Gå till innehåll

Galet Mg-värde med olika tester.....


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

JBL fungerar kalas.... som utfyllnad i soptunnan. Det är min erfarenhet.

Jag litar mer på salifert, dom kan visa fel dom med ifs, men mer rätt än JBL. Se om du har någon akvarist i närheten så du kan dubbelkolla dina tester.

5 eller 6 ml, nu blir jag förvirrad.....på mitt MG tests ska man använda 2ml akvarievatten. Det ska finnas med en manual i testet hur mycket du ska ta. Ja, en struken sked pulver ska det vara.

Elektroniska varianter finns om du vill ta ett banklån för resten av ditt liv. Och då måste dom kalibreras ofta. Det enda elektroniska test man kan få för en billig peng är pH, men den måste kalibreras den med. Det har du väl redan vad jag förstått.

Hur ligger salthalten, och vad mäter du den med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Ok. Jag gjorde nya tester nu efter att jag varit i en akvariebutik och testat mina tester samt deras. Jag fick helt nya då min "Batch" var galen.

Detta fick jag nu:

Salifert:

Ca=405

Mg=1440

JBL:

Ca=360

Mg=1140

kH= 10,5

Salt=1,026 (vipparm)

pH=8,2 (bubblemagus pH-meter)

Temp= 25,6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng ditt JBL test och kör på Salifert. Dom tre senaste testerna ser vettiga ut för Salifert medans din JBL hoppar 1140 - 1340 - 1140 på Mg.

Om du vill ha referens så finns det referensvätska med kontrollerad Mg/Ca/PO4/etc att köpa i butik som du kan testa på. Hos din lokala handlare så kan du säkert få hjälp med att testa ditt vatten om du tar med ett vattenprov om du ber lite snällt. Jag har iaf alltid fått hjälp, senast med att dubbelkolla att min refraktometer faktiskt visar rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng ditt JBL test och kör på Salifert. Dom tre senaste testerna ser vettiga ut för Salifert medans din JBL hoppar 1140 - 1340 - 1140 på Mg.

Om du vill ha referens så finns det referensvätska med kontrollerad Mg/Ca/PO4/etc att köpa i butik som du kan testa på. Hos din lokala handlare så kan du säkert få hjälp med att testa ditt vatten om du tar med ett vattenprov om du ber lite snällt. Jag har iaf alltid fått hjälp, senast med att dubbelkolla att min refraktometer faktiskt visar rätt.

Ok. Grejen är att jag var hos m in lokala handlare och de testade mina tester mot en referensvätska. Så det var ju fel på den batchen jag hade och fick en ny.

Deras tester visade sen bra värden med min nya batch. Så nu hajar jag ingenting längre. Men jag tar nog med vatten idag igen och kollar. :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Grejen är att jag var hos m in lokala handlare och de testade mina tester mot en referensvätska. Så det var ju fel på den batchen jag hade och fick en ny.

Deras tester visade sen bra värden med min nya batch. Så nu hajar jag ingenting längre. Men jag tar nog med vatten idag igen och kollar. :snurrig:

Hänger inte riktigt med i din förklaring.

Har du alltså ett testkit hemma nu som har testats mot en referensvätska i butiken ("nya batchen") och sett att den är ok ("bra värden") - då är väl saken klar? Släng det andra testet och lita på det som har verifierats mot referensen.

Om det var i Täby som du gjorde detta så är det alltså Salifert du har testat och det är endast dom testerna jag kör efter att ha jobbat mig igenom en 5-in-1 testpinne, JBL och till sist Seachem innan jag gick på Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hänger inte riktigt med i din förklaring.

Har du alltså ett testkit hemma nu som har testats mot en referensvätska i butiken ("nya batchen") och sett att den är ok ("bra värden") - då är väl saken klar? Släng det andra testet och lita på det som har verifierats mot referensen.

Om det var i Täby som du gjorde detta så är det alltså Salifert du har testat och det är endast dom testerna jag kör efter att ha jobbat mig igenom en 5-in-1 testpinne, JBL och till sist Seachem innan jag gick på Salifert.

Alltså.

Jag hade en bacth JBL Mg-test som visade galet tyckte jag.

Åkte till Täby och köpte Saliferts för att kolla mot varandra. Då visade testerna verkligen helt olika.

Så, då tog jag JBL-testet och åkte till Sundbyberg då en mycket trevlig kille som jobbar där hört av sig och sa att jag skulle komma in så testar vi mitt JBL mot en referensvätska samt deras vatten och jämför även med deras tester.

Det visade sig att mitt JBL var galet som HAN i sumpan slängde och ersatte mig med ett nytt som vi testade på plats och visade bra.

När jag kom hem med det nya JBL och testade så visade det lite bättre men fortfarande en diff mellan Salifert och JBL.

Därför tänkte jag testa mitt vatten idag igen fast hos Sumpan blir det då det är närmast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...