Gå till innehåll

När sött blir salt


kalleT

Rekommenderade inlägg

Sommartider...

Inga nyheter i burken, måste bara komma iväg och köpa renhållningsarbetare till sanden!

Funderar på en kylare också inför sommar och semestertider.

Körde igång min ballingpump i kväll för att dosera upp KH, hitintills kör för hand men plockade upp doserstationen från sin kartong i kväll (Grotech TEC III NG).

Flyttat euphyllian igen då den började bränna calustrean, har inget bra ställa för den. Anemonen ockuperade ju den platsen och är kvar där.

Hysterixen har bra fart men ingen vacker färg, ser mest brun ut.

Om någon läser så kanske jag kan få svar på frågan ifall jag bör plocka upp den blekvita nakensnäckan som dök upp efter att jag lade i den levande sanden? Kan inte se att den har gjort någon skada, men behöver jag vara orolig?

Temp 26,7grC

Salt 1,0235 dvs. lite lägre än 1.024 måste jobba på att få upp salthalten

pH 8,1 (salifert)

Nitrat 0 (salifert)

Fosfat 0 (salifert)

KH 4,8 (salifert) oj oj, lite väl lågt.

Ca 415 (salifert)

Mg 1290 (salifert)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Nu är sanden vit och fin, de nya invånarana gör ett bra jobb!

Hög tid för vattenprover, gjorde ett vattenbyte i förgår 20l. Tagit bort ytterfiltret som jag kört med "bakteriesten", beställt en liten cirkulationspump till så jag får två från internsumpen á 800l.

Temp 25,4grC

Salt 1,02´5

pH 7,7 (salifert) lite lågt, prov taget 09:30

Nitrit 0 (tetra)

Nitrat 3 (salifert)

Fosfat 0,02 (salifert) svag svag färgning inte som 0,03 men inte helt 0

KH 5.0 (salifert) liger alltid lite lägre än önskat så nu skall jag ta tag i det och justera upp till 8

Ca 400 (salifert)

Mg 1300 (salifert)

Nytt prov om tre dagar då justeringarna är gjorda. När jag väl har kommit till målvärdena skall jag mäta en vecka senare och mata in i Aquacalculator och få mina Ballingkoncentrationer för balanserad dosering.

Lägger i en strumpa med aktivtkol idag.

Hysterixen son jag fick av "snickarn" växer fint men rosa är den inte ännu mer sådär tråkigt rödbrun.

post-4986-14468922325376_thumb.jpg

post-4986-14468922325145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, så har man då nästan perfekta vattenvärden...största avvikelsen är KH (7.0).

Tog en helbild från soffan, finns mycket plats kvar att befolka med koraller. Väldigt sugen på en mussla också, en så där riktigt blå och fin sak.

Den största Bangaien har haft lite grumsiga ögon senaste vecka eller så, hoppas det släpper. Skall man satsa på UV-C ?

post-4986-14468922349687_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en liten justering nu på morgonen (20110708 13:00) har jag dessa värden.

Om ca. en vecka skall jag kolla igen och se hur jag skall ställa in ballingen...

Tagit ur kolstrumpan, på det kol jag har står att man skall köra en omgång på 2-4 dagar med ungefär 4 veckors intervall. max 100g/100l (dvs 1g/l). Vad kör ni andra med och hur/hur mycket?

KH=7,4

Ca=425

Mg=1350

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 dagar har gått sedan senaste akvarieaktiviteten men idag blev det mycket gjort.

Har lite algproblem (trådalger och lite annat ludet skräp) detta har kommit smygande sedan jag lade i sanden, jag upplever det iallafall så. Fosfatprovet visade en liten blå färgton, inte så blå som 0,03 men ändå ett litet utslag.

Gjorde slag i saken och byggde en fosfatreaktor (bifogad bild) av en festisflaska etc. Den innehåller Fauna marin Ultra phos, jag har tidigare kört rowafos och ultra phos i strumpa.

Dagens prover visar också på ökad nitrat som tidigare visat i princip 0 visar som jag bedömdedet 8ppm. Jag har sedan några veckor kört utan mitt ytterfilter med bakteriegrus i, troligen fungerade det som ett nitratfilter, kanske skall man kör igång det igen? (Hmm...hade där även en strumpa med rowafos som jag tagit ur, den som hängt i sumpen har jag inte trott så mycket på.)

Gjorde även ett 10%-igt vattenbyte, rengjorde skummaren och doppvärmaren, tog död på en glasros i internsumpen. Tog idrift en ny Tunzepump 800l/h (har ny två av denna som pumpar ur internsumpen) som ersättning för ytterfiltert (1200l/h), gillar att ha lite redundans, denna nya pump matar även min nya diy-fosfatreaktor.

Temp 25,1grC

Salt 1,025 (refraktometer)

pH 7,6 (salifert, oj vad lågt iofs på morgonen men aldrig sett det så lågt)

Nitrat 8 (salifert)

Fosfat 0,02 (salifert) helt klart en ökning min inte blått som 0.03

KH 5,2 (salifert)

Ca 400 (salifert)

Mg 1320 (salifert)

Ovanstående värden kommer att justeras upp närmsta tre dagarna, har även tagit fram ett recept för balling plus i AquaCalculator som skall köras igång de när allt ligger "rätt" igen.

Jo, Anemonen "Seifert" bor just nu farligt nära stremerpumpen, hade jag kommit åt hade jag vräkt honom, lite jobbigt att han är på vandring.

post-4986-14468922420105_thumb.jpg

post-4986-14468922419606_thumb.jpg

post-4986-14468922419915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser trevligt ut =) Mysigt litet kar, gör sig verkligen med den bakgrunden, hur har du gjort den?

Bor också i Halmstad och har startat saltvatten sen några månader tillbaka. Skulle också bara ha ett litet 45 l, anemon och två clowner... blev inte riktigt så :D

Jag ångrar att jag inte tog steget till saltvatten tidigare, tyvärr så kostar det betydligt mer än sötvatten, tro inget annat!!!

Bakgrunden gjorde jag 2005 då jag hoppade från gurami-/växtkar till malawiciklider, fick tyvärr aldrig riktigt fart på dessa och hoppade sedan tillbaka till växtkar med skalarer.

Det som idag är internsump fungerade som teknikhörna när jag körde sött. Bakgrunden gjordes i tre moduler av en kompakt typ av cellplast som sedan silikonades fast i karet. Denna täcktes med husfix i flera lager med inblandning av olika färgpigment (pulver).

post-4986-14468922420802_thumb.jpg

post-4986-14468922420326_thumb.jpg

post-4986-14468922420575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör nu med en reservstreamer pga att anemonen fastnade i den som är gömd i revet. Seifert (anemonen) verkar vara oskadad, men jag lade snabbt i en strumpa aktivtkol och stoppade streamern. Han har tagit sig loss, men har gömt sig i revet så jag ser honom inte. Försökte få ut honom utan att lyckas *SUCK*.Har iaf kört igång doserpumparna och kör balling plus, behöver inte köra i mycket men det är automatiserat!Kämpar med att få ner näringsnivån, inget kul med trådalger, har även dykt upp några makroalger men hoppas att dem försvinner om jag får bort fosfat och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Anamonen gömmer sig fortfarande, har försökt att få loss honom men det går inte när man inte ser vad man gör. Han har dock visat sig idag och fick lite mat men sitter fortfarande med foten långt in i revet vid den dolda streamerpumpen som alltså inte kan vara igång just nu.

Algproblemen verkar öka i omfattning så jag läste hela tråden om vodka metoden (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?10932-Vodkametoden&highlight=vodkametoden) igår, det tog några timmar men har resulterat i att jag doserat 0,5ml vodka i förmiddags till mina ca:120l verklig vattenvolym.

Skall öka dosen om tre dagar till 1ml, rekommendationen är att man börjar med 0,5ml/100l för att sedan sakta öka samtidigt som man har stenkoll på nitratvärdet, när det närmar sig omättbart så minskar man doseringen så att man inte krashar karet. Maxdosen verkar vara 4ml/100l.

Man doserar en gång per dygn helst på morgonen/förmiddagen, viktig att man har skummare igång och bra syresättning i vattnet då den ökade tillväxten av bakterier slukar mycket syre.

Doseringen beror mycket på karets belastning om jag uppfattat allt rätt, så om man ändrar denna till exempel om man minskar fiskbeståndet/matningen så måste man se upp med vodkadoseringen.

En automatisk vodkadosering kommer jag nog att fixa till när jag lärt mig hur karet reagerar, det viktiga är då att inte åka på en veckas semester med minska matning för att komma hem till ett krachat kar.

Vattenproverna som togs i förgår visade på sjunkande värden trots balling särskilt lågt Mg värde, ökade på doseringaran (kör med lösning som ger lika mängd på alla kanaler) och upptäcke då att jag missat i programmeringen på kanal 3 (Mg) så där fick man förklaringen på det.

Rensat lite rörpolyper och stjärnpolyper från bakgrunden, rörpolyperna är särskilt aggresiva i sin tillväxt. Funderar på att helt rensa bort dessa och sätta något annat kul som växer på/från bakgrunden, har funderingar på att renodla och bara köra stenkoraller!

post-4986-14468922515669_thumb.jpg

post-4986-1446892251546_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som min favoritalg Bryopsis, jag har hållit på o bekämpa den i över ett år nu(vodkan verkade inte kunna konkurrera med den om fosfaterna).

Har du tur så försvinner algen mer eller mindre av sig själv, har du otur så ligger du i samma läge som jag där algen tål allt.

Ditt kar är såpass litet att du kunde försöka behandla det med KENT techM, en magnesiumlösning som innehåller något bryopsisen inte gillar om man höjer till 1600(har provat vanlig Mg själv o det gav inga resultat)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte provat som jag tror kan fungera är ATS, annars så har jag inte haft framgång med biologisk bekämpning.

Dom arter som vanligen äter alger brukar inte gilla bryopsis, så jag är skeptisk även när det kommer till dom arter folk haft framgång med(ibland går de bra ibland inte).

Den kallas inte helvetesalgen för intet ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algproblemen verkar öka i omfattning så jag läste hela tråden om vodka metoden (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?10932-Vodkametoden&highlight=vodkametoden) igår, det tog några timmar men har resulterat i att jag doserat 0,5ml vodka i förmiddags till mina ca:120l verklig vattenvolym.

Skall öka dosen om tre dagar till 1ml, rekommendationen är att man börjar med 0,5ml/100l för att sedan sakta öka samtidigt som man har stenkoll på nitratvärdet, när det närmar sig omättbart så minskar man doseringen så att man inte krashar karet. Maxdosen verkar vara 4ml/100l.

Jag har fått goda resultat genom att dosera 40% vodka enl. följande:

Dag 1-3 0,1 ml/100 l

Dag 4-6 0,2 ml/100 l

Dag 7-10 ökat tidigare dos med 0,5 ml

Dag 11-14 ökat tidigare dos med 0,5 ml

Dag 15-21 ökat tidigare dos med 0,5 ml

osv. om det behövs.. .

Hjälper inte det är det bara och fortsätta tills nitrat värdet ligger där du vill ha det.

Då kan du pröva och minska dosen till 2/3 eller kanske t.o.m till hälften och lägg dig sedan där (glöm inte och mäta), känn dig fram när du minskar dosen det är alltid bäst.

Räkna med att det kan ta ett bra tag innan du når det värdet du eftersträvar (om du nu har ett högt nitratvärde), skynda långsamt är tumregeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt nitraten har gått upp!?! Tillsätter 0,2ml till mina ca:120l verklig volym av min kolkälla vodka/socker/ättika.

3/8 = 8ppm

idag 7/8 = 20ppm !?!

Någon ökas skummning har jag inte direkt upplevt, ser dock lite vitt/genomskinligt ludd på endel ställen i ls:n.

Har noterat att ytavrinningen avtagit, jag har ju lite special special där pga att internsumpen inte är tät i botten men jag har blockerat det så gott jag kunnat. Kan vara så att jag fått ett ökat läckage där samtidig som kammen har satt igen lite så ytan i karet är kanske 5 mm högre än normalt vilket ökar läckaget ytterligare. Morgondagen räddad med andra ord (sista semesterveckan).

Lite desperat tänkte jag köra igång mitt ytterfilter med krossad konstgjord LS som jag inte använder för att få lite extra filtrering. Den var dock sämre än jag kunde tänka mig så den ligger nu i skogen. En liten video på krossningen bjuder jag på, samt en bild hur den såg ut inuti...betong/lekakulor/halm?!?

http://www.youtube.com/watch?v=lvNkQ0bvuuo

post-4986-1446892258366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, jag offrade vinet till fredagsmyset för att vid 22-tiden ta bilen till närmsta jet-mack, varför ?

Givetvis för att köpa en korall :-) Tack PeterGG för det korta mötet och "Blue Spruce Caulastrea"-fraggarna (Caulastrea furcata). http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+2341+2513+2596&pcatid=2596

post-4986-14468922583872_thumb.jpg

Hur fångar man färgerna med en IXUS100 IS ? Snart dags att kalla in grannen som är grym med kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så konstgjord LS ser ut inuti, det är inte direkt tänk att man skall sätta yxan i den.

Jag tror att du får en lite motsatt effekt av din krossade LS jämtemot vad du tänkt dig, nu kommer ytterligare fosfat säkerligen lakas ur stenen/betongen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så konstgjord LS ser ut inuti, det är inte direkt tänk att man skall sätta yxan i den.

Jag tror att du får en lite motsatt effekt av din krossade LS jämtemot vad du tänkt dig, nu kommer ytterligare fosfat säkerligen lakas ur stenen/betongen...

//NiXoN

om jag köper konstgjord ls så förmodar jag att den är mognad dvs att det inte finns annat än sten och håligheter kvar efter tillverkningen .

om inte så kan jag fixa ett par kubik för en billig peng på en betongstation-kung

trodde att den konstgjorda skulle hålla högre klass än så!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, man köper ju odlad levande sten för att få lite levande med stenen samt så är stenen avlakad och rätt snygg.

Många i USA gör sin egen sten och vissa har gjort det på guiden, sen vet jag att en person nämt att det tog 2 år at laka ur fosfat/silikat ur stenen när man gjorde det hemma i karet.

Jag har en teori om att halmen är en ankare för nylonlinan dom verkar använda till att förenkla hanteringen av stenarna.

Man hittar nämligen en grov nylonlina på vissa stenar som sticker ut, kan tänka mig att den länkar ihop stenarna medans dom ligger i havet.

Tillbaka till tråden...

Kalle Jag skulle föreslå att du följer Kjelles doseringsvariant för kolkälla, det är betydligt bätre om det går lite sakta fram än om man försöker skynda.

När det kommer till biologisk bekämpning så vet jag några som lyckats med Siganus Magnificus, jag har en Siganus Vulpinus och den verkar inte alls pigg på bryopsis.

Däremot så har min Salarias fått ryck på senare tid och börjat toppa bryopsisen på utvalda ställen, den tar dock endast den senaste tillväxten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten är nu nere på runt 5ppm, den topp på 20-25 jag hade berodde nog på att jag rört runt i baljan och fick lite nitrit så att nitrattestet visade fel. När jag skulle kontrollera igår morse så hade jag inget utslag på nitrit och nitrat var som sagt runt 5ppm.

Röjt runt i karet mycket senaste dagarna men skall nu låta tiden ha sin gång. Bytte ca:20% vatten igår och körde därefter i en ampull Prodibio Bio Digest (bakteriekultur).

Doserar min vodkadrink enligt (http://www.reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php) vilket ger en dos på ynkliga 0,24 ml/dag. kommer att köra så till söndag för att gå in i "week 2" på måndag (15/8) med 0,29ml/dag.

Har fixat och trixat för att få ut max av min skummare Tunze 9002, verkar lite effektivare men jag vet inte jag man inbillar sig så mycket.

Jag har plockat bort den väl dolda streamer, vilket stök! Jag gillar när man inte ser tekniken men får ge vika för bästa funktion.

Saknar just nu en bangaii, dyker kanske upp.

Tar lite bilder och lägger upp ikväll, fått tillskott av en grön flakväxande montipora (tusen tack Laggeman!) som skall få sin plats NU...dax att blöta ner sig igen...sen skall karet få vila. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickar upp lite bilder på hur det ser ut idag, tyvärr så speglar inte bilderna färgen i verkligheten, nu har jag i och för sig inga superfärger men det är bättre än bilderna.

Jo, en fråga bör/behöver man köra fosfatreaktorn nu när jag börjat med vodka?

post-4986-14468922610078_thumb.jpg

post-4986-14468922607813_thumb.jpg

post-4986-14468922608029_thumb.jpg

post-4986-14468922608225_thumb.jpg

post-4986-14468922608429_thumb.jpg

post-4986-14468922608638_thumb.jpg

post-4986-14468922608862_thumb.jpg

post-4986-14468922609069_thumb.jpg

post-4986-14468922609267_thumb.jpg

post-4986-14468922609472_thumb.jpg

post-4986-14468922609673_thumb.jpg

post-4986-14468922609882_thumb.jpg

post-4986-1446892261027_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i kungsbacka hos Bioted, blev inget levande däremot 4kg ReefCrystal salt och lite aluminiumbaserad fosfatborttagare. Ted tycket att jag skulla köra Al-baserad istället för järnbaserad(Fe) då den Fe-baserade kan göda mina alger. Har inte börjat med detta ännu, kör nu helt utan fosfatborttagare.

Den saknade bengaiien har dykt upp. Anamonen håller sig gömd men jag vet vart den är, börjar bli lite bekymrad för den.

Kör idag igång mitt ytterfilter igen, med mycket vadd! Kör en vecka och ser om jag får bort "mulmen" i vattnet.

Verkar som att tillväxten på trådalgerna har avtagit, makroalgerna växer rätt bra(dåligt) men är ganska bleka i färgen. Fortsätter sakta men säkert på den inslagna vägen med vodka, har minskat matningen också. Matningen ökade jag nog ganska mycket när jag köpte den levande sanden och bengaiierna hos Ted, dom var ju så glupska!

Dagens prover(14/8-11 09:30)

Temp: 25,7grC

Salt: 1.025

pH:7,9

NO2: omätbar

NO3:5 ppm

PO4: 0.015 (salifert "hög upplösning", dvs dubbel prov och reagensmängd och halvera avläst värde)

KH:7.0

Ca:420

Mg:1310

Ballingen håller värdena uppe fint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...