Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kunde inte låta bli att läsa lite om tubastrea och dendrophyllia.

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=213074

Kolla adressen, kanske kan hjälpa lite.

Ditt akvarie börjar fyllas på med lite koraller nu Mats, riktigt snygg :)

Tack Fredrik, det kan nog bli bra när det har fått växa till sig. Har flyttat lita på en del koraller idag och för första gången känner jag mig riktigt nöjd så nu får det vila ett tag. Bröt bl.a. av två små hörnor av den flakväxande Montiporan och limmade upp på bakgrunden, hoppas det funkar.

Läste din länk. Om man ser till storleken och formen på polyperna på LPS'en ligger det nära tillhands till att Manne har rätt.

Vill bara tillägga att min kära hustru är lika delaktig i akvariet som jag är, det var hon som valde Tubastrean (?) i butiken igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju alltid hoppas.

Vad grundar du dina tankar på?

Dom tubastreor jag sett, har varit lite mer "kompakta" i skelettet den där verkar mer spreta iväg med huvuden, Men så kanske en tubastrea oxå kan se ut. Hur som haver så verkar de vara väldigt svårt att artbestämma dom. Se till att mata den ordentligt nu, tycker den ser lite risig ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom tubastreor jag sett, har varit lite mer "kompakta" i skelettet den där verkar mer spreta iväg med huvuden, Men så kanske en tubastrea oxå kan se ut. Hur som haver så verkar de vara väldigt svårt att artbestämma dom. Se till att mata den ordentligt nu, tycker den ser lite risig ut?

Ungefär mina tankar också när jag jämför bilder på nätet.

Ja, den ser risig ut på bilden och det var väl inte helt rent i fraggtanken den låg i i butiken. Dock inga döda polyper så den behöver nog bara putsas till av någon städare. Nu när bara månljuset är tänt har hälften av huvudena tentaklerna halvvägs ute. Den fick lite mer artemiastofft nyss.. då kom revhummern som bor bakom korallen ut och nafsade åt sig en artemia.. ner med en halv algtablett i korallsanden så kom hummern ut igen, klippte tabletten och försvann in i revet lika fort igen.. samma visa varje kväll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär mina tankar också när jag jämför bilder på nätet.

Ja, den ser risig ut på bilden och det var väl inte helt rent i fraggtanken den låg i i butiken. Dock inga döda polyper så den behöver nog bara putsas till av någon städare. Nu när bara månljuset är tänt har hälften av huvudena tentaklerna halvvägs ute. Den fick lite mer artemiastofft nyss.. då kom revhummern som bor bakom korallen ut och nafsade åt sig en artemia.. ner med en halv algtablett i korallsanden så kom hummern ut igen, klippte tabletten och försvann in i revet lika fort igen.. samma visa varje kväll. :)

aha okej, mata den så ska du se att den kommer igång ordentligt och köttar till sig, Jag brukar mata min tubastrea med en pipett med cyklops det tycker den är smarrigt, Annars är ju ett tips om du inte har limmat fast den. Att flytta över den till en egen liten burk med massa mat så den får äta i fred en liten stund sen flyttar man tillbaka den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha okej, mata den så ska du se att den kommer igång ordentligt och köttar till sig, Jag brukar mata min tubastrea med en pipett med cyklops det tycker den är smarrigt, Annars är ju ett tips om du inte har limmat fast den. Att flytta över den till en egen liten burk med massa mat så den får äta i fred en liten stund sen flyttar man tillbaka den.

Tack för tipsen!

Jag har placerat korallen långt ner i karet så jag har tänkt fixa ett långt & smalt glasrör och göra en egen pipett för att kunna punktmata den med lite precission. Att flytta den är inget alternativ för mig, för bökigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Jag har placerat korallen långt ner i karet så jag har tänkt fixa ett långt & smalt glasrör och göra en egen pipett för att kunna punktmata den med lite precission. Att flytta den är inget alternativ för mig, för bökigt..

allright, Annars så fungerar ju sprutorna man får med alla tester utmärkt, kanske lite svårt med tex artemia men perfekt för cyklops.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en 20ml spruta med en bit silikonslang på nu, funkar rätt bra men kan bli bättre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fixa en ännu större om du har möjligheten , så när du väl mata ger du alla dina lpser lite föda var, reagerar alla ungefär samtidigt så dom slår ut så den föda som kommer i vattenkolumen också

Med lite tur fastnar hos någon annan korall.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en 50ml också men har ingen slang eller rörbit som passar. Vill hålla händerna ur vattnet så mycket som möjligt eftersom jag har lite problem med korallgifterna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Försök få tag i ett smalt rör istället för slang, då har du bättre möjlighet att styra punktmatningen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Fredrik men jag har slang på min 20ml idag, det funkar tills vidare. Ska modifiera 50ml med ett rör, någon har ett bra tips var man köper tunna plaströr?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eheim har fullt spektra med tunna plaströr!

Be din butik beställa hem lämplig tjocklek bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengöring av skummarkoppen ikväll... koppens innehåll är mörkgrönt, slaskigt, oerhört äckligt och luktar sannerligen allt annat än hallon. MCE600'an verkar vara en väldigt effektiv skummare.

Karet tuffar på och allt liv ser ut att må väldigt bra. Tycker mig se en viss tillväxt på flertalet nya små huvuden på Euphyllia Paraancora och på både grön och turkos Rhodactis. Den namnlösa mjukkorallen breder ut sig med oanad hastighet, kanske lite för fort för min smak.. :)

Kiselalgerna verkar ge med sig lite mer för varje dag, ska öka på blått/vitt med en timme och fulleffekt-ljuset med en halvtimme i morgon. Kör nu 12 timmar blått, 7 timmar blått/vitt och två timmar fulleffekt.

post-5300-1446892106543_thumb.jpg

post-5300-14468921065727_thumb.jpg

post-5300-14468921065948_thumb.jpg

post-5300-14468921066165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...