Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Ja jag menar saltvattensfisk, nu kommer jag inte äta mina, men det som vi ser som vackert och underbart vad betyder det för människorna där innehållet i våra kar kommer från?

Har vi något i karet som bara ses som mat eller sportfiskefisk i en annan del av världen?

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var lite olika arter, troligtvis från släktena Epinephelus och Cephalopholis som vi fiskade upp och som är vanlig matfisk. De blir lite olika stora men de flesta blir över 30 cm. Samtliga är ganska snygga men skygga. De lurar gärna i någon springa eller håla. Denna bild visar hur fiskarna såg ut nyss upptagna.

post-2331-1446892181279_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var lite olika arter, troligtvis från släktena Epinephelus och Cephalopholis som vi fiskade upp och som är vanlig matfisk. De blir lite olika stora men de flesta blir över 30 cm. Samtliga är ganska snygga men skygga. De lurar gärna i någon springa eller håla. Denna bild visar hur fiskarna såg ut nyss upptagna.

[ATTACH]55995[/ATTACH]

MVH Lasse

Det gäller att ge dom rätt foder misstänker jag om man ska få en bra smak på dom ;) /Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag odlat en del fisk i slutna system bland annat för konsumtion vet jag hur fisken skall behandlas om den skall ätas och smaka bra. När man odlar i slutna system eller dydammar så tar fisken lätt smak av olika eteriska oljor och smakar dy. Det lättaste sättet att bli av med denna dysmak är att sätta fisken i friskt nytt vatten ca 5-7 dagar före man äter den. Det är detta som ligger bakom traditionen att ha sin levande julkarp i badkaret någon vecka innan den avnjutes eller den gamla svenska traditionen från östkusten att sumpa sin fisk innan man åt upp den (braxen bland annat).

Nu vet du vilka arter du skall odla Glenn och hur du skall göra innan du avnjuter dem :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag odlat en del fisk i slutna system bland annat för konsumtion vet jag hur fisken skall behandlas om den skall ätas och smaka bra. När man odlar i slutna system eller dydammar så tar fisken lätt smak av olika eteriska oljor och smakar dy. Det lättaste sättet att bli av med denna dysmak är att sätta fisken i friskt nytt vatten ca 5-7 dagar före man äter den. Det är detta som ligger bakom traditionen att ha sin levande julkarp i badkaret någon vecka innan den avnjutes eller den gamla svenska traditionen från östkusten att sumpa sin fisk innan man åt upp den (braxen bland annat).

Nu vet du vilka arter du skall odla Glenn och hur du skall göra innan du avnjuter dem :)

MVH Lasse

Röken Lasse Röken.

Hur tror du det blir med en stor kirurg?

Får snart sluta med detta ämne kan vara någon som tror jag menar allvar:smiley16:.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha :)

En tanke jag hade för några år sedan var att ha ett par humrar i ett kar med en flaska vin och 2 vinglas stående ovanpå karet. Om sällskapet blev sugen på lite skaldjur och vin så var det bara att dra på värmaren :)

Kanske skall tillägga att det inte var speciellt seriösa tankar eller ens mer än just en tanke men det hade varit en kul grej :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har stått i ingången till ett kinesiskt kök och beundrat de fina Pacco som samm i ett akvarium. Jag och kompisen pratade på svenska med varandra och sa att de skulle sitta fint till middagen senare på kvällen. Utan att vi märkte det så stod plötsligen en av de kinesiska kockarna bakom oss och hon måste förstått på vårt kroppsspråk vad vi pratade om. På den lite finare middagen senare på kvällen som vår värd bjöd på så kan ni gissa vad vi två svenskar fick som huvudrätt - och gott var det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där finns väl den nyöppnade i Landskrona och sen har du ju Zoogiganten i Lomma som ligger lite längre söderut.

Lite för många mil att lägga på, tänker ta den rundan en vardag när jag är ledig blir väll en 60 till 70 mil.

men tack ska du ha i alla fall.

Kolla med BL Discus i Helsingborg. Han har lite salt också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den hade jag inte en aning om, men fick inte se ditt inlägg fören jag kommit hem.

Men det är noterat till en annan utflyckt, Tack för upplysningen

Go morron Glenn.. Nyfiken på hur det går med lysebygget..? Har för mej att du skulle få hem lite delar /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Samuel jag har fått hem delarna och börjat montera det SKA vara färdigt innan nästa helg.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli spännande. Skulle tippa på att du kommer få en helt annan tillväxt på korallerna sen (för att inte tala om förbrukning av balling ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är jag med övertygad om, men i början blir det ganska mycket vanliga vita rör innan jag köpt fler färgade.

Skall beställa två lådor med rör så att jag har sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ta en tur uppåt istället, korallfisken tex.

Vad är det för ljus du skall bygga?

Var ligger Korallfisken?

Håller på att göra tre ramper med tvärställda T5 rör varje ramp innehåller 12 st 24 Watts rör med dimbara balster.

Sedan sitter ramperna 20 cm över vattenytan och är var för sig fällbara så att jag kan jobba i karet utan broblem eller behöver att lyfta den dom.

Har konstaterat att när man tittar från långsidan på en del kar får man mer effekter på ljuset och det ska jag försöka utnyttja/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar!!! 36 st 24 w??? då kan du verkligen utnyttja färgförändringarna med att byta ett eller två rör =P Skall bli roligt att se resultatet!

Det är det jag räknat med särskillt när jag har fått klart med pc-styrningen i höst.

Kommer att lägga upp bilder när ljuset är färdigt/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...