Gå till innehåll

JohanP:s 620 liters system


JohanP

Rekommenderade inlägg

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ser riktigt bra ut johan! trevligt att det går åt rätt håll efter stora flytten..! gick ju relativt lätt o få till det bra.

krya på dig!

mvh manne

Ja, det har fungerat oerhört bra måste jag säga. Det är bara en Ricordea som fick en liten brännskada efter en match med min Pachyseris som ramlade ner. "Få till det bra"............ja, med så rutinerad hjälp skulle det mycket till för att det inte skulle bli bra ;)

Snyggt det här, riktigt snyggt... bra jobbat med scapen! :)

Tack så mycket Mats. Ja, jag är själv nöjd men framför allt förhoppningsfull över hur det se ut om ett år typ...........när det växt ihop sig lite.

Ser kanon fint ut....

P.S Hämtat mitt lilla kar ikväll.. precis hemkommen...

Kul att du gillar det Anders :ler:

Du har ju en trevlig helg framför dig nu när du hämtat karet. Du får ta och skapa en tråd så att jag och alla andra kan följa din framfart.

Det blir ju kanon det här karet Johan-Tummen upp men jag tycker nästan det ser lite trångt ut, du får nog ta med några koraller till mig;):skrattar:

mvh/Thomas

Gott att du tror på min set-up :nöjd:

Trångt och trångt det vill jag knappast påstå, inte än i alla fall :skrattar:

Men jag har faktiskt tänkt att du ska få en fragg av mig som lite "förvaringsavgift" för den belysning jag ska hämta hos dig. Har tittat noga på dina bilder och den du ska få har du inte, vad jag kan se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..........med vattenvärdena.

Det som hänt de senaste dagarna är att jag lagt en del tid på manuell buffring av justering av Mg, Ca och kH. I går kväll när jag mätte såg det ut så här:

Mg 1290

Ca 390

kH 8,8

Alla värdena går därmed i önskad riktning och lagom sakta.

Karets lilla släng av kiselalger verkar nu vara i stort sett helt över :)

Jag har även limmat lite fler koraller på plats och nu är det bara ett fåtal som är provisoriskt placerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trångt och trångt det vill jag knappast påstå, inte än i alla fall :skrattar:

Men jag har faktiskt tänkt att du ska få en fragg av mig som lite "förvaringsavgift" för den belysning jag ska hämta hos dig. Har tittat noga på dina bilder och den du ska få har du inte, vad jag kan se

.

He He! nej jag skoja bara, oj det var snällt, :ler: det kanske finns nått här i karet som du kanske vill ha en fragg utav, fast korallerna är inte i toppskick precis, inte än iaf;)

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..........med vattenvärdena.

Det som hänt de senaste dagarna är att jag lagt en del tid på manuell buffring av justering av Mg, Ca och kH. I går kväll när jag mätte såg det ut så här:

Mg 1290

Ca 390

kH 8,8

Alla värdena går därmed i önskad riktning och lagom sakta.

Karets lilla släng av kiselalger verkar nu vara i stort sett helt över :)

Jag har även limmat lite fler koraller på plats och nu är det bara ett fåtal som är provisoriskt placerade.

härligt o se.! du har bättre värden än mitt stora, men även jag jobbar på mina..! suger ur ballingen i rask takt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20: Jo, jag förstod att du skojade ................. men du skall ändå få en fragg......för som sagt, den har jag inte sett att du har på dina bilder.

På dina foto ser det inte ut att vara något fel på dina koraller i alla fall -Tummen upp. Vi ska inte "hacka" loss något när jag hämtar T5 rampen men någon gång i framtiden skulle jag kunna tänka mig att köpa en fragg av din, i mitt tycke grymma Duncan.

.

He He! nej jag skoja bara, oj det var snällt, :ler: det kanske finns nått här i karet som du kanske vill ha en fragg utav, fast korallerna är inte i toppskick precis, inte än iaf;)

mvh/Thomas

Ditt stora är en fröjd att titta på oavsett vad du har för vattenvärden -dregglar- men det är klart att man strävar efter perfektion ;)

Jag är nöjd med att mitt går framåt och åt rätt håll. Har fått en så konstig förmåga till tålamod, vilket känns riktigt bra.

Det puttrar på och jag tycker i alla fall själv att jag har koll :smiley22:

härligt o se.! du har bättre värden än mitt stora, men även jag jobbar på mina..! suger ur ballingen i rask takt!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.................men ibland händer det något :skrattar:

Jag har precis blivit klar med inkopplingen av osmolatorn, så nu är den i drift. Då behöver man inte tänka på manuell påfyllning längre, ja mer än i osmosfacket då naturligtvis. Härligt :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis gjort nya vattentester och nu ser det ut som jag vill ha det :smiley20:

Sal: 1,025

pH: 8,0

Kh: 8,0

Ca: 425

Mg: 1330

Drog därmed igång med min manuella Balling Classic igen.

Idag har jag även varit och köpt 3 st 25-litersdunkar och osmosen går för fulla spjäll. Så i morgon när jag jobbat klart skall jag göra historia av ytterligare ett manuellt moment. Doserpumpen och dunkarna skall igång :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis gjort nya vattentester och nu ser det ut som jag vill ha det :smiley20:

Sal: 1,025

pH: 8,0

Kh: 8,0

Ca: 425

Mg: 1330

Drog därmed igång med min manuella Balling Classic igen.

Idag har jag även varit och köpt 3 st 25-litersdunkar och osmosen går för fulla spjäll. Så i morgon när jag jobbat klart skall jag göra historia av ytterligare ett manuellt moment. Doserpumpen och dunkarna skall igång :nöjd:

Minst sagt På Tiden! Johan doserpumpen har ju fått ganska länge nu..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på lugnt och fint i precis i precis önskad riktning :ler:

Den lilla förekomst av kiselalger som fanns är helt borta sen ett bra tag. Min snygga Rhodactis har fraggat sig och nu håller jag som bäst på att klura ut om den skall in i revet så att säga eller den skall få bo på en koloni i sanden.

J0nas var och hälsade på och det blev lite fraggbytande. Jag fick en väldigt fin Caulastrea curvata och J0nas fick hem en Euphyllia.

Jag har börjat läsa in mig ordentligt angående de fisktyper som kan bli aktuella och jag får se var det hela landar. Småfiskar blir det under alla omständigheter och jag håller fast vid att det i framtiden kanske bara blir en större fisk, typ C. strigosus.

Skall försöka knäppa lite nya foto och lägga upp under helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

................av copepods och andra snarlika kryp -Tummen upp

Idag har jag varit med om en riktigt rolig sak. Hela dagen har det suttit hundratals "pods" av olika slag på rutorna om käkat alger/mikroorganismer. Det låter naturligtvis inte helt friskt ;) men det är faktiskt skitkul att sitta och titta på de här småkrypen och allt vad de har för sig.

Det är helt klart underskattat att ha kar nästan helt utan fisk. Det pågår många kul grejer i den lilla världen som jag tror man missat om karet varit mer befolkat.

Med denna lilla invasion vet jag att jag i framtiden har en bra fauna med smådjur :smiley20:

Här kommer även lite foto. Ingen högre kvalitet på dem men bättre än inga alls. Tycker att jag i alla fall kunde fånga en del av skönheten i min Rhodactis.

post-4230-14468921184941_thumb.jpg

post-4230-14468921185154_thumb.jpg

post-4230-14468921185351_thumb.jpg

post-4230-14468921185549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.......................som jag är nöjd med -dans

Köpte dessa underbara Zoanthusar idag och de här tror jag kan bli riktigt riktigt bra. De passar dessutom bra till mina andra lite mer småväxta Zoa kolonier.

Orkade inte greja med min Nikon D-80 idag så det fick bli några snabba bilder med den avsevärt enklare kompaktkamran. Bildkvalitén är bara "sådär". Det blå i centrum är mer blått och den gula munnen är avsevärt bättre färgad IRL.

post-4230-14468921213608_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De va ju bara en liten hörna du tog själv ju!!! Dock den finaste!!

.......................som jag är nöjd med -dans

Köpte dessa underbara Zoanthusar idag och de här tror jag kan bli riktigt riktigt bra. De passar dessutom bra till mina andra lite mer småväxta Zoa kolonier.

Orkade inte greja med min Nikon D-80 idag så det fick bli några snabba bilder med den avsevärt enklare kompaktkamran. Bildkvalitén är bara "sådär". Det blå i centrum är mer blått och den gula munnen är avsevärt bättre färgad IRL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...