Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Det här är luriga prylar. Varmvatten och borstning ger typ en aerosol, ungefär som att inhalera astmamedicin. Hittade det här när jag googlade lite snabbt i ett högskolearbete:

"Toxicitet

Palytoxin är en av de giftigaste icke peptid substanser som är känd och den visar även hög biologisk aktivitet även under väldigt låga koncentrationer. Dödsfall av intag av palytoxin via födan har rapporterats i Filippinerna samt i Madagaskar där det första var krabba och det andra från konsumtion av sardiner. Förgiftningsfall har kommit fram där rökt fisk har ätits vilket visar på hur aktiv toxinet är.

De vanligaste rapporterade fallen där komplikation har uppstått på grund av palytoxinförgiftning verkar vara rhabdomyolysis (korsförlamning/kramp). Vid rhabdomyolysis skadas skelettet vilket leder till muskelnedbrytning samt läckage av intracellulär (myocyt) innehåll till blodplasman. Andra symptomer som har visats är magkramp, illamående, diarré, uppkastningar, bradykardi, renalkollaps, avdomning av huden, cyanos (blånad av huden på grund av syrebrist) samt andnöd. De två sista är steget innan död vid dödliga fall av förgiftning (Ramos et al, 2010)."

..vet inget om tid/förlopp. Kan va så att det värsta är över, men inte säker på saken, så håll koll på varandra idag..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är luriga prylar. Varmvatten och borstning ger typ en aerosol, ungefär som att inhalera astmamedicin. Hittade det här när jag googlade lite snabbt i ett högskolearbete:

"Toxicitet

Palytoxin är en av de giftigaste icke peptid substanser som är känd och den visar även hög biologisk aktivitet även under väldigt låga koncentrationer. Dödsfall av intag av palytoxin via födan har rapporterats i Filippinerna samt i Madagaskar där det första var krabba och det andra från konsumtion av sardiner. Förgiftningsfall har kommit fram där rökt fisk har ätits vilket visar på hur aktiv toxinet är.

De vanligaste rapporterade fallen där komplikation har uppstått på grund av palytoxinförgiftning verkar vara rhabdomyolysis (korsförlamning/kramp). Vid rhabdomyolysis skadas skelettet vilket leder till muskelnedbrytning samt läckage av intracellulär (myocyt) innehåll till blodplasman. Andra symptomer som har visats är magkramp, illamående, diarré, uppkastningar, bradykardi, renalkollaps, avdomning av huden, cyanos (blånad av huden på grund av syrebrist) samt andnöd. De två sista är steget innan död vid dödliga fall av förgiftning (Ramos et al, 2010)."

..vet inget om tid/förlopp. Kan va så att det värsta är över, men inte säker på saken, så håll koll på varandra idag..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Intressant.

Har du möjlighet att lägga upp källan till artikeln i följande tråd?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärt emot dina och Mannes erfarenheter med denna knappen, så har jag inte fått dem att överleva i mitt kar, så det är nog rätt så individuellt det där med om de tar över eller ej.

Jag hoppas att du snart är på bättringsvägen Glenn! Detta var väl inte första gången du råkat illa ut pga giftigheter i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glenn - tyvärr typiskt resultat från en förgiftning av dessa knappar. På din bild så är de väldigt lika de som vi på Universeum drabbades av. Ni bör nog göra en läkarkontroll idag och kolla ordentligt öppna sår på kroppen. Det skall inte komma fram någon brunfärgning kring små sår eftersom det tyder på bakterieangrepp och celldöd.

Enligt min erfarenhet är det akuttoxiska skedet över och det ni skall vara försiktiga med nu är eventuella komplikationer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är hemkommen efter en natt på sjukhuset och dess för innan en natt i he**** (Min kropp hade inte klarat mycket mer). Håller nu på att sätta ihop en skrivelse och en riktigt allvarlig varning till er alla över vad som hände mig och min fru som var i ett annat rum (var nu inte rädda för era kar men sköt dom med stor respekt, mitt får stå kvar), kommer att publicera den här på SG och flera andra ställen när den är klar (I kväll eller i morgon) Jag är inte helt återställd men mår bättre. Ett stort tack för allt stöd jag har fått här och via pm. MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fasen, läste precis det du skrivit tidigare, man ska ju helt klart behandla knappar, speciellt de av släktet Protopalythoa (jag väljer att överhuvudtaget att inte ha dessa p.g.a. deras potential till toxicitet)... Och stenar med stor mängd knappar behandlar jag i princip som en "biohazard", det enda jag skulle kunna tänka mig att göra med en sten med stora mängder knappar som jag vill bli av med är antingen lägga ut på vintern för att bli djupfrysta för att sen lägga i klorinbad. Eller att direkt lägga i (starkt) klorinbad (det är det jag gjort hittills med "problemstenar").. Klorinet i sig själv är en stor hälsorisk med, men den är mer kontrollerbar, klorinet attackerar allt organiskt material och bryter ner det, där försvinner även palytoxinet... Sen får man ha lite koll på kemi för att hantera avfallet och göra det ofarligt med, kan skriva mer om min metod att döda sten om intresse finns...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fasen, läste precis det du skrivit tidigare, man ska ju helt klart behandla knappar, speciellt de av släktet Protopalythoa (jag väljer att överhuvudtaget att inte ha dessa p.g.a. deras potential till toxicitet)... Och stenar med stor mängd knappar behandlar jag i princip som en "biohazard", det enda jag skulle kunna tänka mig att göra med en sten med stora mängder knappar som jag vill bli av med är antingen lägga ut på vintern för att bli djupfrysta för att sen lägga i klorinbad. Eller att direkt lägga i (starkt) klorinbad (det är det jag gjort hittills med "problemstenar").. Klorinet i sig själv är en stor hälsorisk med, men den är mer kontrollerbar, klorinet attackerar allt organiskt material och bryter ner det, där försvinner även palytoxinet... Sen får man ha lite koll på kemi för att hantera avfallet och göra det ofarligt med, kan skriva mer om min metod att döda sten om intresse finns...

Jag anser nu mer att man lägger dom i en säker behållare och lämnar dom som farligt avfall, jag betalar hellre för ny sten en försöker rädda den, det är inte värt ett par hundralappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postar i flera trådar då alla måste veta vad dom sysslar med vi höll på att stryka med Vill Lägga en allvarlig varning till er somhåller på med era saltvattensakvarier då jag och min fru blivit mycket sjuka.

Jag skulleta ur och rengöra en del sten ifrån knappar typ protopalythoa, jag tog upp och la ca.8 kilo sten i en hink med vatten.

Min tankevar sedan att jag skulle döda dom med varmvatten, jag körde ner duschslangen ispannen med sten och lät den stå och spola, jag fick tur nog för mig att skriva frågan här påSG och ringa till Stig i Gemla för att höra vilket som var det bästa sättet attbli av med dom.

Svaret varsläng genast ut dom och vädra hela bostaden, då hade jag spolat i ungefär 15till 20 minuter med varmvatten, detta hände någon gång mellan Kl 17.00 och18.00.

Vid Kl 21.00gick jag och la mig med ömmande lungor och började få en kraftig hosta som blevvärre och värre.

Ungefär Kl22.00 började jag frys ända in i märgen och jag kan tala om att jag aldrigtidigare frusit så när jag varit sjuk.

Ytterligareen timme senare kräktes jag så att det kändes som att inälvorna skulle följa medupp.

Efter dettavar jag totalt utpumpad och slut jag sov till Kl09.00 då jag vaknade medvärkande lungor, leder, muskler och en fortsatt hosta jag var då uppe i en ochen halv timme för att sedan sova till Kl15.00.

När jagvaknat ock kände att jag fortfarande mådde dåligt skickade jag en förfrågan medbild På SG för att veta vilken sorts knappanemon och gift jag hade att göramed, när jag fått svar på det ringde jag till giftcentralen för att få veta vadjag skulle göra.

Deras rådblev att omedelbart åka till Sjukhuset vilket vi gjorde.

Jag hade39,4 i feber när jag kom in, mycket kraftigt förhöjda värden av vitablodkroppar, oregelbundna hjärtslag, fortfarande ont i lungorna, hosta, smärtai leder och muskler mm jag hade även svårt att stå upp.

Min fru hadesamma sjukdomsbild men inte riktigt lika kraftig då hon inte varit i de rummendär jag var i direktkontakt med giftet men det visar vilken spridning det har,hennes symtom började även tå timmar efter min.

Efter att vivarit på akuten blev vi inlagda på medecinavdelningen på sjukhuset där vi fickligga över natt.

Behandlingenblev ständig övervakning, två påsar med dropp och tre sprutor med antibiotika,vi fick åka hem dagen efter men skulle hålla koll på varandra då inte allavärden hade återgott till normala men blivit bättre, fick även antibiotikautskrivet.

Mina råd till er om ni blir drabbade(vilket jag inte hoppas)

1. Taen bild och be om hjälp med identifieringen av det ni har blivit sjuka av ochvad det har för gift (om ni inte redan vet det)

2. Ringgiftcentralen och tala om vad som hänt (ta hjälp av punkt 1)

3. Skrivut svaren på gifter och typ av djur ni blivit smittade av och ta med domuppgifterna till sjukhuset. (kan ni få hjälp av en länk eller liknande skriv utden med, Personalen på sjukhuset kommer annars ha mycket svårt att fatta vaddet rör sig om och det kan bli många missförstånd)

Jag hade medmig utskrifter och det underlättade mycket, skulle jag bara försökt förklaramig så hade jag antagligen fortfarande varit kvar.

Antibiotikanjag fick var Spektramox vilket skulle vara mest effektivt för det vi råkade utförpost-5412-14468930326303_thumb.jpg

post-5412-14468930326019_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till den typen av sten snackar jag inte heller om att rädda den, men att göra den säker att hantera, men antar att det är vettigt att göra som du säger med, vet inte exakt hur man ska märka den typen av material bara och vill inte att nån ska råka ut för det och att ingen absolut inte ska lämna en obehandlad sten i vanliga sopor. Det jag gjort har varit att köra i klorin sedan c-vitamin och till sist bikarbonat, sen är stenen helt ofarlig enligt mig och man kan göra vad man vill med den utan att oroa sig för att skada någon eller något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till den typen av sten snackar jag inte heller om att rädda den, men att göra den säker att hantera, men antar att det är vettigt att göra som du säger med, vet inte exakt hur man ska märka den typen av material bara och vill inte att nån ska råka ut för det och att ingen absolut inte ska lämna en obehandlad sten i vanliga sopor. Det jag gjort har varit att köra i klorin sedan c-vitamin och till sist bikarbonat, sen är stenen helt ofarlig enligt mig och man kan göra vad man vill med den utan att oroa sig för att skada någon eller något...

Det låter vettigt i mina öron för att ta död på oönskade saker, i kallvatten då, så man slipper/minimerar ångorna.

Frågan är bara om det neutraliserar det potenta giftet palytoxin som är ett hett ämne i furumet.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta Pm. kom till mig och i dag kom boken, ett stort tack (du vet vem du är) det uppskattas värkligen. Vill även tacka alla andra som hört av sig via Pm. och i dom olika trådarna. Vilka underbara medlemmar det finns i forumet. Tack

Hej

Jag såg i någon gammal tråd att du var intresserad av litteratur om Medelhavets djurliv.

Jag hittade en oinbunden bok i helgen bland hyllorna.

Mediterranean Sea

the hamlyn guide to the flora and fauna

av A C Campbell

Som tack för att du delar med dig och upplyser om oss Palyothean

så får du denna på posten bara du skickar över din adress.

Om du inte redan har den !!!

XXXXXXX

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är alla av dom giftigaste små anemonerna borta och jag har börjat bygga om skapen i karet. Hittade en del roligt i karet när jag rev runt en 40cm lång och fet borstmask, två st. bubbeltippanemoner jag inte visste fanns trodde jag hade två i går, men bara att konstatera att jag hade fyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...