Gå till innehåll

JohanP:s 620 liters system


JohanP

Rekommenderade inlägg

Tjoho, det verkar som det fungerar så här långt :smiley20:.

Har precis fyllt upp med sötvatten och skall testköra över natten. Allt är tätt och fungerar. Det enda lilla minuset är att facket till osomosvattnet läcker in en droppe i sekunden i nedankant. Jag tar fram silikonet igen i morgon när jag tappat ur sötvattnet och tätar det bättre.

Något som ser märkligt/fel ut?

post-4230-14468920958956_thumb.jpg

post-4230-14468920959137_thumb.jpg

post-4230-14468920959318_thumb.jpg

post-4230-14468920959495_thumb.jpg

post-4230-14468920959671_thumb.jpg

post-4230-14468920959868_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Japp, det skall jag prova, tackar tackar.

testa sen o stryp kulventilen helt på 25 röret.. o se så att 32an tar ALLT vatten från returpumpen.. < jag förutsätter att den gör det.. men testa ändå.

mvh manne

Skall jag ge returfacket mer plats genom att krympa osmosfacket eller ?

På vilket sätt "ser det lite litet ut"? Är det inte bara så att flödet genom sumpen blir lite snabbare, eller tänker jag fel här?

Japp, det skall dit silikonslang så fort jag får tag i en bit.

På sikt skall det ju ett fraggkar ovanpå sumpens ställning coh då skall denna sump försörja ytterliagre ett kar på 180 liter.

Returfacket till karet ser lite litet ut, det är ju där du kommer se avdunstningen, samt att jag hade satt silikonslang mellan pvc och pump. Annars tycker jag det ser bra ut, bara att kämpa på :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall jag ge returfacket mer plats genom att krympa osmosfacket eller ?

På vilket sätt "ser det lite litet ut"? Är det inte bara så att flödet genom sumpen blir lite snabbare, eller tänker jag fel här?

Japp, det skall dit silikonslang så fort jag får tag i en bit.

Vet inte hur många liter du har i returfacket och hur mycket du räknar med att avdunstningen är, vatten nivån i systemet kommer bara att variera i returfacket om jag inte är helt ute och cyklar. Sen beror det ju på hur känslig påfyllningen är oxå så klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut detta här nu. SKönt att ha plats i sin sump. Får du plats med en partikelstrumpa så bygg in detta nu redan från start.

tex

hållare med filterpåse

Kom på en sak till. Sätt små kanter/lister på sumpen så du kan ev bygga täcklock till denna. Oerhört skönt att slippa plast och ev stänk. finns små fina aluminiumlister typ L-profil 10x10mm lite silicon å så kan man trycka till dom på plats utan att ta ner allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i returfacket avdunstningen kommer o synas från båda karen , men du har ju en osmolator så det kommer att funka, den kommer o gå lite tätare intervall o förhållande till ett större returfack.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Klart det kommer att fungera, jag tänkte lite på säkerhet, om osmolatorn pajar.

Hur lång tid går karet innan pumpen börjar suga luft, men som sagt det är bara mina reflektioner. Vet att man kan diskutera sump hur länge som helst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

........ja, i alla fall den stora, lite nervösa delen :smiley20:

Nu börjar egentligen det riktigt roliga........att finjustera, placera koraller, placera om och så vidare och så vidare.

Stort tack Manne för din hjälp med grovscaping och en massa andra goda idéer.

Nu får det bli lite sömn, sen är det tyvärr jobb om några timmar innan jag kan fortsätta pyssla.

post-4230-14468920992251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser att det blev jobb in på småtimmarna!

mvh manne

Japp...det blev lite småtimmar som fick tas till förfogande ;)

Körde slagborr 01.15 och blev informerad av sambon att "klockan är ganska mycket" -skrattar hysteriskt

Men belysningen kom upp................och hängde kvar när jag körde till jobbet -Tummen upp

se där ja ser riktigt bra ut!

Tack så mycket. Ja, jag hoppas och tror att detta kommer att bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får du inte plats med musslorna tex så har jag plats.. :)

mvh manne

Det har du inte alls, har man fragghyllor så räknas det inte som att man har plats. -boxing

Jag däremot har gott om plats. :ler:

Ser kanon ut Johan! Ser fram emot att få komma på besök sen en dag och kika på det på riktigt också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du inte alls, har man fragghyllor så räknas det inte som att man har plats. -boxing

Jag däremot har gott om plats. :ler:

Ser kanon ut Johan! Ser fram emot att få komma på besök sen en dag och kika på det på riktigt också. :)

Asså jag mena i det stora , där är inga fragghyllor.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket :nöjd: för din positiva kritik. Ja, jag tror att det kan bli riktigt bra. Idag skall jag inte göra så mycket mer än att finjustera så att inga skadar varandra.

Jo, lite bök är det allt att nå botten. Är man bara 1,77 lång så är det i alla fall en sak som är positiv.............man chansar INTE med t-shirt på......det är bar överkropp som gäller.

Jag tror jag kommer att uppskatta måtten mer och mer när korallerna av olika typer får växa ihop och växa till sig.

Här händer det grejer! Det blev jäkligt bra-Tummen upp

är det inte bökigt att komma ner till botten? fast det kan vara värt det, jag hade en gång ett kar som var en meter högt;)

Stort tack Lagge. Det blir ju någon typ av SVG träff här under våren hade jag tänkt, men självklart är du välkommen när det passar dig.

Det där med musslor måste ni ha missförstått.....:skrattar:.....är det något jag har plats till, och kommer att göra ännu mer plats till så är det musslor.

Det har du inte alls, har man fragghyllor så räknas det inte som att man har plats. -boxing

Jag däremot har gott om plats. :ler:

Ser kanon ut Johan! Ser fram emot att få komma på besök sen en dag och kika på det på riktigt också. :)

Härlig fight.....;) ......det blir när någon grejar och musslor kan bli över.......INTE........

får du inte plats med musslorna tex så har jag plats.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..........som en nersövd sengångare.

Hhhuuu, idag var det drygt. Hade lite planer innan jag körde hem från jobbet, men orken tryter lite idag. Blev ju bara ett par timmars sömn gångna natten

Har bara precis kollat över hela systemet, så att allt är i ordning. Tycker att allt ser ut att må bra och det mesta är klart på gång. Den större av mina små T. crocea har börjat fästa på en sten......:smiley20: och det känns ju bra efter gårdagens lilla match med att få loss den.

Skall plocka bort pumparna med skumpatroner i morgon och börja med finliret när det gäller att placera ut de koraller som skall med så att säga.

Var och lämnade min Z.flavecens, mina clowner och salariasen idag. De kommer ju inte att passa in i den småfiskbiotop som det enligt planen skall bli. Jag har bara tänkt ha en fisk modell större och det kommer att bli en C. strigosus, eller om det går att få tag på............en C. truncatus

post-4230-1446892099705_thumb.jpg

post-4230-14468920997253_thumb.jpg

Ändrat av JohanP
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..........som en nersövd sengångare.

Hhhuuu, idag var det drygt. Hade lite planer innan jag körde hem från jobbet, men orken tryter lite idag. Blev ju bara ett par timmars sömn gångna natten

Har bara precis kollat över hela systemet, så att allt är i ordning. Tycker att allt ser ut att må bra och det mesta är klart på gång. Den större av mina små T. crocea har börjat fästa på en sten......:smiley20: och det känns ju bra efter gårdagens lilla match med att få loss den.

Skall plocka bort pumparna med skumpatroner i morgon och börja med finliret när det gäller att placera ut de koraller som skall med så att säga.

Var och lämnade min Z.flavecens, mina clowner och salariasen idag. De kommer ju inte att passa in i den småfiskbiotop som det enligt planen skall bli. Jag har bara tänkt ha en fisk modell större och det kommer att bli en C. strigosus, eller om det går att få tag på............en C. truncatus

Riktigt härlig aquascape! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..........som en nersövd sengångare.

Hhhuuu, idag var det drygt. Hade lite planer innan jag körde hem från jobbet, men orken tryter lite idag. Blev ju bara ett par timmars sömn gångna natten

Har bara precis kollat över hela systemet, så att allt är i ordning. Tycker att allt ser ut att må bra och det mesta är klart på gång. Den större av mina små T. crocea har börjat fästa på en sten......:smiley20: och det känns ju bra efter gårdagens lilla match med att få loss den.

Skall plocka bort pumparna med skumpatroner i morgon och börja med finliret när det gäller att placera ut de koraller som skall med så att säga.

Var och lämnade min Z.flavecens, mina clowner och salariasen idag. De kommer ju inte att passa in i den småfiskbiotop som det enligt planen skall bli. Jag har bara tänkt ha en fisk modell större och det kommer att bli en C. strigosus, eller om det går att få tag på............en C. truncatus

Ser möcke fint ut detta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..............men det blev inte så mycket annat pysslande idag.

Köpte nytt korallim, Grotech Superfast, idag men kom inte alls överens med det. Provade flera gånger och gjorde exakt enligt anvisningarna. Inget blev som jag ville -nej

Får ta nya tag i morgon med det gamla beprövade Deltec limmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

................och placering av en del koraller har det blivit idag.

Det börjar kännas väldigt rätt och nära hur den slutliga scapen kommer att bli. Jag har fyllt upp de båda pelarnas baksidor med några knytnävsstora LS för att få en lite kompaktare look. Dock gör jag allt för att behålla det luftiga helhetsintrycket så här innan det växt till sig. Förväntar mig ju hygglig tillväxt framöver ;)

Jag är nästan säker på att de SPS:er jag har just nu skall få den placering de har nu. Skall känna in mig ett par dagar bara men det blir nog så här.

post-4230-14468921025634_thumb.jpg

post-4230-1446892102585_thumb.jpg

post-4230-14468921026042_thumb.jpg

post-4230-14468921026223_thumb.jpg

post-4230-14468921026414_thumb.jpg

post-4230-14468921026625_thumb.jpg

post-4230-14468921026812_thumb.jpg

Ändrat av JohanP
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...