Gå till innehåll

Förbereda för saltvatten


Cichlidae

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag råkade ut för en olycka för ett tag sedan där två av mina akvarier började läcka samma vecka, med stora vattenskador som följd, men det är en annan historia. Grejen är att jag länge länge varit sugen på att börja med salt.

Därför så tänklte jag, efterssom jag håller på att ska limma om det ena akvariet, ett helglas på cirkus 450 liter, förbereda det för att gå som saltkar så småningom.

Det blir inte ännu på ett halvår eller så, efterssom mina discus måste ha någonstans att bo tills jag har byggt klart mitt mastodontakvarium i källaren, men sedan hade jag tänkt byta till salt i den baljan.

Så, är det nåt speciellt finurligt jag ska passa på att göra medans jag ändå har akvariet delvis isärplockat? ska man bygga någon sorts fack för ytavrinning eller borra det eller vad ska man göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra för ytavrinning! om det skulle bli knas med borrningen så är det lättare att byta en ruta när det är isärplockat. Det fins flera varianter och lösningar för ytavrinning. Själv har jag bara ett rör borrat i botten. Vissa borrar i sidan. Andra har ett fack som har ett borrat hål. Ytavrinning är en klar fördel att ha. Försök att planera hela ditt bygge från början till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag hade tänkt göra det, det är ju lika bra att göra det direkt medans jag håller på.

Men hur svårt är det att borra i glas då? Grejen är ju att det i akvariet sedan förut satt ett par glasskivor som bildade ett fack för filter och doppvärmare och grejer. Om jag tar domsamma och spegelvänder dem så kommer inloppet vid ytan istället, sen får man väl pumpa ut vattnet därifrån tänkte jag, men det kanske är mer omständigt än det verkar?

Akvariet kommer att bli inbyggt i väggen så det gör inte så mycket om det blir fula slangar och grejer efterssom dom ändå inte kommer att synas från framsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man behöva ha en sump egentligen? Jag hade hoppats slippa det faktiskt. Men efterssom jag aldrig pysslat med salt, förutom lite bräckvatten, så antar jag att jag behöver all hjälp jag kan få i början.

(Stora karet)

smiley4.gifDet är ju långt ifrån klart än, faktum är att jag inte ens börjat bygga det. Men jag har i alla fall köpt in en del material och röjt upp rummet där det ska stå. Till min fasa upptäckte jag nyss att golvet är lite illa åtgånget i ena hörnet så eventuellt får jag spetta upp och gjuta om där karet ska stå. Men jag ska konsultera någon som begriper det först. Akvariet blir stort i alla fall, cirka 3m långt, 1m högt och 1.2m djupt, men efterssom hjärtat ligger främst hos sydamerikanska sötvattensfiskar så blir det sådana i det karet. smiley17.gifUppe i köket vill jag dock ha någonting vackert att se på och det finns ju knappt nånting snyggare än ett smakfullt saltvattenskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då bygger jag bara ett fack helt enkelt. Är det någonting mer man ska tänka på?

Det sitter en hemmagjord frigolit+cementbakgrund på bakrutan. Kan man ha kvar den eller ska jag spetta bort den? Den är inte speciellt snygg så egentligen gör det detsamma om jag river den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle nog ta bort den

Du behöver inte limma något fack nu utan gör det sen du måste ju endå tömma akvariet när du ska byta till salt.

Utan limmad et sen när du köpt alla grejeer annars så kanske du inte får plats med skummare å sånt du vill ha där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha kammar på kanten till ytavrinningen så att andra saker än vatten åker ner, men det visste du kanske redan. & att göra facket lite större än den/dom pumparna du har tänkt använda, jag snålade med mitt & fickproblem när jag skulle byta skummare pumpen till den nya var större än den gamla, men jag kan lösa det genom att ställa den på högkant men det blir trångt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...