Gå till innehåll

När sött blir salt


kalleT

Rekommenderade inlägg

MG uppjusterat från 1170 till 1290ppm, det som nu avviker är Ca som ligger uppe på 520ppm.

Nu till det verkligt trevlig, var uppe hos Bengt på Marinakvariet(mölndal, gbg) och inhandlade lite fisk! Ett par svarta clowner(kommer att färga ut) och ett par scooters.

Passar på att slänga upp ett par bilder på korallerna som ser ut att utvecklas åt rätt håll.

Fick veta att om man skall få fart på koraller så skall man köra antingen stenkoraller ELLER mjuka koraller, fungerar inte bra att blanda. Inte om man vill ha verklig tillväxt iallafall.

Så uppfattade jag Bengt.

Googlat lite och det verkar som om uppfattningarna är blandade, min slutsats blir att det visst gå att blanda men att man inte bör blanda om man vill att det verkligen frodas.

post-4986-14468921303732_thumb.jpg

post-4986-14468921303943_thumb.jpg

post-4986-1446892130414_thumb.jpg

post-4986-14468921304332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har förbättrat ytavrinningen så nu fungerar det riktigt fint. Hade tidigare fuskat lite då jag haft otät i botten av den internasumpen där vatten har passerat en filtermatta. Detta är nu "pluggat" och nivån i internsumpen hålls av tunze osmolatorn helt perfekt!

Sedan jag köpte fiskarna har jag minskat cirkulationen, var som en tvättmaskin. Skall beställa en returpump (800l/h) istället för den gamla ehiem powerheaden som ger 1200l/h och en vass stråle.

Är inte nöjd med de första "levande" stenarna jag skaffade, riktigt besviken faktiskt så dessa skall UT! Betongklumpar jmf med de riktiga stenarna från zoogiganten.

Har inte fått till scapen alls så som det ser ut i mitt huvud...

Lite vattenvärden

Salinitet 1,023

Temp 25,2 grC

pH 8,0

KH/Alkanitet 7,2dKH

Kalcium 520

Magnesium 1230

Nitrat 5 ppm

Nitrit <0,3 mg/l

Fosfat 0,03ppm

Kommer att justera upp Mg och KH enligt AquaCalculator.

post-4986-14468921343061_thumb.jpg

post-4986-14468921343272_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, min svåger kom ner från stockholm, bor och jobbar i Täby så han hade äran att leverera 10kg levandesten samt två pepparmintsräkor köpta på tritonakvarium!

Stenen ligger i ett 90-liters kar och kommer att introduceras efter hand, räkorna har börjat att gnaga på några glasrosbabies.

Och nu till det trevliga, jag fyllde år samma dag som han kom, så istället för en blomma hade han köp en ANEMON.

Möjligen lite tidigt att introducera denna men jag kommer att göra allt jag kan för att den skall trivas/överleva så länge jag bara kan.

Till att börja med läser jag vad jag kan på nätet och den kommer att få vara i fred veckan som kommer, så lite störningar som möjligt. Clownerna har inte brytt sig om den vilket är bra!

Jag har anemonsäkrat karet (tror jag) genom att sätt lite grov filtermatta vid streamern, kan inte tänka mig att den kommer att klättra över ytavrinningen då min hemmagjorda kamm är ganska hög.

Den har faktiskt hållt sig där den satte sig efter första natten, lite på undersidan av en sten precis så att den har lite känning av streamern. När det är tänt sträcker den sig upp mot ljuset, ganska blubblig vilket dock inte behöver vara ett sundhetstecken men snyggt(dock inte lika bubblig som på bilden då den bara varit i karet någon timme)!

I kväll hade den dragit ihop sig under några timmar och "kräktes" ur sig lite slem. Precis innan släckning verkade den ok igen.

post-4986-14468921384598_thumb.jpg

post-4986-14468921384798_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Allt har överlevt en veckas bortavaro, pappa har matat vid två tillfällen. Själv spenderade jag veckan på Lanzarote!

Har lagt över några av stenarna som svågern hade med ner från Tritonakvarium till huvudkaret. Kämpar med aquascapingen, inte nöjd ännu, svårt att få det som bilden i skallen...

Anemonen var inte nöjd med stöket i karet, förutom lite omscaping så har jag förlängt avrinningskammen. Inte rört stenhögen där anemonen håller till, funderar på hur jag skall hantera den biten.

Anemonen döptes för övrigt till Seifert. (Namningivare, min svåger)

Clownerna heter Mario och Luigi, dessa har sällskap av "scootersarna" Yoshi och "blå svamp". (Barnen spelar mycket Nintendo DS/mario bros. just nu.)

post-4986-14468921461312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare en vecka har passerat.

Var igår söndag 6/3 hos en kille (Mats A.) vars nummer jag fick av en arbetskamrat. En riktig gammal salträv som hållt på i 20år. 520L med grymma feta kraftfulla firrar och lite koraller. Fick med mig en montipora och några "tussar" av någon typ av stjärnpolyp, givetvis bifogar jag bilder.

Tusen tack för titten, kaffet och fraggarna Mats!!!

Någon gång, på något vis, skall jag också ha ett STORT saltvattenskar!

Vattenprover utan större avvikelser, anamonen har varit ganska ihopdragen sedan jag fick i fraggarna, den gillar helt enkelt inte störningar. Lagt i en strumpa med aktivtkol ikväll.

Sett troligen två fulkrabbor i karet och en eller två i den nya stenen som inte har introducerats. Kanske blir det krabbfiske i veckan...

post-4986-14468921530344_thumb.jpg

post-4986-14468921530558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, nya erfarenheter. Anemonen har varit ihopdragen ganska ofta senaste veckan. I dag upptäcke jag varför, pepparmintsräkan försöker äta upp den!!!

Har googlat lite och det är ovanligt men inte helt okänt.

Köpte ju två räkor en stor och en lite mindre och det är den stora (med rom) som från start varit väldigt frammåt, framme direkt vid matning och alla mina små glasrosor är konsumerade, medans den lilla knappt har setts till.

Glasrosor är ju en anemon så min BTA lockar kanske denna framfusiga pepparmintsräka.

Min googling visad att dessa räkor faktisk kan ge sig på LPS:er också.

Valet mellan räkan och anemonen är enkelt, blir till att fånga upp räkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga är att man fått kamelräkor istället för pepparmint och vissa av dom kan vara riktiga korallmonster som käkar på allt.

Är dom köpta på triton så borde det vara rätt art dock, har du någon bild?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det är pepparmintsräkor jag fått, kanske behöver jag mata lite mer? En av räkorna har iallafall ömsat.

Laddat upp lite nya bilder, anemonen har vuxit och jag har fraggat montiporan för eget bruk.

De nya stjärnpolyperna har börjat fästa, lite drygt en vecka sedan dom naglades fast.

Lagt in en bit levande "sten", håller på att introducerar mer sten för att bygga om revet. Våndas för att lossa anemonen, men det måste ske snart.

Efter ombyggnad skall det i levande sand och en sandätande/vändande firre. Förslag mottages på en snygg och revvänlig sådan.

Börjas även bli dax att för lite LPS/SPS:er...snart kommer 110W LED!!! Jag sa ju ALL IN. ;-)

post-4986-14468921622321_thumb.jpg

post-4986-14468921622583_thumb.jpg

post-4986-14468921622818_thumb.jpg

post-4986-14468921623107_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog tag i karet igår, fick lossat anemonen och "scapade" om vänsta delen av revet.

Nu finns det gott om plats för det mesta, gärna SPS och LPS. Fick leverans från Triton i fredags. 110W Maxspect LED.

Bild? självklart...

post-4986-14468921647999_thumb.jpg

post-4986-14468921648208_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppade över gårdagens obligatoriska vattenprover, kändes inte relevant. Var uppe en sväng på Bioted i kungsbacka och köpte levande sand, två pyjamasfiskar/Banggaier (Pterapogon kauderni) en blå acropora fragg och en euphyllia paraancora.

Lite jobbigt med sanden som ni kan se på filmklippen där av inga vattenprover, men det ger väl med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tid för lite vattenprover.

Temp 25,7grC

Salt 1,024

pH 7,9 (salifert)

Nitrit 0 (tetra)

Nitrat 3 (salifert)

Fosfat 0,01 (salifert) svag svag färgning inte som 0,03 men inte helt 0

KH 5,4 (salifert) skall justera upp enl. aquacalculator till 8,0 på 3 dagar.

Ca 510 (salifert)

Mg 1330 (salifert) Inte behövt justera upp detta senaste veckorna, verkas osm att Mg förbrukning är en del av uppstarten.

Fortfarande inte kristallklart sedan jag skickade i sanden, med facit i hand skulle jag nog sköljt sanden lite försiktigt i saltvatten först.

Fått lite brunalger på sanden, kanske kan man ta sig en tur till Zoogiganten i Lomma och köpa någon städare. Hmm...

Sedan har de fina lila svampdjuren som vuxit på ett par ställen dött, ser nu bara grått och poröst ut, tråkigt! gick på ett dygn. Sandens fel?

Har även hittat ett nytt djur troligen en sjöhare? Bifogat bild.

post-4986-14468921710565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

HA! svampdjuet är tillbaka, borta ena dagen och tillbaka nästa!!(bild)

Hade planer på att besöka "snickarn" i veckan som gått men jag kom aldrig loss.

Har ikväll påbörjat bygget av ramen över karet för att dölja lite teknik och om möjligt minska ljudet från Maxspectens fläkt.

Temp 25,4grC

Salt 1,024

pH 8,1 (salifert)

Nitrit 0 (tetra)

Nitrat 1 (salifert)

Fosfat 0,01 (salifert) svag svag färgning inte som 0,03 men inte helt 0

KH 5,0 (salifert) trots uppjustering så har värdet sjunkigt lägre än förra veckan. Ballar upp till åtta enligt AquaCalc på 3 dagar pluss lite till(kör NaHCO3 i osmosen (ca 8-10 liter / vecka), får göra en kontroll i veckan vill ju inte ha en krasch.

Ca 480 (salifert) Första gången jag ser en sänkning

Mg 1320 (salifert) marginell sänkning.

post-4986-144689217592_thumb.jpg

post-4986-14468921759419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lätt liten fråga innan jag beställer! Tunez Osmolator hur fungerar dom? aldrig skådat en sådan?.. är den komplett? och typ suger vattnet från en balja man kan ha i skåpet under med färdigblandat vatten vid behov eller?

Det ingår en pump som man har i behållaren för vattnet.. Sitter en givare som känner av ytan som berättar för pumpen när den ska starta o stanna. Den är komplett. Sen hoppas jag du menar med färdigblandat vatten = osmosvatten , om det nu handlar om avdunstningen.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne menar att osmolatorn ska pumpa upp sötvatten i karet, inte saltvatten. Osmolatorn kompenserar avdunstat sötvatten, saltet stannar ju kvar i karet vid avdunstningen. Bara att beställa, svårt att vara utan en osmolator.

Aha då förstår jag haha :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HA! svampdjuet är tillbaka, borta ena dagen och tillbaka nästa!!(bild)

Hade planer på att besöka "snickarn" i veckan som gått men jag kom aldrig loss.

Har ikväll påbörjat bygget av ramen över karet för att dölja lite teknik och om möjligt minska ljudet från Maxspectens fläkt.

Temp 25,4grC

Salt 1,024

pH 8,1 (salifert)

Nitrit 0 (tetra)

Nitrat 1 (salifert)

Fosfat 0,01 (salifert) svag svag färgning inte som 0,03 men inte helt 0

KH 5,0 (salifert) trots uppjustering så har värdet sjunkigt lägre än förra veckan. Ballar upp till åtta enligt AquaCalc på 3 dagar pluss lite till(kör NaHCO3 i osmosen (ca 8-10 liter / vecka), får göra en kontroll i veckan vill ju inte ha en krasch.

Ca 480 (salifert) Första gången jag ser en sänkning

Mg 1320 (salifert) marginell sänkning.

bara att dyka upp när du får tid jag har en hel uppsjö av fraggar .

fick montera ner hela karet i helgen pga av en läckande packning

har ett fraggkar på 100x70 cm som är proppfullt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Befriade Marcus "Snickarn" på en caulastrea och ett par fraggar S. hysterix i fredags. Skall bli spännande och se vilken färg det blir på hysterixen i mitt kar, lite bekymrad dock för den ena fraggen som är oroväckande blek vid basen.

Hämtade i lördag ut mitt ex av Daniel Knops bok "Korallrevsakvaristik för nybörjare", börjat suga i mig boken pärm till pärm.

Fick i samma paket lite nya tester, saliferts Strontium och Iodine(jod).

Veckans vattenprover

Temp 26,7grC (doppvärmaren hade glidit upp lite ovanför ytan så att termostaten inte kände vattentempen rätt)

Salt 1,024

pH 7,8 (salifert) Tagit bort anemonskyddet för stremern som samlar på sig skit. (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=387358&postcount=61)

Nitrit 0 (tetra)

Nitrat 1 (salifert)

Fosfat 0,01 (salifert) svag svag färgning inte som 0,03 men inte helt 0

KH 6,7 (salifert) helt ok men kommer att justera upp det mot 8.0

Ca 460 (salifert) upptäckte att jag troligen slarvat lite vid tidigare tester(för snabb, gav enligt snabba sättet 475)) vilket givit ett något för högt värde. Upptäckte detta då jag gjorde testet för strontium för första gången där första delen av testet ger en bestämning av Ca.

Mg 1290 (salifert) liten pytte nedgång.

Sr= 10 ppm? första testet av strontium

Jod (Iodide=inget utslag, Iodate= inget utslag) Hmm..kör i lite "Fauna marine ultra trace B iodine-, flouoric-complex" till osmosvattnet på giss.

post-4986-14468921842469_thumb.jpg

post-4986-14468921842684_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, idag hade anemonen flyttat sig någon decimeter, den har under en längre tid sträckt sig mot returpumpens utblås allt den kan och idag hade den flyttat "foten". Ingen lång vandring men tillräckligt för att man inte ser den så bra, huvudsaken är att den gillar sin nya plats. Clownerna är fortfarande helt ointresserade.

Den ena av mina två Bangaier lever en jagad och tynande tillvaro, den kommer åt lite mat iallafall, men är rejält tillbakatryckt av sin "kamrat".

Sanden har fortfarande inga städare och den ser trist ut.

Fraggat om ena hysterixsfraggen pga misstänkt vävnadsdöd.

Veckans vattenprover

Temp 25,5grC

Salt 1,024

pH 8,2 (salifert) tagit bort anemonskyddet som samlade skit och surade ner, möjligen.

Fosfat = inget utslag

KH=5,1 (salifert) neråt igen...skall justera upp enligt aquacal tis-ons

Ca=430 (salifert) Här händer det grejor.

Mg=1290 (salifert) samma resultat som förra veckan trots liten justering

Sr=4 ppm? omständigt test, hår fin gräns mellan 4-10 som är good

Jod = inget utslag på testerna, trots tillsättning av jod under veckan. Jag mesar troligen...

post-4986-14468921912575_thumb.jpg

post-4986-14468921912805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hystrixfraggen var ju ganska liten kan vara svårt att limma dom utan att skada vävnaden tyvärr så var ju alla fraggar sålda när du kom hit

men om några månader har jag nya fraggar som du kan köpa av mig istället för den lilla biten du fick av mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering

Hysterixfraggarna har grym tillväxt, massor med nya förgreningar på gång! Allt verkar frodas nu, för första gången har jag fått tillsätta lite kalcium (CaCl2 x 2H2O).

Fått flytta euphyllian(som har fått fler huvuden), anamonen började bränna den efter att ha flyttat sig en bit till.

Hoppas att den har hittat sin plats nu...väntar fortfarande på att clownerna skall flytta in.

För några dagar sedan såg jag ägg i munnen på Bangaien men ikväll åt han igen.

Hoppas kunna komma till ZG i Lomma i helgen och köpa lite sandvändare, sanden ser mycket trist ut men jag skyndar långsamt och låter "naturen" sköta sig lite själv.

Hej hopp inga bilder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...