Gå till innehåll

JohanP:s 620 liters system


JohanP

Rekommenderade inlägg

Välkomna till min nya tråd "JohanP:s 620 liters system" :W:

Jag har, efter att ha fastnat i den underbara saltvattensakvaristiken genom ett RSM 130, äntligen börjat komma igång på allvar med min nya set-up.

Huvudkaret blir en kub med måtten 70x70x70. Under kuben skall jag ha Ballingdunkar på 25 liter. Sidan om detta kommer ett fraggkar på 100x60x35. Under fraggkaret skall sumpen stå och denna blir på ca 100 liter. Hela härligheten skall kopplas samman till ett system.

Jag kommer i huvudsak ha små fiskar i kuben och inriktningen blir SPS:er, LPS:er, Zoa:s och Ricordeor -Tummen upp

Fraggkaret kommer att vara just ett funktionellt fraggkar och därför vet jag inte exakt vilken typ av djur jag ska där bortsett från alla härliga koraller.

Jag hoppas med denna tråd kunna bjuda på ett och annat hyfsat foto framöver och dessutom få era tankar och ideér om min set-up.

post-4230-14468920798071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för ditt erbjudande J0nas :smiley20:

Jag har ju hittils inte kunnat hålla någon arbetsstakt med mitt projekt där det går att säga den dagen gör vi det och det.................;)

Däremot kommer du bli bjuden när det skall invigas/skålas in :partyparty

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu precis blev jag klar med överrinningsbalkongen och montaget av BTN slimline bakgrunden.

Inga större missöde trots att jag inte anser mig vara händig direkt. Kanske jag kompenserar det lite med att i alla fall vara noga (och långsam):skrattar:

Elstripsen är jag skitnöjd med :nöjd:. Jag fick en tanke, och i bästa fall fungerar det precis som jag tänkt mig vilket jag tror. De skall fungera som ankare för mina LS staplade revpelare.

Jag har en hel del LS i bra storlek och i riktigt snygga formationer. När jag sedan gör min "scape" kan jag borra enstaka LS, trä en elstrip igenom och länka samman den med den närmsta som sitter fäst i slimlinen. LS:ens tyngd skall självfallet fördelas neråt i revpelaren men i sida tror jag detta fungera utmärkt.

post-4230-14468920832598_thumb.jpg

post-4230-14468920832907_thumb.jpg

post-4230-14468920833173_thumb.jpg

post-4230-14468920833414_thumb.jpg

post-4230-14468920833667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att få lite credits och intryck av att även en riktigt rutinerad saltis tror på idéen.

Ja, det kommer ju att bli mitt sätt att slippa hålla på med olika rörkonstruktioner inne i scapingen. I och med att avrinningsbalkongen lutar mot framrutan i karet så gick mina tankar igång med att det borde gå att utnyttja på något vettigt sätt.

Och jag som trodde jag utvecklat BTN tekniken till max (Manne vet vad jag menar) Detta var ju lysande Johan!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Händig" med modifikation ;)

Har precis spräckt framrutan på det som skulle bli sumpen :smiley5:

Skulle bara Dremla bort en bit på 100x7 cm i ovankant på karets framsida för att få ner höjden från 40 cm till 33 cm. Detta för att lättare kunna få in allt man vill ha i sumpen.

Nu har jag i stället skurit ut den trasiga rutan och skall beställa en ny i morgon.

Allt går inte som på räls...................tur man är van :skrattar:

Inga större missöde trots att jag inte anser mig vara händig direkt. Kanske jag kompenserar det lite med att i alla fall vara noga (och långsam):skrattar:QUOTE]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Händig" med modifikation ;)

Har precis spräckt framrutan på det som skulle bli sumpen :smiley5:

Skulle bara Dremla bort en bit på 100x7 cm i ovankant på karets framsida för att få ner höjden från 40 cm till 33 cm. Detta för att lättare kunna få in allt man vill ha i sumpen.

Nu har jag i stället skurit ut den trasiga rutan och skall beställa en ny i morgon.

Allt går inte som på räls...................tur man är van :skrattar:

men se där.. inget farligt direkt.. mindre kul om borrningen hade sluntit lite..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja, det blev ett litet uppehåll i projektet men nu skall det rulla på som beräknat/önskat.

Har dragit PVC idag och fått karen/ställningarna på plats. Som ni kan se har jag lite PVC delar kvar att montera. En kran skall monteras på 25:an ner till skummarfacket, tillflödet skall fixas så att det kommer över kammen samt slang och koppling till returen skall sättas dit.

Är det något i övrigt som någom tycker ser konstigt eller rent av fel ut?

post-4230-1446892095166_thumb.jpg

post-4230-14468920951838_thumb.jpg

post-4230-1446892095202_thumb.jpg

post-4230-14468920952189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En förbättring att komma med :)

De röret du ska ha ner till sumpen ha det med lite fall, det finns risk av ev luft samlas i de långa horisontella rören och stoppar upp flödet. Har man lite fall säg 1cm/m så vandrar luften uppåt. Minsta förminskning i röret gör att det pumpas upp mer vatten än den hinner svälja

/c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Wrang.

Jag har ju ett 32 mm:s rör med fritt fall och ett 25 mm:s rör med kran, båda är avrinning. Gäller detta med så pass mycket fall som 1 cm/m även om man kör med två rör?

Jag har 5-7 mm fall på en sträcka av ca 2 m. Skall jag öka på med mer fall, för möjligheten finns, både nu och senare?

En förbättring att komma med :)

De röret du ska ha ner till sumpen ha det med lite fall, det finns risk av ev luft samlas i de långa horisontella rören och stoppar upp flödet. Har man lite fall säg 1cm/m så vandrar luften uppåt. Minsta förminskning i röret gör att det pumpas upp mer vatten än den hinner svälja

/c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där ja, nu har jag byggt om de båda avrinningsrören så att jag har 1 cm fall per meter. Jag står inte ut med tanken att inte göra så rätt som möjligt från början.

Det var lite pyssel kan man säga att såga av de vertikala rören bakom kuben :jävul:

Nu skall jag börja där jag skulle i morse, nämnligen med att få till rörbitar/slang ner i sumpen och likaså den biten som skall upp över kammen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Manne, du är välkommen precis när du vill och har lust. Slå en signal bara så att jag är hemma.

Saknar något.................ja, förstånd -skrattar hysteriskt och bättre förmåga att bygga utan att behöva tänka och mäta -in absurdum-. Jag förstår vad du menade när du sade att "man saknar alltid saker när man beräknar vad man behöver i PVC delar". Rör har jag´gott om men 45 och 90 graders böjar är nästan slut, och då har jag inte satt ett enda rör till kommande fraggtank ;)

Ser bra ut johan! Bara o bygga klart det idag , tittar gärna förbi om tiden finns. Saknar du något så säg till.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...