Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Som vanligt ser det vackert ut Mats :) Härligt att dina zoakollonier växer på, om dom skulle bli för stora vet jag ett akvarie i Båstad som kan ta emot några mindre fraggar ;)

Hur går den med BTA'n i ditt 110liters?

Tackar Fredrik! :)

Jag ska sätta fraggstenar i mina zoakollonier och de första står det ditt namn på, det har jag redan lovat..

BTA'n mår utmärkt och är bra mycket snyggare nu än innan mordförsöket. Ingen delning ännu men det kommer säkert. Tyvärr har jag problem med cyano i lila karet.. :(

Lite avis :D Riktigt snyggt

Tackar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Fredrik,

Inget nytt i karet, jag är nöjd som det är. Ska snarare rensa ut lite eftersom som en del SPS'er börjar bli rätt stora.

Det tuffar på men har haft lite tjall senaste veckorna. Inget allvarligt men några LPS började se hängiga ut så jag mätte vattenvärden och såg att KH hade rusat iväg till väldigt högt värde. Jag tror att doserpumpen drog upp bottensats ur dunken när den tog det sista och det låg nog en del oupplöst Ballingsalt på botten som boostade värdet. Trachypyllia, Euphylia och tre av mina fyra Ricordea Florida surnade till men de ser ut att sakteliga vara på väg tillbaka igen. Mandarinhanen har lämnat in, den magrade av kraftigt trots att den åt ordentligt ända in i det sista. Kanske var mage och tarmar utslagna av fångstgiftet? Övriga fiskar och koraller mår bra och växer i samma takt som tidigare. Lite cyano bråkar med mig, annars ser det bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju inte bra med ditt KH, hoppas korallerna repar sig snabbt, men borde nog inte vara några problem. Tråkigt med mandarinen, riktigt fina fiskar. Jag hade en som gick väldigt bra väldigt länge, men jag tror den var odlad hos TMC faktiskt. Vad har du för SPSer som börjar bli för stor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att det ska repa sig rätt fort igen, högt KH är ju inget akut problem.

Inga SPS'er är för stora än, bara stora.. :)

Det är mina Seriatopora som har dragit iväg, framför allt Hystrix och neongrön Caliendrum. Lila Caliendrum trivs bra men växer bara hälften så fort som de andra två. Har faktiskt funderat på att sälja eller flytta lila Caliendrum så att jag kan sätta den gröna Staghorn Acroporan högre upp i revet.

Tråkigt med Mandarinhanen ja, men honan lever och är tjock och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kära hustru och jag har bestämt oss för att lägga ned det här karet... :(

Anledningen är att vi har problem med passning av karet när vi reser. Vi gör minst en längre resa varje år plus flera kortare resor, och våra ungdomar som bor i huset när vi är borta vill inte ansvaret för ett påkostat saltvattensakvarium. Det har funkat fint när vi hade sötvattenskar men de vill inte längre... inget att göra, resandet går före ett fint saltvattensakvarium.

Vi lämnar inte hobbyn utan kommer istället att satsa på ett mindre och enklare inrett saltvattenskar, ett RSM130 som jag ska hämta hos Danny i veckan.

Detta innebär att karet, den mesta tekniken, ca 30 kg levandesten, de flesta koraller och fiskar från det här 350L karet kommer att säljas. Annons kommer ut på guiden så fort RSM'et är hämtat och klart för installation. Är det någon som är intresserad av något redan nu är det bara att lägga in intresseanmälan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blir nog bra ändå... vi spar några av de bästa godbitarna och flyttar över i RSM'et så det kommer nog att bli fint.

Vi har ju en del andra djur också som ska tas om hand när vi reser.. två hästar, tre stora hundar, fem katter, en blågul ara, och så akvariet då..

Vi ger inte upp vårt Thailand för ett akvaries skull, då får det bli såhär.

En positiv sak med bytet är att jag kan macrofotografera i ett RSM, det går ju inte i bowfront-karet. Fotografering är en stor grej för mig när det gäller akvarium så det kommer att bli kul. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...