Gå till innehåll

PDF om kalcium, magnesium och KH


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...
  • 10 månader senare...
  • 9 månader senare...
  • 2 år senare...
On den 12 december 2010 at 18:42, Claes_A sa:

Jag drabbades av lite överskottsenergi igår kväll och satte samman en artikel om kalcium, magnesium och KH. Jag vet inte om motsvarande information redan finns på svenska men jag tyckte det borde finnas något sorts grunddokument på SVG om dessa viktiga ämnen och parametrar.

Det är version 1, jag får se om jag lyckas frambringa energi att förlänga dokumentet med mer information, t ex bättre illustrationer och hur man hanterar obalanser mellan kalcium, magnesium och KH.

Hittar ni dumheter eller något ni vill ha tillagt till en eventuell version 2 så får ni gärna ta det i tråden eller via PM.

Kalcium_magnesium_&_karbonater.pdf

Riktigt bra skrivet! Läst igenom allt nu lite snabbt. pedagogiskt också:-) tycker du fick med många viktiga aspekter vi keminördar brukar få frågor om:-). bra jobbat!:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 år senare...

Om man tex kör med red sea färdig blandade reef foundation a,B,c (Ca, alk, mag) behöver man då buffa med na fritt salt har läst för mkt nu så jag smått förvirrat  mig själv och hur skall jag så fall blanda den lösningen?

 

sedan har jag hört att man på något sätt inte skall behöva göra vattenbyten men om jag förstår det rätt så bildas det koksalt om jag doserar som jag hade tänkt med red sea produkter

Ändrat av yRaz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 4 månader senare...
  • 8 månader senare...

Riktigt bra läsning. Men en sak undrar jag över @Claes_A och det gäller just KH-nivån.

Jag som nybörjare försöker läsa in mig på allt och göra så rätt som det går, men när det KH-nivån så är det väldigt spridda värden det talas om att man ska ha. Du skriver 6-10, Red Sea säger 11,5 m.m. Vad ska jag försöka hålla för nivå i mitt kar som vi startade upp i juni och för några veckor sedan belamrade med massor av SPS-koraller, några LPS-koraller och några mjuka? Vi ska på allvar introducera fisk om 5 veckor.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör börja med några fiskar nu. Koraller mår inte bra av att svälta.

För ett stenkorallkar rekommenderar Red Sea lägre kH.

Nitrat och fosfat här är riskabla minivärden som du inte bör gå under.  1- 10 och 0,04 - 0,1 är lämpligare.

SPS DOMINANT|RECIP

Red Sea Salt
Recommended weekly water change of 10%
RECOMMENDED MAIN WATER PARAMETERS
Salinity 35 ppt 1.025@25°C
Calcium 430 ppm
Magnesium 1280 ppm
Alkalinity 8 dKH
Nitrate
0.25-0.5
ppm
Phosphate
0.01-0.02
ppm
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Du bör börja med några fiskar nu. Koraller mår inte bra av att svälta.

För ett stenkorallkar rekommenderar Red Sea lägre kH.

Nitrat och fosfat här är riskabla minivärden som du inte bör gå under.  1- 10 och 0,04 - 0,1 är lämpligare.

SPS DOMINANT|RECIP

Red Sea Salt
Recommended weekly water change of 10%
RECOMMENDED MAIN WATER PARAMETERS
Salinity 35 ppt 1.025@25°C
Calcium 430 ppm
Magnesium 1280 ppm
Alkalinity 8 dKH
Nitrate
0.25-0.5
ppm
Phosphate
0.01-0.02
ppm

Jag har två fiskar i nu, en Salaris och en Blenny, tyvärr kan jag inte få till det att skaffa fler fisk just nu. Jag började att ge Aqua Forest Pure Food förra veckan och hoppas att det ska bli bra till korallerna.  

Ahh, jag tittade på Red Seas recept för mixed reef, men det blir väl mer rätt med SPS-dominant och då ska det vara 8 i alkalinitet. Just nu håller jag 8,3, bör jag sänka det då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-08 at 15:47, peppe67 sa:

Riktigt bra läsning. Men en sak undrar jag över @Claes_A och det gäller just KH-nivån.

Jag som nybörjare försöker läsa in mig på allt och göra så rätt som det går, men när det KH-nivån så är det väldigt spridda värden det talas om att man ska ha. Du skriver 6-10, Red Sea säger 11,5 m.m. Vad ska jag försöka hålla för nivå i mitt kar som vi startade upp i juni och för några veckor sedan belamrade med massor av SPS-koraller, några LPS-koraller och några mjuka? Vi ska på allvar introducera fisk om 5 veckor.

Mvh

Peter

Jag tror Stig skrev nästan samma, men skadar ju inte att få det från fler håll. Men ngr saker från mig

 

1) Stabilitet är A o O o är viktigare än värdet i sig

2) Ej över 10 skulle jag säga. Jag tycker red seas tillväxtprogram är lite "risky". Risk för brända toppar med för högt KH, samt kanske kanske enligt min teori, större risk för dino (ej bevisat, min egna teori)

3) Ett plötslig stegring av KH under kort tid, tex pgr av ett vattenbyte är ofarligt. Det är de plötsliga fallen nedåt som är farligt!. 

4) Härma naturen även här, dvs så länge KH är över 7 så är det bra

5) Men ett KH runt 8--9 kommer tydligt öka tillväxten på korallerna, så det kan va ett bra sätt att få fart på dom samt faktiskt också få lite mer färg på korallerna, då det oftast är mer färg i tilläxtzooner.

6) Salifert KH test. Läs av vid lila, allra första färgomslaget

7) AF KH test, tvärtom, las av vid rött, dvs 2 droppar in i färgomslaget

8) ALLA manuella dropptester i princip mäter 0.2-0.3dKH för högt,  (när testet är helt nytt o du gör allt rätt), pgr att deras ändtitreringspunkt ligger lite för lågt (runt pH 3.9).

9) Skillnaden mellan olika manuella tester kan va upp till 30%(läs test i AA)

10) Men, återigen, stabilitet är viktigare än det egentliga värdet.

 

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, jonasroman sa:

Jag tror Stig skrev nästan samma, men skadar ju inte att få det från fler håll. Men ngr saker från mig

 

1) Stabilitet är A o O o är viktigare än värdet i sig

2) Ej över 10 skulle jag säga. Jag tycker red seas tillväxtprogram är lite "risky". Risk för brända toppar med för högt KH, samt kanske kanske enligt min teori, större risk för dino (ej bevisat, min egna teori)

3) Ett plötslig stegring av KH under kort tid, tex pgr av ett vattenbyte är ofarligt. Det är de plötsliga fallen nedåt som är farligt!. 

4) Härma naturen även här, dvs så länge KH är över 7 så är det bra

5) Men ett KH runt 8--9 kommer tydligt öka tillväxten på korallerna, så det kan va ett bra sätt att få fart på dom samt faktiskt också få lite mer färg på korallerna, då det oftast är mer färg i tilläxtzooner.

6) Salifert KH test. Läs av vid lila, allra första färgomslaget

7) AF KH test, tvärtom, las av vid rött, dvs 2 droppar in i färgomslaget

8) ALLA manuella dropptester i princip mäter 0.2-0.3dKH för högt,  (när testet är helt nytt o du gör allt rätt), pgr att deras ändtitreringspunkt ligger lite för lågt (runt pH 3.9).

9) Skillnaden mellan olika manuella tester kan va upp till 30%(läs test i AA)

10) Men, återigen, stabilitet är viktigare än det egentliga värdet.

 

 

/Jonas

 

Tack för det Jonas. Det är värt mycket att få saker förklarade på ett bra sätt, i synnerhet när man är nybörjare. Då kanske jag ska sikta in mig på att ligga på 8.5 i KH och fortsätta med den stabilitet jag har.

Mvh

Peter

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...