Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Höjde Ph värdet från 7,5 till 8,1 med Natriumkarbonat i går nu är det ner strax över 7.

Vad händer? Vad ska jag göra?

Hittar inget fel i karet, skriver samma sk i en annan tråd jag startat för nu är paniken nära (Kemi och Vatten: Dåliga värden)/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke: du kör ju med ozon lite då och då... Ozon påverkar väl pH't i karet med joner... eller är jag helt ute å cyklar nu (jag är det lite då och då)? Jag kan inte förklara förhållandet mellan användningen av ozon och påverkan av pH i så fall, men jag har för mig att det ska kunna påverka. Annars ber jag om ursäkt för att jag kladdar i din tråd Glenn!

OM jag har rätt så kanske nån kan förklara vad jag menar? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke: du kör ju med ozon lite då och då... Ozon påverkar väl pH't i karet med joner... eller är jag helt ute å cyklar nu (jag är det lite då och då)? Jag kan inte förklara förhållandet mellan användningen av ozon och påverkan av pH i så fall, men jag har för mig att det ska kunna påverka. Annars ber jag om ursäkt för att jag kladdar i din tråd Glenn!

OM jag har rätt så kanske nån kan förklara vad jag menar? :)

Gör inget, bara glad att folk försöker hjälpa till.

Antagligen låg hela felet i filterna som finns i överbreddningen.

Tog ut filterna fick ett grumligt kar vid kl 17,00

Rengjordefilterna satte tillbaks dom efter en och en halv timme för att få mer fall och uppblandning med luft, har också storm på ytan kör skummaren på fult med ozon.

Nu kl 19,00 är karet nästan helt klart och ph ligger på 8,1 det gick upp fort.

Skall nu införskaffa mer filter till överriningen så att jag har ett byte och kan byta snabbt och ofta.

Så nu har man lärt sig något nytt, detta kommer inte hända fler gånger.

Skall ta mina övriga värden i morgon skall tala om om jag fått några andra konstigheter på grund av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu haft en he****vecka och fått lära mig vad det betyder när vattenvärden sticker, djur dör och taskig algtillväxt sätter igång.

Fast man får se posetivt på saken, samtidigt lär man sig en massa och inser vad en sida som SG betyder för en nybörjare, tack för allt stöd.

Nu är det bara att bita ihop och köra vidare/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit på en saltträff på sköfartsmuseets akvarie och det var väldigt trevligt.

Man fick se vilka ansikten som döljer sig bakom en massa konstiga namn här på SG, titta bakom kuliserna på akvariet och prata med en massa trevligt folk.

Jag återkommer gärna till fler träffar i Götet, ett stort tack till er alla som gjorde denna kväll och ett extra stort tack till personalen som gav oss sin tid (det var helt klart värt att åka 40 mil).

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått ett antal av denna snäcka i mitt akvarium Scutus inguis.

En algätande snäcka med reducerat skal. Den är mest framme nattetid.

Om någon skulle vara intresserad så är det bara att skicka ett pm för att få ett ex.

Säg i så fall till i god tid så att jag får tid att hitta och fånga dom/Glenn

attachment.php?attachmentid=52784&stc=1&thumb=1&d=1296073791attachment.php?attachmentid=52785&stc=1&thumb=1&d=1296073791

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var cool! men blev lite förvirrad först! tittade på bilderna innan jag läste, och tänkte wtf? har hålet i stenen flyttat på sig?!?!? Synd bara att man inte har något kar uppe än. annars skulle det vara riktigt nice =D

Vet du vilken art det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VILKEN NATT!!!!!!

Karet har spruckit, minst 500 liter vatten på parketen.

Fick ringa brorsan att komma med ett kar han hade tomt på 300 liter för att ha någon stans att stoppa fiskarna.

Korallerna åkte ner i sumpen stenen vet jag inte var jag ska göra av.

I dag blir det till att ta ledigt från jobbet, hitta ett kar, produsera saltvatten.

Rädda vad räddas kan/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det ett dåligt Aprillskämt! men jag har funderat en del över vad jag har för resurser att ta hand om livet i mitt kar om en katastrof skulle uppstå.

Hur tar jag hand om vattnet?

Vad täcker min försäkring? (Jag vet har kollat upp det och täknat tilllägsförsäkring)

Vad gör jag av fiskar, sten och koraller?

Vill vara berädd på att det faktiskt kan hända.

Det är en fråga som jag inte sätt diskuteras, kanske dax att lägga upp en tråd i ämnet?

Hoppas ingen tog illa vid sig men det är ett ämne värt att fundera på, kan bli väldigt dyrt om man är helt oförberädd/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen om jag punkterade skämtet för dej på en gång.. håller med om att det är bra att ha en backup-plan. Det är väl ganska ofta en utrymmesfråga. Inte alla som har möjlighet att ha ett extra, gärna nästan lika stort, akvarie fyllt med saltvatten i rätt temperatur. Kruxet om det skulle hända är att det är mycket som skall göras samtidigt. Begränsa skador både på djurliv och parkettgolvet.. Har funderingar på att ha sumpen i källaren till nästa kar, och då skulle man kunna ha en golvbrunn under karet som leder ner spillvattnet till en stor behållare, och en nödtömningsanordning där man snabbt kan sänka vattennivån i akvariet och ta hand om det vattnet. Som jag fattat det är det vanliga att man får en "långsam" läcka, och ganska sällan en hel ruta som toklossnar, eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åmäh! Jag är så löjligt lättlurad!!! :smiley9:

MYCKET lättad över att det inte var så! Jag hade till och med börjat rodda med att fixxa kar och salt till dig ju! HAHA. *drar en lättnadens suck* Blev lite förvånad när du inte svarade på mobilen.

Tack för omtanken, meningen var inte att lura folk i botten utan att väcka en funderare. Vad gör jag om det drabbar mig:

Ledsen om jag punkterade skämtet för dej på en gång.. håller med om att det är bra att ha en backup-plan. Det är väl ganska ofta en utrymmesfråga. Inte alla som har möjlighet att ha ett extra, gärna nästan lika stort, akvarie fyllt med saltvatten i rätt temperatur. Kruxet om det skulle hända är att det är mycket som skall göras samtidigt. Begränsa skador både på djurliv och parkettgolvet.. Har funderingar på att ha sumpen i källaren till nästa kar, och då skulle man kunna ha en golvbrunn under karet som leder ner spillvattnet till en stor behållare, och en nödtömningsanordning där man snabbt kan sänka vattennivån i akvariet och ta hand om det vattnet. Som jag fattat det är det vanliga att man får en "långsam" läcka, och ganska sällan en hel ruta som toklossnar, eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har i dag ordnat att jag har tillgång till en vattendammsugare, luftavfuktare och en 1000liters conteiner av plast med rörram.

Om någon är intresserad kan jag ordna fler, diska får ni göra själva, har varit mjölksyra i dom (Går att skölja ur vatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån är jag spekulant på.. vi kan dividera det på telefon nån dag. Var lite fundersam på varför du inte svarade på mobilen, å vågade inte ringa på hemnumret om jag riskera väcka frugan din ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp ett par nya bilder.

För tillfället känns det som karet utvecklas i två halvor ena frodas andra tar det lugnt.

För att ni ska få någott att gämföra storlek med kan jag tala om att sjöborren är ugnefär 20 cm i diameter

post-5412-1446892170936_thumb.jpg

post-5412-14468921709604_thumb.jpg

post-5412-14468921709879_thumb.jpg

post-5412-14468921710116_thumb.jpg

post-5412-14468921710337_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ufff, blev nästan andfådd där en stund....

Ett tidigare kar "pysläckte" under en längre period och den armé av mögelsporer det framkallade kunde ta kål på både Gaddaffi och Hussein på samma gång, är helt säker på att de vart dopade av vad nu mögel dopas av, höll på att ramla baklänges när jag öppnade upp under sumpen..... Parketten under vart inte särskilt fin heller.... Men med lite flytspackel och nytt klickgolv ovanpå det vart det som nytt. Nästan.... :D

En bra idé är att lägga en vikt plastmatta under och bakom karet, ungefär som de skålar man har under diskmaskiner. Men det förutsätter att man tänkt till innan man ställer karet och fyller det :o) plus att det inte hjälper mot ett 500 liters vattenfall men man hinner kanske reagera lite, särskilt om man har en vattendetektor under karet... Behöver jag nämna att jag har det nu :)

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ufff, blev nästan andfådd där en stund....

Ett tidigare kar "pysläckte" under en längre period och den armé av mögelsporer det framkallade kunde ta kål på både Gaddaffi och Hussein på samma gång, är helt säker på att de vart dopade av vad nu mögel dopas av, höll på att ramla baklänges när jag öppnade upp under sumpen..... Parketten under vart inte särskilt fin heller.... Men med lite flytspackel och nytt klickgolv ovanpå det vart det som nytt. Nästan.... :D

En bra idé är att lägga en vikt plastmatta under och bakom karet, ungefär som de skålar man har under diskmaskiner. Men det förutsätter att man tänkt till innan man ställer karet och fyller det :o) plus att det inte hjälper mot ett 500 liters vattenfall men man hinner kanske reagera lite, särskilt om man har en vattendetektor under karet... Behöver jag nämna att jag har det nu :)

//Jörgen

Har ingen möjlighet att göra det just nu karet innehåller 1000 liter, men funderar på att tappa ur allt en gång under sommaren och lägga in en stor gjute plastbalja under karet.

Samtidigt känns det väldigt jobbigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit lite värden i karet i dag och märker att jag behöver öka mina tillsatser av kalium, magnesium och bikarbonat.

Finns det någon gräns för hur mycket man kan öka åt gången av dom olika ämnena?

Har nu inte gjort några stora ökningar men undrar i alla fall.

Har börjat titta efter olika ballingmetoder men ännu inte bestämt mig vilken jag ska använda.

Vilken är den smidigaste att sköta för en nybörjare?

Får även erkänna att jag är en sådan människa som lägger bruksanvisningarna under det jag arbetar med så det är inte ofta dom blir lästa (jag har inget läshuvud men väldigt teknisk och gillar matte).

Därför ställer jag kanske lite dumma frågor i bland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...