Gå till innehåll

Knegolfs omstartade clownhotell


Knegolf

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har pga flytt och diverse andra omständigheter startat om mitt clownhotell helt och hållet! lite annorlunda men tror det kommer bli väldigt fint när allt har tagit sig ordentligt =)

Har lyft ur filtret vid avrinningen för att minimera mängden avfall som fastnar där, har även lyft ur en av dom två påsarna makaroner som ingår i karet mest för att skapa en bättre "sump cirkulation" tyckte det var för tight med två. I övrigt använder jag mig bara av en extra cirkulations pump (seio 530) för bättre blås. Annars är allt orginal vilket har funkat fint även tidigare. Det levande jag hade tidigare har fått flytta till lillebrors relativt nystartade75 liters kar =).

satsar mycket på mjukisar denna gången, har valt två lite större fiskar som många säkert kommer att ifrågasätta, men då jag kommer att starta ett 400liters inom en snar framtid anser jag inte det vara något problem.

Innehåll:

ca: 6kg LS

Ingen sand

Zebrasoma Scopas x1

Chelmon rostratus x1

sixline wrasse x2

Baby turbosniglar x 15-20 st

Ricordea Yuma

Ricordea florida

Grön stjärnpolyp

Dendronephtya Habereri (något hänging då den är nyinköpt)

Två mjukisar som jag tror är Lobophytom men har något svårt att artbestämma dom

Kenya träd eller broccoli korall har svårt att avgöra där med faktiskt.

Scleronephtya graccillium

Scleronephtya Sp.01 (reeflex)

Kommer att lägga upp lite bilder under dagen då det redan är igång! =)

Vattenvärdena är stabila

Salt 1023

Nitrit 0

Nitrat ca 0

Fosfat ca 0

Magnesium 1400ppm

Calcium 450ppm

/Mvh Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den trivs alldeles utmärkt kan jag meddela och om du läser hela tråden så ser du att dom kommer att flytta till ett 400liters inom kort.

Jo jag såg det, Fortfarande fel i mina ögon att ha en sådan stor fisk i ett så litet akvarium, Om man tänkt uppgradera eller ej. Om uppgraderingen är inom så kort tid som du säger. Varför inte vänta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får givetvis tycka vad du vill och håller absolut med dig till stor del, men nu har jag det såhär i någon vecka till och har inte för avsikt att lämna tillbaka djuren nu för att du tycker det är fel utan tänker istället glädjas åt det fina kar jag åstadkommit såhär långt och det faktum att båda fiskarna kommer att ha ett riktigt boende inom snar framtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte följa upp tråden lite! Har följt edwards råd och gjort mig av med rostratusen, har dock valt att behålla min zebrasoma scopas då den fortfarande är ganska liten och verkligen verkar stormtrivas =). Min Dendronephtya Habereri har dessvärre kollapsat helt den såg ut att hämta sig ett tag men ville verkligen inte. Men trots lite motgångar så är där även en hel del medgångar! :D

Har gjort ett par del vatten byten och tillsatt lite magnesium och aminosyror och även börjat med att sänka mitt KH då det var något högt. Allt levande har svarat positivt på förändringarna och växer fin fint!

Har även möblerat om något för att skapa fler gömställen och ge korallerna bättre platser. Igår tillsatte jag även sand och tillförde 4 nya individer! 3 stycken trevliga små fiskar och en grenväxande montipora som jag fick på köpet. En linear Blenny (Ecsenius lineatus), en Ocellated dragonet (Synchiropus ocellatus) samt en

Orange Spotted Goby (Amblyeleotris guttata). Alla tre verkar verkligen trivas och har hittat sina gömmor i karet. Bilder kommer under dagen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna vara ett fint och trevligt nanokar men jag tycker som "Edward" i grund och botten. Om du skall uppgradera inom så snar framtid varför väntar du inte lite med fiskinköp?

I 58 liter (brutto) har du alltså nu 1 st Z.scopas, 2 st sixlinewrasse, 1 st linear blennid, 1 st Scooter samt 1 st A.guttata !?

I min bok är det mindre genomtänkt med så stor belastning i så lite vatten och inte en fråga om om utan när kraschen kommer. Det är ju ett stressmoment för djuren också att flytta och flytta igen.

Det blir inte mindre intressant om du kör karet som det har kapacitet till, nämnligen ett nano.

Ändrat av JohanP
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna vara ett fint och trevligt nanokar men jag tycker som "Edward" i grund och botten. Om du skall uppgradera inom så snar framtid varför väntar du inte lite med fiskinköp?

I 58 liter (brutto) har du alltså nu 1 st Z.scopas, 2 st sixlinewrasse, 1 st linear blennid, 1 st Scooter samt 1 st A.guttata !?

I min bok är det mindre genomtänkt med så stor belastning i så lite vatten och inte en fråga om om utan när kraschen kommer. Det är ju ett stressmoment för djuren också att flytta och flytta igen.

Det blir inte mindre intressant om du kör karet som det har kapacitet till, nämnligen ett nano.

Precis, Sen har ju även kirurger tendenser att bli ännu aggressivare mot andra innevånare om dom är stressade och har det för trångt. Dom brukar vara ganska duktiga på att försvara sina revir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt inga problem i nuläget med något har väldigt fina värden allting frodas och växer. Inget visar tecken på stress eller någon form av ovälmående. Genomför regelbundna vattenbyten och sköter om det väldigt noggrant. Kommer dock ej tillföra något mer nu än möjligen någon liten korall till utan har istället börjat planera inför uppstarten av ett nytt stort kar. Uppskattar era svar och åsikter men detta fungerar väldigt fint för mig och de individer jag har i karet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...