Gå till innehåll

När sött blir salt


kalleT

Rekommenderade inlägg

Hej hopp!

Har äntligen fått mod till att prova saltvatten. Grunnat länge innan jag tog steget, skulle vilja göra 100% rätt från början men kände att det är nu eller aldrig.

Tänker köra i mitt 170liters hörnkar med hemmagjord bakgrund (i drift sedan 2005). Tänker inte belasta det hårt, clowner och någon anemon.(tänker jag nu ialla fall)

Ingen plats för sump, har en teknikhörna som jag tänkte göra till sump men jag såg inte hur jag skulle få plats med ytavrinning till ett fack för skummaren och sedan till fack med retupump och ändå slippa fylla vatten var och varannan dag.

Belysning blir befintlig 4*18w T8 tre power-glo och en marine-glo.

Skummare tunze doc 9002 Nano (hoppas att den får plats i teknikfacket).

Två stycken tunze nano stream 6015 (1800l/h stycket, har jag tagit i för mycket? räcker kanske med en)

Innerfilter/powerhead eheim på 1200 l/h denna kommer att hamna i teknikfacket. Vattnet kommer att gå genom en grov filtermatta som ligger i botten av teknikfacket och sedan ut i "the showcase".

Jag har läst många inlägg men kommer ändå kanske att koppla in mitt eheim ytterfilter som ger ynka 440l/h, har "bakteriegrus" och lite vadd, tänkte ha en strumpa aktivtkol och eventuellt skaffa UV kopplad på slangen till detta filter.

Har idag lagt i 4.86 kg (cirka) coralife salt. Har ännu ingen hydrometer eller refaktrometer..ja ni vet...

Har tillgång till obegränsat med vatten från jobbet, vattnet har passerat en avhärdning sedan ett RO-filter och sist genom två seriekopplade blandbäddsfilter. Kan inte bli bättre...

Tänkte detta skall bli min lilla loggbok, hoppas att någon har glädje av den och att ni ger mig glada tillrop och goda råd!

post-4986-14468920900703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej,

Välkommen och lycka till!

Ang cirkulationen är den absolut inte för stark, snarare åt andra hållet.

Dina cirkulationspumpar kommer ge cirka 21ggr utbyte/h.

Jag har i mitt kar på 248l en cirkulation på 10700l/h = 43ggr/h.

Ang belysningen tycker jag att du ska försöka uppgradera den, din befintliga kommer nog bli väl klen.

Bra beslut att inte kör kranvatten, jag tror att man vinner på detta i längden med "rent vatten".

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spänningen stiger... Har nu kört igång streamerpumparna som kom igår och jag var som ett barn på julafton!.

Dom ger mer än eheimen men är endå helt annorlunda, dom fyttar ju vatten på ett helt annat och positivt sätt!

Tror att cirkulationen kommer att vara helt okej, på bilden fyllt upp karet med 120liter vatten, min bakgrund tar en hel del volym.

1200+440+1800+1800=5240 / 120 = 43ggr/h.

Exprimenterar lite med pumplaceringar, testat att dela upp flödet från eheimpumpen.

Skummaren frå plats i teknikfacket! gött. Låter ganska mycket från karet nu, inte helt poppis hemma.

Funderar på att köra skummaren på tidur och stoppa den mellan 18-22:30 eller liknande. Konsekvensanalys?

post-4986-14468920908402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köra skummaren på tidur och stoppa den mellan 18-22:30 eller liknande. Konsekvensanalys?

Ingen fara med det men låt den gärna gå över natten så luftar du ut en hel del koldioxid och får inte ett lika stort pH fall som om den står stilla under de mörka timmarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått i lite sten, skall visst vara levande. Köpte 6,4kg + 3,6kg från två olika lokala akvarieaffärer.

Det kryllar ju inte direkt av liv. Sett två snäckor med skal som jag tror är någon typ av diodora. Ser ut som en liten vandrande vulkan.

Skulle vilja ha minst 15kg sten saknas alltså 5kg, köper gärna från någon inom rimligt avstånd från Halmstad.

Kameran gör inte ljuset rättvist, men just nu ser det mest ut som en död stenmur, får rafsa runt lite imorgon och forma det mer som en hög i mitten.. eller nått.

Har iallafall lyckat att gömma en streamerpump(1800l/h) nere till vänster samt utloppet från internpumpen(eheim 1200l/h)

post-4986-14468920912814_thumb.jpg

post-4986-14468920913003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får pm:a mig ditt nummer så kan jag höra av mig efter nyår någon gång.

---

Liten uppdatering, hittat två borstmaskar, en fet rosa(ca: 6mm) och en liten pluttig tunn sak(10mm). Hoppas dom är snälla.

Sett ett fåtal små "filtrerare". Kul att man börjar hitta lite kryp. Verkade helt dött första två dagarna.

post-4986-14468920961053_thumb.jpg

post-4986-14468920961249_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första vattenproverna.

Salinitet 1,024

Temp 25,0 grC

pH 8,2

Alkanitet (KH) 9,3

Kalcium inget test ännu

Magnesium ej testat

Nitrat 5ppm

Nitrit 0

Fosfat 0,25

Ammonium ej test

Redox ej mätt

Silikat ej test (har bästa möjliga RO-vattten..avhärdat-RO-blandbäddsfilter*2)

Finns inte mycket liv i stenen, behöver mer stem med liv. Ser rikitig tråkigt och pluttigt ut i karet...

Dax för en firre kanske?

post-4986-14468921016476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste dagarna har brunalgerna kommit och några stenar börjar få skägg.

När jag få möjlighet skall jag ta mig till zoogiganten i Lomma och köpa en städpatrull och mer sten.

Lagt en strumpa med aktivtkol(inte mot algerna då) i ett av powerheadens filterfack, beställt ROWAphos

Bytt ut alla rör i den befintliga och kör nu enligt nedan:

Sera bluesky royal (T8 18W 12 000K)

PowerGLO (T8 20W 18 000K)

MarineGLO (T8 20W blårör)

PowerGLO (T8 20W 18 000K)

Beställt lite grejor för uppgradering av belysningen, kommer att bygga en ny ramp för att få plats med:

ZooMed Coral Sun T5 39W - Actinic

ZooMed Coral Sun T5 39W - Actinic

ZooMed Ultra Sun T5 24W

ZooMed Coral Sun T5 24W - Actinic

+ ev. om det får plats och jag tycker det behövs.

Sera bluesky royal (T8 18W 12 000K)

PowerGLO (T8 20W 18 000K)

Nu vill jag ju ha ett eget litet rev!!!

post-4986-14468921074864_thumb.jpg

post-4986-14468921075047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WOW, varit ner hos ZooGiganten i Lomma. Lite annat än här i stan kan man säga!

Köpte 7kg levande sten, fick en massa fripassagerare med såg jag när jag kom hem. 2 sjöstjärnor några pytte små sniglar, knappar och lite allt möjligt ink. några glasrosor.

Rosorna skall utrotas när jag ger mig i kast att aquascapa.

Blev också en kompetent städpatrull på 10st snäckor/sniglar

post-4986-14468921094722_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabba!

Vänt och vridit på de nya stenarna och eldat på två glasrosor, hittade en krabba som tryckte i en sten. Övertalade den att komma ut, ligger nu i en hink och väntar på döden eller ett nytt hem.(någon?)

Hade jag haft sump så skulle den mer än gärna fått flytta in där, jag känner ett visst obehag att lägga den i teknikfacket där jag har skummare och ett internfilter eheim powerhead som använts till aktivtkol.

Kommer väl att köra lite kol igen om några veckor och då blir det läskigt. Pumpen sitter med filterbehållarna uppåt, lite svårt att förklara men man måste ner med handen i teknikfacket och lossa behållaren.

Har kört igång det gamla ytterfiltret, innehållande grovfilter, lite vadd, och "bakteriesten". Fick efter lite in 1-1,5 dl ROWAphos i en filterpåse också.

Fyllt på med osmosvatten motsvarande det som slabbats ut med ytterfiltret och till krabbans hink, sköljde av den nya stenen lite igår också. Detta har gjort att saliniteten har minskat.

Salinitet 1,022

Temp 25,2 grC

pH 8,2

KH/Alkanitet 9,0dKH

Kalcium 480 (troligen "Egengjord dekoration/inredning som höjer kalcium värdena" enligt "saltvattenskemi for dummies". Jag får försöka skaffa mig lite kalciumförbrukare.)

Magnesium 1110 (under minimum, men jag avvaktar. Var första mätningen)

Nitrat 2ppm

Nitrit <0,3 mg/l

Fosfat 0,25ppm (lagt in ROWAphos i systemet)

post-4986-14468921102584_thumb.jpg

post-4986-14468921102834_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagt upp stenen lite bättre, får väl se ut såhär tillsvidare. Städpatrullen har gjort ett bra jobb, nu börjar jag bli orolig att snäckorna inte har tillräckligt med mat.

Fick se en söt lite sjöstjärna när jag kom hem igår, snabbt framme med kameran.

Var sugen på att se om ROWAphosen börjat göra nytta så det blev en stund med vattenprover:

Salinitet 1,022

Temp 24,8 grC

pH 8,2

KH/Alkanitet 8,0dKH (sjunkit en grad sedan sist..)

Kalcium 500 (Ökat till precis max av vad teste kan visa.)

Magnesium 1110 (under minimum, andra provet med samma värde.)

Nitrat 3-4 ppm (har alltid lika svårt att besluta vilken färg som ligger närmst, tog frugan till hjälp vilket resulterade i en ökning av värdet)

Nitrit <0,3 mg/l (inget utslag på testet alltså)

Fosfat 0,15-0,2ppm (ROWAphos verkar göra nytta, bedömd till 2,5ppm för tre dagar sedan)

KH har minskat och Ca har ökat vilket stämmer med "saltvattenskemi for dummies". Mg ligger för lågt.

Kollade lite i forumet för kemi&vatten, läst lite och särskilt i PDF:en om Ca/Mg/KH, jag funderar på att jag borde börja med att göra något åt mitt låga magnesiumvärde.

Laddade ner aqua calculator och då är det Mg som skall doseras...

eller så sitter jag lungt i båten tills jag läst på ytterligare, får nog bli en separat tråd i forumsdelen kemi&vatten.

post-4986-14468921122288_thumb.jpg

post-4986-144689211225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat 0,15-0,2ppm (ROWAphos verkar göra nytta, bedömd till 2,5ppm för tre dagar sedan)

Bra att det går ner. Vid det värdet på fosfat hade jag nog ändå föreslagit att inte skynda fram för fort, följ gärna din egen magkänsla:

eller så sitter jag lungt i båten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde i söndags ett vattenbyte ca 1/3-del, sniglarna verkade lite slöa.

Använde ett nytt salt Tropic Marine Bio Actif, till skillnad mot mitt förstagångssalt Coralife så löste detta upp sig helt vilket Coralife alltså inte gjorde.

Tycket det blev lite bättre sprut på sniglarna efter det. Men idag 2 dagar senare ser jag att några inte mår helt prima. Hmm...

Salinitet 1,023

Temp 24,4 grC

pH 8,2

KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..)

Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbytet och hade då 470 om jag minns rätt)

Magnesium 1170 (samma som efter vattenbytet, vilket är bättre än ursprunget 1110)

Nitrat 3 ppm

Nitrit <0,3 mg/l (kanske liite mindre gult men låångt ifrån 0.3 som är nästa steg. saknat två av 10 sniglar senaste dagarna...döda?)

Fosfat 0,1ppm (fortsatt positiv trend)

post-4986-1446892115498_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lokala handlare brukar predika om att 1,023 är nedre gränsen för sniglarna därefter ökar dödligheten kraftigt(tydligen så har han provat;)).

Jag har själv inte provat köra så lågt så jag kan varken bekräfta eller dementera.

Däremot vet jag att dom kan vara väldigt känsliga för inkoppning, jag brukar köra med dropp i 1½-2h.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för besöket hos dig "snickarn", fint att krabban fick ett så fint hem. ;-).

Att jag fick två fraggar med hem gör ju inte saken sämre. Tyvärr så kommer besöket att kosta mig pengar, nu vill jag ha MH eller LED så man får ett sånt där vackers skimmer!!!

Men varför bromsa nu?!? har redan gått mer eller mindre ALL IN!

Det kom ett paket från "Mrutzek Meeresaquaristik GmbH"...

post-4986-14468921195801_thumb.jpg

post-4986-14468921196066_thumb.jpg

post-4986-1446892119631_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för besöket hos dig "snickarn", fint att krabban fick ett så fint hem. ;-).

Att jag fick två fraggar med hem gör ju inte saken sämre. Tyvärr så kommer besöket att kosta mig pengar, nu vill jag ha MH eller LED så man får ett sånt där vackers skimmer!!!

Men varför bromsa nu?!? har redan gått mer eller mindre ALL IN!

Det kom ett paket från "Mrutzek Meeresaquaristik GmbH"...

tack själv! trevligt med fler saltkompisar här i halmstad

krabban gömmer sig ganska bra i sumpen har inte sett röken av den ännu

balling pump i lådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker inte belasta det hårt, clowner och någon anemon.

Du behöver ju inte köra balling med doserpumpar för att hålla 2 clowner och en anemon ;D men det är alltid kul med prylar!

Kanske tom så att du känner att du måste uppgradera belysningen och satsa stenhårt på SPS:er bara för att få användning av din doserpump?

GLHF ! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag skrev när jag startade tråden "Tänker inte belasta det hårt, clowner och någon anemon.(tänker jag nu ialla fall)".

Nu tänker jag annorlunda, jag vill ha ett rev! Sedan finns ju tanken på något större kar...

Har börjat korrigera mitt något låga mg, sedan dröjer det nog innan det blir dax att köra igång ballingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tog mig friheten att citera selektivt, mest för att driva igenom min poäng med uppgraderingar och saltsjukan som smittar som ebola när man väl har satt igång, men jag ser att du är ju på god väg redan med tanken på större akvarium :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...