Gå till innehåll

När sött blir salt


kalleT

Rekommenderade inlägg

VB i måndags (25/6) 20 liter.

Var nere på Zoogiganten och köpte mig en Paracanthurus hepatus förra veckan. Blev några sniglar till fraggkaret...ny tråd kommer inom kort!

Just det två eldräkor också...nästan glömt av det för jag ser dom aldrig.

post-4986-14468925918774_thumb.jpg

post-4986-14468925918548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

"As an aside, would an anemone tank get along better within a larger SPS system or a soft coral system with regards to allelopathy?

<SPS is a better choice in my opinion. However some soft corals are fine. Mushroom corals, leathers and green star polyps, to name a few, do cause chemical warfare in a reef tank. If you decide to keep these corals, keep them to a minimum.>"

post-4986-14468925953755_thumb.jpg

Krigar dom? kan det ha börjat med att anemonen började kriga med en acropora och min fina seriopora och lite med några knappar?

post-4986-14468925953553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Funderat hur jag skall gå vidare, göra mig av med anemonen och mjukisarna och köra sps/lps eller behålla anemonen som dominerar karet och skippa stenkorallerna helt? Jag kommer att behålla seifert(anemonen) i hörnkaret med lite mjukisar och fiskar och få igång fraggkaret som då får bli mitt stenkar med sps/lps.

Måler är att få igång detta "nya" karet under nästa vecka, jag har haft detta på gång ett tag och redan fixat avrinningsfack, borrat och provkört.(det var igång ett tag utan avrinning, så jag har lyckats rädda några spsfraggar som nu befinner sig i en 60liters tunna med ljus, cirkulation och skummare) Kvar är att fixa till bänken, får bli en provisorisk sump också. Blir nog att jag kör med maxspect 110W LED i stenkaret, så jag får komplettera med fler T5:or på mjukis/hörnkaret istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hur går det här Kalle?

Det rullar på ganska bra, bara några spillror av sps:er kvar i detta kar. Suget efter en uppgradering är STORT. Vill ha lite större kar med optiwhite och sump.

Däremot är mitt lilla stenkorallkar igång, tänker starta en tråd om det snart. Fick idag hem ett 54l kar till sump istället för det provisoriska på 25l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Anemonen håller sig på nästan samma ställe i karet men har flyttat foten så att den faktiskt sittet snyggare nu! Lägger upp senaste bilden på solkorallen som eventuellt skall adopteras bort då jag inte kan ha den i detta karet(ser ute ut att må dåligt där) och i mitt lilla fraggkar vill jag inte mata den så mycket som krävs.

post-4986-14468926801534_thumb.jpg

post-4986-14468926801291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej, spekulant finns i FredrikG i Båstad, men just nu har jag bestämt att behålla den.

Hörde att Patrik (min arbetskamrat)skulle besöka dig idag, har du någon sps att sälja?

Har du nån som ska ta solkorallen? annars kan ja vara spekulant på den. Hemma nått i veckan? kanske skulle ta å komma förbi och kolla ditt kar,

Mvh David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du använt till bakgrunden i ditt kar?

Cellplast med hög densitet och på det några lager husfix http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1226&productcatID=165 har blandat husfixen med olika färgpulver typ denna http://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/kemikalier/Sortiment/Kemi-Spray--Bat/NITOR/Pigment-/Jarnoxidsvart-nr-318/

Bakgrunden gick flera år i sötvatten innan jag gick över till salt.

Nästa kar blir nog med mörkblå eller svart bakgrund/målat, tror det lyfter fram färgerna bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fundersam på vad som är fel...det fungerade ju inte med sps:er i detta så jag hr ju startat upp ett litet kar med stenkoraller modell "fraggtank". Har dock inte fått riktig fart i detta kar heller.

Suttit och spekulerat i om det är något fel på saltet jag haft senaste 20kg, salted från Bioted. Senaste har jag dock kört med reefers best. Gick tillbaka lite i denna tråden och ser att mina problem började före att jag började med Ted´s salt så jag tror inte att felet ligger där.

Just nu misstänker jag antingen vattnet som jag tar från jobbet, (avhärdning-Osmosanläggning-blandbäddsfilter) dock kört med detta hela tiden.

Kanske är det fel på mina ballingsalter? Köpt ballingsalterna i två omgångar från http://www.shop-meeresaquaristik.de , vet inte när jag började tillsätta från andra beställningen...

Körde utan att tillsätta balling i lilla fraggtanken i början och tycker att jag tappat färg sedan jag börjat göra detta. Hysterixerna och montipororna mår sämst, även acropororna har nu börjat bli gråa i vävnade precis som det som hände tidigare. Den gröna flakmontiporan har grå-lila vävnad. Inget växer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sugit ut det mesta av sanden, skänkt sniglarna till en arbetskompis 'paddelundis'.

Skall snaret på husvisning igen, letat större ett tag nu, vad gör man inte för sin hobby :-)

Ligger lite lågt med karet tillvidare.

Plattmask i fraggtanken...

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Påbörjar avveckling av detta kar till förmån för en kub med SG-historik

Laggemans 400 liter Optiwhite https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?31834-Laggemans-400-liter-Optiwhite

Mickes 400 liters kub. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47109-Mickes-400-liters-kub

Kommer att fokusera på caulastreor och acroporor, kan smyga sig in någon montipora också. En eller ett par musslor hade varit kul att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...