Gå till innehåll

Blanda saltvatten


Neostar

Rekommenderade inlägg

Det brukar gå åt ca 3 -3,5 dl salt per 10 liter vatten. Det är bättre att du börjar med för lite salt än för mycket. Det är också viktigt att salt har löst sig innan du bestämmer dig för att du fått rätt mängd.

Kan bara instämma, efter att just ha haft i för mkt salt :)

Givetvis är osmosvattnet slut hemma när man behöver det, så ta som sagt var gärna "för lite salt" att börja med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte "flötet" på akvarielesaing och han som ja snackade med var riktigt trevlig och det är stället som jag fått bäst vibbar ifrån trevlig personal och jävligt fina fiskar och mjukisar. Köpte lite fina saker idag plus flöte grejen Hahaha

Ditt så kallade flöte har ett annat namn oxå nämligen Hydrometer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika fabrikat men jag har aldrig träffat på något dåligt. De sämsta har ungefär samma precision som en refraktometer när man lärt sig dem och de bästa är betydligt bättre. Men det är några saker att tänka på.

De skall ha rätt temperatur för att visa rätt.

De måste vara helt rena. Man kan inte ha dem i akvariet hela tiden för då blir de algbeväxta och visar fel.

Man behöver slå av pumparna och vänta en minut innan man läser av värdet.

En kalibrerad refraktometer visar rätt på två droppar och är temperaturkompenserad så det är bekvämare men litet dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...
detta osmos vatten som ni pratar om ganska ofta har jag sett, är det verkligen jätte viktigt att man har?


Det beror på kvalitén på kranvattnet man har. Det kan fungera med kranvatten, en del använder det. Vill man vara helt säker på att man inte tillför något skadligt till karet så är osmosvatten att föredra.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor i Södertälje - har du kommunalt vatten? - Är det Stockholmsvatten? Har du haft sötvattensräkor eller Tanganyiker i ditt vatten innan? Vad använde de som hade karet innan och hade de samma vatten som du har?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2010-12-30 at 17:07, Neostar sa:

Hej

Skulle behöva hjälp om hur mycket salt jag använder på 10 liter i exakta mått.

Ska blanda för första gången idag och vill att det ska bli rätt, stod inte speciellt mycket på hinken.

Tacksam för alla svar

Den här frågan kommer ofta upp, men det står ju alltid på paketet hur du skall blanda;-), och sen är det verkligen inte så noga som det står på paketet med instruktioner där man talar om gram...Alltså: Tar du helt enkelt 3 dl salt till 10 liter sötvatten, så blir det en bra start. Sen kan du finjustera lite i efterhand. När du startar ett helt nytt kar, dvs du skall blanda 100% nytt vatten, då kommer ovanstående tumregel va lite grov o du kommer få finjustera, men när du sen bara skall byta vatten, ja då byter du ju oftast aldrig mer än 15-20%, varvid noggrannheten på blandningen inte blir så kinkig. Skulle du blanda fel med tex 5% för lite salt (tex  3 dl istället för det helt korrekta 3.15 dl),  då kommer detta 5%-iga fel bara bli ett fel på 0.75% om du byter 15% vatten...

summasummarum: Du kommer inte märka nåt med salthalten i karet efter vattenbyttet även om du inte mätt så himla noga. Du klarar dig nästan jämnt med tumregeln 3 dl salt på 10 liter vatten oavsett vilket salt du använder. 

 

Sen är förresten inte djuren så känsliga för om salthalten skulle svaja till lite från en timma till en annan...det förekommer i naturen med.   

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Du bor i Södertälje - har du kommunalt vatten? - Är det Stockholmsvatten? Har du haft sötvattensräkor eller Tanganyiker i ditt vatten innan? Vad använde de som hade karet innan och hade de samma vatten som du har?

 

MVH Lasse

vi har kommunalt vatten, tjejen som har akvariet jag ska köpa bor i Tullinge och har nog nästan samma vatten kanske, minns dock inte om hon kör med osmos vatten eller kranvatten, ska kolla det när jag åker och tittar på akvariet på söndag, är det verkligen så dyrt hela tiden med saltvattens akvarium? ju mer jag googlar ju mer läser jag om saker man måste ha/bör ha, testerna är ju inte billiga och man ska ju testa lite då och då vad jag förstår, vattnet alltså, sedan maten till koraller och stenar och fiskar och osmos och stream pump och medel man häller i osv,,, måste man vara rik för att kunna ha ett saltvattens akvarium? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...