Gå till innehåll

Stl på sump till 100l huvudkar


MotorShip

Rekommenderade inlägg

Tjabba

Hur stor eller liten bör en sump vara?

Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker?

Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är

ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur.

Kom gärna med ideer och synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför nöjja dig med 100L? Enligt min åsikt är det bara försvarbart om man redan har ett större kar, ochhar alla delar som behövs över från något annat bygge. Kanske ett artakvarium för sådant som vi annars inte vill ha i våra kar. Tänker du ha karet som ditt huvudakvarium, din glädje källa, din utmaning osv då känns 100L ganska futtigt? Hurvida det är svårare eller lättare spelar ingen roll, måste du börja inhandla saker för att få ett fungerande system är det vällika bra att gå upp i volym. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår det hela med att skaffa ett större akvarie. Detta med saltvatten är mer för att lära mig om just saltvattens hobbyn.

Har tänkt att ha ett enkelt/enklare akvarie. Några fiskar samt räkor och sniglar, lite LS. De grejer som jag kommer att tillverka kommer jag göra såpass stora att jag kan flytta med till ett större kar om jag skulle villja byta upp mig senare(vilket jag har förstått att man brukar villja efter ett litet tag smiley4.gif ) Det med anemoner och koraller vet jag inte om jag skall ge mig in på i det första. Visste iofs inte att koraller blir förstora för denna volym. Men det kanske man kunde lista ut vid närmare eftertanke, med tanke på var de finns i sin natur. smiley9.gif

Jag får väl ta mig en funderare på det hela, igen smiley2.gif.

Men om jag tolkar er rätt så skulle det fungera med ett såpass litet akvarie till sump!? smiley5.gif. Och att det inte skulle skada om man fixade ett större kar då förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är ju att 100L karet blir sump till ett större kar smiley17.gifMen annars borde det väl funka om allt som du vill ha däri får platts.Mendu får jumindre marginaler på allt! avdunstning, filtermöjligheter osv.. Sumpen ska ju kunna ta vattnet som kommer tillbaka om pumpen stannar.. Ja..nån annan kommer säkert på fler saker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...