Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Har för mig att det står något om KH och Mg i saltvatten för dummies dokumentet som finns under artiklar. Sen så finns det också "inbyggt" i AquaCalc om du använder det för att räkna ut dosering.

Kalium vet jag inte alls.

Om någon skulle avtvinga mig ett svar på stående fot på KH och Mg så skulle jag säga inte mer än 0,5 dKH och 50ppm Mg per dygn i höjning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat titta efter olika ballingmetoder men ännu inte bestämt mig vilken jag ska använda.

Vilken är den smidigaste att sköta för en nybörjare?

Jag är liksom du nybörjare inom saltvatten. Jag har en gedigen erfarenhet inom sötvatten vilket har hjälpt mig mycket vid övergången till salt. Genom åren har jag lärt mig att stabilitet är viktigare än någonting annat, mycket viktigare än att eftersträva exakt rätt värden. Balling är en utmärkt och effektiv hjälp till stabilitet och rätt värden. Jag kör Balling via doserpump på fyra kanaler vilket har visat sig fungera alldeles utmärkt i vårt kar. Enkelt och lätt att sköta. Investeringen i en doserpump är liten jämfört med vad den kan åstadkomma i form av arbetsbesparing för dig och trivsel bland korallerna i karet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era svar på mina dumma frågor. (Lär fortfarande och hoppas att något ska fastna i mitt huvud någon dag)

Det kommer bli Balling under våren någon gång, känner bara att jag måste lära lite mer först.

Får nog göra att par studiebesök om detta och tråka ett par människor med fler dumma frågor.

Har gjort lite manuella tillsatser i karet och ligger nu på dessa värden, om det är något som ni tycker ser fel ut tala gärna om det.

Temp 25 grader

Salthallt: 1,025 Refraktometer

KH: 8,3 Salifert

PH: 8,4 Salifert

Nitrat: 5,0 Salifert

Nitrit: 0,0 Salifert

Fosfat: 0,05 Salifert

Magnesium: 1320 Salifert

kalsium: 425 Salifert

Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Glenn

Din stora sjöborre - hur ser analsäcken ut där - vilken färg har den. analsäcken är det som ser ut som ett öga på ovansidan.

MVH Lasse

Den är åt det orange hållet,du kan se lite av det på bild 1 inlägg 69/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en skön bild på min snäckor Scutus inguis som jag vill dela med mig av, man ser ju inget skal på undersidan och han är rätt skyst på undersidan.

Lägger även med en bild på min anemon som håller på att dela sig plus två bilder till/Glenn

post-5412-14468921722297_thumb.jpg

post-5412-14468921722591_thumb.jpg

post-5412-14468921722836_thumb.jpg

post-5412-14468921723071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just skönheten med den - och sedan beteendet i karet :)

Kan bara hålla med dej Lasse den fisken har sin skönhet och värdighet.

MVH Lasse

Den borde heta nåt i stil med Findus Fiskpinnus... men visst är den ett trevligt tillskott till karet på många sätt. Lycka till med den (ingen sarkasm eller liknande i den meningen).

Men nu heter den Acreichthys radiatus och ser för all del lite annorlunda ut, men fiskpinne? hur ser eran mat ut? ;)

Köpte även ett par Amphiprion polymnus (Svart, tvåbandad clownfisk) som genast bosatte sig i anemonen.

Mitt par Amphiprion ocellaris (Orange clownfisk) som gått 5 månader i karet utan att bosätta sig någon stans får skylla sig själva/Glenn

post-5412-14468921739974_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt... Var väl kanske inte bästa ordvalet... Men.faktum är att jag själv funderat på en. De är ganska coola samtidigt som de kan göra stor nytta! Den kommer säkert göra sig kanon hos dig!

Fin clown du hade hittat åxå! Är det samma art som även ibland kallas sadel-clowner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där firren är verkligen lite fulsnygg. Brukar ha en lite försiktig men nyfiken personlighet. Köpte en av mr cheesy när han la ner sitt monsterkar, å den var inte lätt att få fatt i ; ) ..håll ett extra litet öga på den där knappen du var rädd om. Inte helt säker på om dom är helt pålitliga. Kul med clownerna i anemonen. Ska försöka titta förbi nån kväll å ta en titt.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt... Var väl kanske inte bästa ordvalet... Men.faktum är att jag själv funderat på en. De är ganska coola samtidigt som de kan göra stor nytta! Den kommer säkert göra sig kanon hos dig!

Fin clown du hade hittat åxå! Är det samma art som även ibland kallas sadel-clowner?

Du har inget att be om ursäckt för, fast den är faktiskt mysig när den glider fram i karet (fast annorlunda):smiley20:

Vet inte, men det finns säkert någon annan som kan svara på det/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inget att be om ursäckt för, fast den är faktiskt mysig när den glider fram i karet (fast annorlunda):smiley20:

Ja, annorlunda kan man säga. Har kollat in en ett par gånger hos Stig, när den står med stjärtfenan uppåt och nyllet neråt i en lugn jakt på nått ätbart. Underhållande på nått vis. Kanske är ditt exemplar jag har studerat? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där firren är verkligen lite fulsnygg. Brukar ha en lite försiktig men nyfiken personlighet. Köpte en av mr cheesy när han la ner sitt monsterkar, å den var inte lätt att få fatt i ; ) ..håll ett extra litet öga på den där knappen du var rädd om. Inte helt säker på om dom är helt pålitliga. Kul med clownerna i anemonen. Ska försöka titta förbi nån kväll å ta en titt.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alltid välkommen, Din pol väntar:smiley20: Hoppas det var något barnen och föräldrarna gillade i burken.

Ja, annorlunda kan man säga. Har kollat in en ett par gånger hos Stig, när den står med stjärtfenan uppåt och nyllet neråt i en lugn jakt på nått ätbart. Underhållande på nått vis. Kanske är ditt exemplar jag har studerat? :)

Var trevligt att träffas, hoppas alt går bra för dig med karet.

Det var han som gick i mittenkaret på långsidansmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var trevligt att träffas, hoppas alt går bra för dig med karet.

Det var han som gick i mittenkaret på långsidansmiley1.gif

Tack detsamma! Ja det går bra, vill börja fylla på med mer koraller nu. Det får plats! :)

Hoppas det går bra för dig också. Du gav mig magont i fredags när du skrev att rutan hade spruckit! :smiley3:

Då var det din firre jag och min dotter studerade, och förundrades över, så sent som i förrgår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det slut på he*****veckan i morgon får man se hur det ser ut i karet igen, hoppas det inte blir några otrevliga överaskningar.

När man jobbar en sådan här vecka är det mörkt i karet när man är hemma från söndag kväll till fredag morgon, alltid lite oroligt.

Är väll dax för provtagning i morgon och ett vattenbyte i helgen, skall inte glömma att byta filter i överrinningsboxen heller (där vill man inte ha fler överaskningar)/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..håll ett extra litet öga på den där knappen du var rädd om. Inte helt säker på om dom är helt pålitliga. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag börjar också luta åt det hållet eftersom jag inte lyckas med att etablera nya knappar ute i huvudkaret - en typ av större knappar klarar sig men de mindre, vackra stryker med fort.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den nya röken ihopsatt, vilken fisk är smidigast och godast att föda upp i karet?

Lite utanför denna hobby men rent teoretiskt vad skulle man sattsa på om man ville ha en fin fisk i karet som växer fort, någorlunda smidig att föda upp och smakar bra?

För en hel del vi har i karen måste väll vara mat i andra delar av världen?

MVH/Glenn

post-5412-1446892180712_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den nya röken ihopsatt, vilken fisk är smidigast och godast att föda upp i karet?

Lite utanför denna hobby men rent teoretiskt vad skulle man sattsa på om man ville ha en fin fisk i karet som växer fort, någorlunda smidig att föda upp och smakar bra?

För en hel del vi har i karen måste väll vara mat i andra delar av världen?

MVH/Glenn

Skulle nog satsat på abborre, Växer hyffsat fort, tåliga och förökar sig lätt, när jag var yngre så hade jag ett sötvattens akvarium på ett par hundra liter med abborre och mört i, och det fungerade kanon :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...