Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ingan tveken om att Ted´s priser stämmer. Men dom priser han ligger fram måsta väre uten moms eller hur. Han skriver vider att vi skall dra momsen från på dissa priser. Det är det som fel.

Har du förstått att du måste börja tvivla på dej själv snart. Momsen skall dras bort från DO´s priser men inte De Jongs.

Om du har sett tillstånd i de län ni är aktiva och har dem på PDF så posta dem nu. Så slipper du ju tjafset om det. Dom myndigheter som uträttar dom har inga kopior av dem och kände inte till er elller det oseriösa tillvägagångs sätt som ni dragit denna hobbyn in i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget... men rätt ska vara rätt..

DO tar 259 dkk varav moms på 52 dkk ska dras bort. Kvar är då 207 dkk. Översätter vi detta till SEK så blir det 263 SEK.

DJ tar 22,5 Euro vilket blir 214kr.

Vinsten är alltså cirka 49kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget... men rätt ska vara rätt..

DO tar 259 dkk varav moms på 52 dkk ska dras bort. Kvar är då 207 dkk. Översätter vi detta till SEK så blir det 263 SEK.

DJ tar 22,5 Euro vilket blir 214kr.

Vinsten är alltså cirka 49kr.

Nja vinsten är inte 49 då det tillkommer en del pengar för att åka till Holland och till och tillbaka, hotell, färja m.m :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska otroligt att denna tråd får fortgå!!!

Hade det varit nån annan/annat som diskuterats så hårt och med så mycket skit så hade den stängts för länge sedan.

Tycker nog att man har tuggat till det själv, då man hoppar på andra medlemmar och kallar dem än det ena än det andra (en del har tagits bort) och sedan låter någon Mr. X sköta (kanske självpåtaget men då borde det dementerats av någon) företagets anseende utåt mot oss här på forumet.

Vi har fått vårt eget Water-Gate!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Era räkne exempel är roliga men meningslösa..

Misstänker att om nu DO har någon framgång med detta (De har det enligt utsago i Danmark) så får de säkert rabatter m.m från dejong. Om jag har förstått rätt är inte Ted direkt "stor" försäljare av fisk utan mer koraller? Alltså tvekar jag på att de priserna är samma som DO betalar!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[MOD]MOD]

Jag har dom flesta svar på dom frågorna som i ställer, eftersom det är jag som kör turne i Sverige för Deep Ocean. Jag har också all den viden om situationen på marknaden i Danmark. Jag har också vid flera tillfällen väret ved Ted i Kungsbacka, och varit medveten om hur man ser på och hur dom skulle försöka/vill kväva Deep Ocean. Men om vi inte kan tillåtas att diskutera saker på ett förnuftigt sätt på detta forum, måsta Deep Ocean hitta ett annat sätt att diskutera dessa saker med människor i Sverige.

Deep Ocean är på mycket kort tid blivit känt av stort set alla SV folket i Sverige. Detta kan inte blockeras eller stannas. Jag är mycket glad att hjälpa till med alla frågor på uppdrag av Moby i Deep Ocean.

På Deep Ocean har man full förståelse för människor som vill handla i en butik med dom för-och nackdelar som måste finns med det. Likadan att där självklart också är för- och nackdelar ved detta koncept.

Detta kan dock inte fortsätta på detta forum om olika moderator kommer att fortsätta att ta bort olika inläg.

Kan också mycket snabt berätta att alt är på plats ifm div. tilståndar mv. Och ja - Ted har reden haft kontakt med skattemyndigheden, utan att där var noga ting att komme efter.

Men var lite glad då och svara på frågorna angående erforderliga tillstånd.

Finns de? Vilka? I så fall upp till bevis.

Måste väl ändå vara det enklaste sättet att visa att företaget har rent mjöl i påsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow.

Så en bruttoförtjänst på 50:- per fisk ska bl.a täcka löner och arbetsgivaravgifter, hyror och administration, reskostnader och övernattning, drivmedel och andra bilkostnader, emballage (t.ex friggolåda 75:-/st), täcka in de reklamationer som ofelbart kommer att uppstå........samt ge lite vinst

Var kan man köpa aktier i D-O

Det är därför som Ted har råd att Köra Italienskt...;);)

(Ted Se detta som skämt.. Jag är på din sida i detta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du förstått att du måste börja tvivla på dej själv snart. Momsen skall dras bort från DO´s priser men inte De Jongs.

Om du har sett tillstånd i de län ni är aktiva och har dem på PDF så posta dem nu. Så slipper du ju tjafset om det. Dom myndigheter som uträttar dom har inga kopior av dem och kände inte till er elller det oseriösa tillvägagångs sätt som ni dragit denna hobbyn in i.

Ja jag har väntat ett tag på Pdf dokument nu !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Era räkne exempel är roliga men meningslösa..

Misstänker att om nu DO har någon framgång med detta (De har det enligt utsago i Danmark) så får de säkert rabatter m.m från dejong. Om jag har förstått rätt är inte Ted direkt "stor" försäljare av fisk utan mer koraller? Alltså tvekar jag på att de priserna är samma som DO betalar!

//Daniel

Tror faktiskt att Ted handlar mer fisk än dom ändå då han hämtat från dj till universeum m.m så han vet nog hur mycket eller lite rabatt man får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har drivit butiker i en del andra brancher och undrar lite saker. När jag tecknar avtal med leverantörer så finns Alltid en prislista utan moms och från den dras alltid din egna rabatt som hos dhl kan vara upp till 98% ungefär, dock brukar rabatterna på gällande prislistor vara mellan 30-50 %. Rabatten baseras på din årliga inköpsmängd.

Vilket gör mig lite frågande till om man kan jämföra Teds priser och DO priser?

Om det fungerar som alla andra brancher undrar jag varför butiker inte samarbetar och köper in tillsammans genom ett gemensamt inköpsorgan för att öka sina intäkter. Finns många sådana exempel tex. Woody bygghandel. Det finns mängder av varianter där många sådana bolag bara syslar med att skriva avtal och förhandla.

Sen undrar jag vad momssatsen är i Danmark på fisk.

Tillsist måste jag tyvär tillägga en sak om vad ett djur är enligt jordbruksverket.

För att kallas för djur skall det enskilda djuret kunna medicineras. Detta är något de kom fram till för 40 år sedan då man skulle flytta runt bikupor i Europa och man kom då fram till att bin inte skulle räknas som djur. Vet inte allt runt det men om så är fallet så gäller inte jordbruksverkets regler och lagar för tex koraller. Vad vet jag, men är övertygad om att det finns kryphål överallt där det finns regler och lagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktiskt att Ted handlar mer fisk än dom ändå då han hämtat från dj till universeum m.m så han vet nog hur mycket eller lite rabatt man får.

Som sagt jag skrev tror, vet inte Ted´s eller DO "djur" omsättning. men ville bara visa på att man kan inte räkna på en återförsäljares prislista på ett annat företag.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu tagit ett personligt beslut i alt detta. Jag har valt att dra mig tillbaka från att vilja hjälpa andra entusiaster i denna intressanta subkultur i Sverige. Jag har tidigare varit medveten om det mest absurda jag någonsin har upplevt. Som tidigare skrivet så är jag anställt i ett företag i Tyskland, med fabriker i både Tyskland, England, Belgien och Frankrike. Mina ansvarsområden ligger på dom nordiska länderna och jag har värret bosatt hit i Sverige dom senaste 16 åren (jag är dansk), med detta menar jag att ha bevis på vad jag skrivar hit:

Svensken är utan tvekan den mest snåla folkslag i hela Europa, där finns ingen annan utanför Sverige som använder så mycket tid på att ledare opp det billigaste priset på allt! På samma tid är saltvattens branschen i Sverige dom som klart har den största marginal. Jag tycker att i skall använda liten tid på att gå in på ulika danska saltvattensbutiker och kolla liten priser, och i vill se att Ni betalar hyfsat bra betalt hit i Sverige. Eks: www.petsuply.dk eller www.saltvandsbutikken.dk eller www.dansksaltvandscenter.net eller www.deepocean.dk

Deep Ocean kommer naturligtvis att fortsätta sin väg till Sverige. Planeringen av detta har pågått mycket länge (Där mycket papper och tillstånds som skall på plats innan man körer igång såna ting som detta).

Jag kommer i framtiden att fortsätta att fungera med att handla mitt i Danmark och klart också hos Deep Ocean. Jag kommer lika naturligt att ta saker hem till vad jag uppfattar som "vänner".

Att man inom en sådan hobby inte har lärt noga ting av hur det går när man utan att tänke låta en person få ensamsrät till att sälja så många saker. Jag tänker hit på verksamheten Dogman. Dom/han har stenkoll på Sverige. Detta gör BioTedMarin et jättebra kopia på

Âr där noga som har tänkt på va anledning är till att Ted använder så mycket tid på denna tråd ?. Kunna det värre en fråga om att där en monopolitisk bransch som håller på att gå i sönder?.

Jag tycker att ni skall fråga Ted om vem som helst får handla hos De Jong (han måsta som Fd kund vete), eller om man måste ha papperna klara för att köpa, sälja och leverera såna djur ?. Tror ni själva att Europa´s största grossist inom detta vill lägga namn till alt det som prater om: Försäljning på rastplatser, svartjobb ect. Ect. Ect.

Om nu Ted säger att det bare är en frågan om att det är pengar som styr vem som De Jong vill säljare till. Då måsta jag bare konstaterar att BioTedMarin verkligen har haft en leverantör han har kunnat stolta sig av, alltså om man tittar på alt det moralprat eller hur ?. Då har De Jong aldrig värt en värdig leverantör tll BioTedMarin.

Kanske det istället är en frågan om att Europas största och mest välansett grossist inom utrotningshotad saltvattensfisk och koraler ser Deep Ocean som en väldig seriös och ansvarbevista kund för dem De Jong på det Nordiska marknad.

Good Luck till alle Er som inte ser alternativare som välkommen och som bare vill stötta ett monopol J (tycker faktisk att jag träffar på ordet monopol ganska ofta i Sverige)

PS: Har ni nogasind frågat Ted till al hans tillståanda, eller liter i bare. Har Ted sine dokumenter fremme på sin hemsida, eller i denna tråd. Brug nu hovedet (det överste hoved).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste tilllägga att det inte är svartjobb om man hjälper en vän utan att ta betalt tex en målare åker till en kompis och målar om, sen bjuder ovannämda kompis på mat och öl för besvärret. Detta är inte svartjobb, utan kallas för vänner samma sak att köra bil och få en gåva (Korall). Men om vi ska hårddra reglerna får inget av ovannämda vara uppgjort i förväg. Skall i såfall beskatas efter shablonbelopp och arbetsgivaravgifter ska betalas.

Något att tänka på när man bjuder en polare på en pilsner för tänk om han hjälpt dig med något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...