Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eller hur Manne... ;)

Kollade på livet som fanns på ls'en från Björn och allt såg friskt ut. Fanns ingen anledning att vänta med flytten. Har matat fiskarna och de åt som gamar.

Mår lite pyton nu bara... torrspruckna händer, Euphyllia och Zooantus går inte ihop.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller hur Manne... ;)

Kollade på livet som fanns på ls'en från Björn och allt såg friskt ut. Fanns ingen anledning att vänta med flytten. Har matat fiskarna och de åt som gamar.

Mår lite pyton nu bara... torrspruckna händer, Euphyllia och Zooantus går inte ihop.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Krigas det i karet så häng en kol påse i sump utrymmet. Känner du av att du blir påverkad av gifterna så fixa ett par hanskar eller dylikt så du inte behöver fundera mer på det. Vi är ju alla olika känsliga när det gäller dessa djur.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det krigas i karet, jag har placerat de olika djuren på behörigt avstånd från varandra. Var väl mer att de blev sura när jag flyttade dem. Nu får de vara i fred och lugna ner sig. Jag är allergiker och kan kanske vara känsligare än andra för gifterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kanske vara kul med lite staplad info om tekniken i karet.

Akvarium:

Juwel Trigon 350 - svart med svart möbel.

Intern sump med ytavrinning i bakre hörnet, ca 13 liter.

Skummare:

Deltec MCE600

Doppvärmare:

2 x Jäger 150W

Streamers:

1 x Hydor Koralia 2 - 2300 l/tim

1 x Aquael justerbar - 2600 - 10000 l/tim

Belysning:

2 x Maxspect G2 160W Semi LED = 320W LED

Osmolator:

På ingång, Tunze 3155

Levande sten:

Ca 55 kg

Salt:

Instant Ocean

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kanske vara kul med lite staplad info om tekniken i karet.

Akvarium:

Juwel Trigon 350 - svart med svart möbel.

Intern sump med ytavrinning i bakre hörnet, ca 13 liter.

Skummare:

Deltec MCE600

Doppvärmare:

2 x Jäger 150W

Streamers:

1 x Hydor Koralia 2 - 2300 l/tim

1 x Aquael justerbar - 2600 - 10000 l/tim

Belysning:

2 x Maxspect G2 160W Semi LED = 320W LED

Osmolator:

På ingång, Tunze 3155

Levande sten:

Ca 55 kg

Salt:

Instant Ocean

Om det är det billigare instant ocean saltet så tänk på att det snarare är ett fisk salt än rev salt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instant ocean är anpassat för att användas med vattenledningsvatten så det är lågt på Ca, Mg och kH. Men i övrigt är nog saltet ganska bra enligt de gamla tester jag läst.

Skall du ha koraller i karet bör du nog fylla på med Kalciumklorid, Magnesiumklorid och bikarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kent på ZG har rekommenderat saltet till mig, tror han använder samma i sitt stora kar så det ska nog gå bra.

Jag kommer troligtvis på sikt att satsa på Ballingmetoden för tillföra det som saknas och förbrukas.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne, fast lite bart i revet är det allt... får gå på koralljakt.

Tänkte ha ett par st. snygga Acropora högst upp i revet så småningom. En rejäl bit röd flakväxande Montipora och röd/grön Blastomussa står högt på önskelistan. Likaså en Sacrophyton Glaucum.

Jag ska inte peppra revet med en massa olika småfraggar utan försöka hålla det till ett mindre antal riktigt snygga koraller som får växa till sig efter hand. Det får absolut inte bli en Disneytank med en "kackafoni" av grälla färger.

Ett par bilder till. Betydligt mer djup i revet i verkligheten, ser platt ut i bild.

Revhummern kommer fram vid matning efter att ljuset har släckts, snabbt ut och kniper en bit algtablett och sen kvickt in bland stenarna igen..

5327580399_2a474aa689_b.jpg

5327580407_e689914ce9_b.jpg

5327580401_14f2903147_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte rätt snabbt att det inte funkar att springa där och fylla på färskvatten ett par gånger om dagen så nu är en Tunze 3155 osmolator installerad.

Korallerna verkar trivas bättre i det här karet, vet inte varför.

gott mats , osmolatorn underlättar det dagliga bestyret en hel del.. nästa steg heter tex balling...

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Manne, nästa teknikinvestering är Balling.

Måste fylla på bankkontot lite först, har blivit virvel i det den senaste månaden... ;)

Du kan starta balling manuellt , dvs köra med en stor spruta istället . Då är investeringen tre dunkar och ballingpulver . Men läs på först om metoden så ser du om det känns rätt väg för dig.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för tipset Manne.

Jag har läst på lite grand och tycker nog att det verkar vara en bra väg att gå om man, som vi, vill satsa mer på lite krävande koraller än på fisk. Men, jag skulle vilja prata med, och få "input" av, någon som har praktisk erfarenhet av metoden.

En bra start är väl att börja föra bok över berörda vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalgerna kom idag... får dra ned lite på ljuset tror jag.

Vattenvärden 2011/01/07

Fosfat = 0

Nitrit = 0

Nitrat = 2,5

KH = 10

Mg = 1290

Ca = 420

pH = 8,1

Salinitet = 1,025

Temp 25,5

Mätt med Salifert utom KH som är mätt med FaunaMarin. Salt och temp mätt med Aqua Medic Hydrometer (flytboj).

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo mats

värdena ser helt ok ut.. ! kul att allt verkar funka precis som det ska..!

har du planerat ut hur du ska få till rampernas placering ?

mvh manne

God morgon Manne!

Ja, jag tycker också att alla värden ser bra ut.

Korallerna ser riktigt, riktigt fina ut, de trivs mycket bättre nu än i det lilla karet. Vår Euphyllia Paraancora som vi köpte av Fredrik här på guiden är helt enastående, polyperna är minst en halv gång till så stora nu som i lilla karet. Den har sex vuxna huvuden (ca 15x15cm) och sju-åtta små nya huvuden på väg ut. Hoppas bara den får lite mer färg, den är något blek jämfört med E. Paradisivan vi har som är skarpt lila och neongrön.

Den bruna mjukkorallen (som jag inte vet namnet på) vi köpte av dig har nästan dubblerat sin storlek och har vuxit fast på en stor bit Bali-LS.

Jag har satt ramperna rakt över karet, som du har dina. Skummaren sitter i vägen för en vettig placering av skenorna så jag köpte en bit 8mm glas som jag fick tillskuren och slipad. Glasbiten lade jag baktill, tvärs över karet, och skenorna vilar på den i bakkant. Det blev faktiskt rätt bra. Maxspectarna sprider ljuset mycket mer än man kan tro. Den här placeringen av ramperna skapar en väldigt snygg illussion av djup i karet eftersom ovankanterna av bakgrunden i främre delen av karet blir svagare belysta. Om man tänker efter hur man placerar alla koraller efter ljusbehov så blir det här troligtvis en väldigt bra lösning. Spånar dock vidare på om jag kan lösa en snygg v-placering av ramperna, det går nog att lösa med en ställning av 8mm glas. Ska bara kläcka lösningen...

Tråkigt bara... visste förvisso om det innan, men det är helt förkastligt att försöka fotografera längre in i revet än ca 40 cm, den välvda rutan böjer ljuset så att fokus blir helt åt skogen..

Räknade just samman alla utlägg vi har haft hitills i det här karet och hamnade på ca 27.500 kr, inklusive allt levande och vad jag gav för karet för ett par år sedan. Stämmer nog rätt bra med ~100 kr litern när man är klar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick besök av Manne idag, han hade lite finfraggar med sig.

Flakväxande röd Montipora, Calaustrea Furcata och grön Acrapora. Det börjar bli fint i karet. :o)

Några nytagna bilder, ursäkta det bruna lite bara... :smiley9:

Tack för besöket och fraggarna Manne, trevligt! :)

post-5300-14468921033277_thumb.jpg

post-5300-1446892103348_thumb.jpg

post-5300-14468921033684_thumb.jpg

post-5300-14468921033875_thumb.jpg

post-5300-14468921034074_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp.. Fick ju göra persolig leverans så man fick skåda in i ditt kar live en gång. Mycket trevlig pratstund ingick i leveransen också.. Hemgången gick via Tyringe , något smidigare :)

Ramperna tycker jag passa kanon över ditt kar. Du behöver inte ändra på något , ta det bara lugnt o sansat så kommer allt förmodligen gå riktigt bra..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...