Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Lyft gärna över lite teknikinfo, sånt är alltid kul o se...

Bara en reflektion över fisktipsen, Dispar är långt ifrån omöjliga medans Tukan ofta klassas som mycket svår eller "expert only". Statistiken verkar även den stöda de hela då det är väldigt få som lyckas hålla Tuka någon längre tid.

Jag skulle i första hand föreslå den arten åt en duktig akvarist som vill ha en utmaning...

//NiXoN

Varför inte Squampinnis? mycket snygg och lättare att hålla än t ex Tuka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått mitt första bakslag, upptäckt vita prickar på min Palettkirurg.

Har dragit igång mitt ozon och hoppas det ska hjälpa, nu blir det att hålla noga koll på karet ett tag för det har varit svårt under veckan som varit då man jobbat hela tiden när det varit tänt.

Bara att hoppas på det bästa sedan hittar han ju till puttsarräkorna med och det är ju inte fel.-sjuk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått mitt första bakslag, upptäckt vita prickar på min Palettkirurg.

Har dragit igång mitt ozon och hoppas det ska hjälpa, nu blir det att hålla noga koll på karet ett tag för det har varit svårt under veckan som varit då man jobbat hela tiden när det varit tänt.

Bara att hoppas på det bästa sedan hittar han ju till puttsarräkorna med och det är ju inte fel.-sjuk

Problemet och det är inte nytt att P.hepatus råkar ut för prick om densiteten är för hög. Såg i din din blogg att du eftersträvade 1,026.

Med en lägre densitet fungerar det bättre.

Lägg dig på 1,0233 vid 25°C då har du 35‰ vilket blir perfekt för ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kirurg ser frisk ut i dag, fattar inte hur det är möjligt?

Är helt säker på att han hade prick i går.

Jag försöker hålla mig mellan 1,025 - 1,026 relativ densitet enligt refraktometern.

Något jag inte har fått kläm på eller satt mig in i ordentligt är dom olika mätmetvärdena som finns.

Har börjat undra om jag är fel ute när jag fattat att det är dom värdena jag ska ligga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite info om min teknik

Jag har ca, 1000 liter i systemet

Akvariet Deltec rymmer 900 liter

Sump 160 liter

Deltec Skummare AP 851

Trop Tronic Digital Redox Controler

Ozongenerator max 50mg

Pure-Flo Osmossystem TFC 50

Deltec Sprinklerfilter

Deltec Nitratfilter (som jag inte vet hur det fungerar ännu)

Buffert ett minireef 100 liter

Deltec nivåreglering

Stremer 3000 l/h

Stremer 2800 l/h

Vattensirkulation 10 000 till 12 000 l/h

Håller på att bygga en ljusramp och elektrisk styrning till ljus och pumpar med egna säkringar, tidrelän, veckour, mm, där jag kan sköta all el till akvariet via ett elskåp.

Har säkert missat något men får uppgradera senare

post-5412-14468920853599_thumb.jpg

post-5412-14468920853815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte skrivit fel på siffrorna så tycker jag nog att cirkulationen verkar vara i underkant.. 2 st tunze 6105 eller vortech mp40 skulle kunna hjälpa till att ordna det (finns även billigare alternativ).. men med tanke på vad du gett för pris för allt det i listan, så verkar du ha gjort ett kap /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte skrivit fel på siffrorna så tycker jag nog att cirkulationen verkar vara i underkant.. 2 st tunze 6105 eller vortech mp40 skulle kunna hjälpa till att ordna det (finns även billigare alternativ).. men med tanke på vad du gett för pris för allt det i listan, så verkar du ha gjort ett kap /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Samuel det ska i mer cirkulation men jag har bara varit i gång i två månader och måste ju börja någon stans.

Funderar på att köpa mig någon stor, styrd streamer håller på att forska i vad jag vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Stonogobius nematodes är ena riktiga tuffingar, paret har bosatt sig i en liten håla och håller på att sätta bo och "gud nåde den fisk som kommer i närheten", vilka utfall han gör helt klart karets tuffing, han har inte fattat att han är minst i karet.

Detta par är det intressantaste som går i karet, man kan studera dom i timmar utan att tråkas ut.

Helt underbara hoppas dom lyckas;-))

attachment.php?attachmentid=51180&stc=1&thumb=1&d=1291933967

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man åter varit och handlat.

En ny streamer Tunze 6105, så alla koraller drog in polyperna och fiskarna sitter fast i glaset.

Ett par fiskar och några koraller.

En hög med lysrör av olika färger, i morgon blir det att prova vilka ljus jag vill ha, har tagit ledigt ett par dagar för att kunna jobba med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger ut lite nya bilder, på några nya invånare och något på karet i som det ser ut i dag.

Det växer så sakta fram, ska bli härligt när koraller med mera börjar breda ut sig och färgena kommer fram.

Jag är inte världens bästa fotograf men hoppas bilderna kan visa lite hur det ser ut.

post-5412-14468920874181_thumb.jpg

post-5412-14468920874444_thumb.jpg

post-5412-14468920874697_thumb.jpg

post-5412-14468920874939_thumb.jpg

post-5412-14468920875172_thumb.jpg

post-5412-14468920875402_thumb.jpg

post-5412-14468920875657_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju förbi nu i eftermiddag och kan ju säga att som vanligt säger inte bilderna hela sanningen. Riktigt fint, och har alla möjligheter att bli kanon. Karet är dessutom riktigt stort. Svårt att ta en helbild på ett kar som är 230 cm. Mkt proffsigt byggd belysning, som jag antar att det kommer bilder på så småningom. Kollade i källaren, och jag har 2 (eller 3) singelkontroller till tunze liggandes, så om du vill kan du titta förbi å låna en så länge /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju förbi nu i eftermiddag och kan ju säga att som vanligt säger inte bilderna hela sanningen. Riktigt fint, och har alla möjligheter att bli kanon. Karet är dessutom riktigt stort. Svårt att ta en helbild på ett kar som är 230 cm. Mkt proffsigt byggd belysning, som jag antar att det kommer bilder på så småningom. Kollade i källaren, och jag har 2 (eller 3) singelkontroller till tunze liggandes, så om du vill kan du titta förbi å låna en så länge /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för ditt besök och omdömme Samuel.

Kontaktar dig om några dagar, lånar gärna en styrning ett tag.

Det kommer bilder på belysningen när den är klar, inget jag vill visa upp ännu.

Om någon vill ha en kopp kaffe eller bara göra ett besök när dom passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Jönköping och Värnamo så bara skicka ett PM så löser vi det om jag är hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i dag varit och adopterat en kirurg, hade ju tänkt att jag inte skulle stoppa i några stora fiskar i mitt kar, men han behövde ett hem.

Lägger med två st bilder den ena var inte meningen att han skulle vara med på, men den blev rätt kul.

Han väger mer än samtliga andra tillsammans med råge.

post-5412-14468920880281_thumb.jpg

post-5412-14468920880502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Majestätiskt med en stor fisk sådär :-) fin är han iaf. han ser ut att kunna trivas bra där.

Tack Devon, det är inga dåliga hästar du har, intresant att läsa om dom.

Det ser ut som min Naso lopezi trivs en mycket lugn och trevlig fisk är det.

Har i kväll varit ute på dom småländska vägarna och halkat omkring men det var det värt då jag fick med mig en fin mussla hem jag hoppas på att få ut bilder på den i morgon.

Tack för hjälpen Samuel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i går kväll och investerade i en mussla.

Här kommer ett par bilder på musslan, det fick även bli en närbild på min kirurg.

Har kollat vattenvärden idag dom låg enligt följande.

Temp: 25,5 grader

Salthalt: 1,026 refraktometer

Magnesium: 1380

Kalcium: 430

PH: 8,4

Amoniak: 0,00

Nitrit: 0,05

Nitrat 0,00

Alk: 8,00

Har sedan jag körde igång inte gjort några tillsatser eller bytt något vatten. Ska jag göra några förändringar eller börja byta vatten?

Jag har inte haft något dödsfall eller någon korall, knapp eller skivanemon som sätt hängig ut/Glenn

post-5412-14468920899638_thumb.jpg

post-5412-14468920899853_thumb.jpg

post-5412-1446892090006_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...