mobbar och medborgargarden har jag inte mycket för.)

Det är ännu inte utrett (som jag ser det) huruvida det är DO eller Henrik (som privatperson) som utför leveransen från Danmark till Sverige, och isf vad som gäller när ett djur passerar gränsen. (Leveransen sker dessutom inte från bilen, utan från en lägenhet, iaf i den första leveransen.)

Eftersom att DO's handel i Sverige (finns den?) är anmäld enligt Ted så bör man kanske vänta tills svaret i den frågan är utredd?

Det lönar sig sällan att döma någon på förhand.

Peter;

Jag skall ta upp din åsikt bland moderatorerna, tack för din åsikt.

Jag lägger nu inget värde i om DO e ok eller inte men jag tror inte det gynnar SG om det visar sig att ni inte bryr er om en annonsör driver något som inte håller sig till våra lagar.

För att skydda mig nu så gäller min post inte annonsören i tråden utan en generell tanke.

Jag tror att det kommer ställas högre krav på våran hobby i framtiden och den dagen kan vi inte försvara oss om vi inte kan enas om att all olaglig handel måste stoppas och där har SG som enda forum i Sverige ett stort ansvar.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att fler och fler tar bladet från munnen och säger sin mening, känns som om Ted varit ganska ensam på barrikaderna.

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Enad kan man endast vara med en som har sitt fulla namn på SG.

MVH Dr Mugg från Dasseborg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående påslaget så satt jag och räknade lite och kom fram till att det är mellan 19-36% påslag räknat på dagens valutakurs (inte växelkurs på Forex).

Hur mycket lägger andra handlare på för att klara sina utgifter?

Fel av mig, menar mellan 23 och 54% påslag.

ursäkta om jag är dum

men hur kunde du komma fram till dessa siffror när de måste lägga på moms?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger nu inget värde i om DO e ok eller inte men jag tror inte det gynnar SG om det visar sig att ni inte bryr er om en annonsör driver något som inte håller sig till våra lagar.

För att skydda mig nu så gäller min post inte annonsören i tråden utan en generell tanke.

Jag tror att det kommer ställas högre krav på våran hobby i framtiden och den dagen kan vi inte försvara oss om vi inte kan enas om att all olaglig handel måste stoppas och där har SG som enda forum i Sverige ett stort ansvar.Patrik

Håller med till punkt och pricka. Det gäller att akvariehobbyisterna ser om sitt hus. Det råder ingen tvekan om att myndigheterna aktivt arbetar med lagstiftning för att skärpa kontrollen av djurhållning - även för hobbyister. Det gäller både ekologiska hänsyn (CITES, kräftdjur etc) och djurskyddsaspekter (storlek på akvarier mm). Flera av reglerna är ur både hobbyperspektiv och djurskyddsperspektiv helt befängda, men lagbrott tjänar knappast vår sak.

EDIT tog bort en massa OT.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du.

De Jongs priser är utan moms.

De priserna som presenteras till slutkunder på internet av webshoppar brukar vara inklusive moms.

Jag anser att de priser som du har skrivit här i tråden (kopiera / klistra in) är från DeJong för sina kunder. altså utan moms (BtB är altid utan moms). Nu känner jag självklart inte dom priser från Dejong, det är derför att jeg undra. Det du skriver är du (vi) måste dra av momsen från priset, vilket är fel. Om vi inte gör det, ser det jo liten anderlunde ut eller hur ?

Den sista delen är sant när det gäller priser till privatpersoner via web eller i butik.

Men helt uppriktigt, Ted. Varje gång tråden gäller något som är positivt på Deep Ocean, är du omedelbart tillbaka med några (kanske) negativa. Du har tidigare anmält Deep Ocean Skatteverket båda i Danmark och Sverige (enligt dig), och har redan fått svar. Du har också anmält Deep Ocean för lagbrott (enligt dig).

Var det inte en bra idé om vi alle väntar på alla dom saker som du säger att du har satt igång. När allt detta lägger klart, da kan alla diskutere ut från fakta iställat för alte dette.

Nu är jag privat och inte anställd på Deep Ocean. Då kan jag jo också komme med tips till dig ;-) Du kan jo under den tiden vi väntar på alle dom svar, användar tiden till att kontakta dom andra butikerna i Danmark och fråga dem hur dom har hanterade detta med Deep Ocean på den danska marknaden. Inte för att jag tror att dom är nöjd med Deep Ocean´s koncept, men Deep Ocean är fortfarende på det danska marknad.

Sedan finns där endast dom frågor kvar som är specifikt tillämpliga i Sverige. Som vi bara kan vänta på tills du har fått svar från dom ulika myndigheter.

Ted det är du som är förbannet på jag. Jag är inte ett dug förbannet på dig. Jeg är en FD nöjd kund hos dig där jag handlet för mer en 20 000 svenske spend. Jeg stötte också dom lokale (trots 30 mil) man kör gärne långt för att få bra service. Men jag har bare svärt att acceptere att du skall sitta och ha stenkoll på det meste inom SV i Sverige. Jeg liker att där är kunkurans. Det är bra för konsumenten eller hur ?

Förresten jag ska till Tyskland i morgon, ska jag ta något med dig (liten pils eller?) altså om jag får göre detta utan problem med tull/skatt/deklration/Ted;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...