Gå till innehåll

Väldig låg Tunze skummare


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag håller på att planera för mitt första Saltvattensakvarium efter över 25år med Malawikar.

På grund av mitt väldigt låga akvarieskåp (endast 36cm högt) så har jag bara ett alternativ vad det gäller skummare i sumpen. Nämligen en Tunze Classic DOC 9211.

=-infoxunter029"]http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter029

Enligt Tunze så passar den skummaren bra för uppfödningskar eftersom skummaren inte skummar bort plankton. Hittade en annan sida som skriver att denna skummare INTE får användas som enda lösning till kar med SPS eftersom de kräver extremt god vattenkvalite och inga fosfater eller nitrater, eftersom skummaren som sagt inte tar bort plankton så får den alltså inte användas som ensam lösning.

Något uppfödningskar är jag inte intresserad av men möjligen SPS.

Är det någon som har någon erfarenhet av skummaren?

Är plankton ett stort problem?

Vad skulle man eventuellt kunna komplettera med för att ta bort fosfater och nitrater?

Finns det någon annan väldigt låg skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken, Tunzes engelska text som du länkar till är ett mysterium. Men den tyska orginalversionen är helt begriplig. Tunze tänker sig helt enkelt att eftersom skummaren inte har någon aktiv pumpning av vatten genom skummaren (pumpen snurrar ju bara runt vattnet internt i skummaren) så borde plankton skonas. Med plankton tänker de sig nog lite större saker som kan simma runt av egen kraft.

Om något, så tror jag att det enda argumentet mot denna skummare skulle kunna vara att den inte är så effektiv jämfört med lite mer samtida konstruktioner. Men om den verkligen är ineffektiv vet jag inte. Någon som har varit med några år borde kunna delge oss lite erfarenheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu ska tömma karet ändå inför konverteringen, varför inte bygga upp skåpet något?

50cm ger ju ett par alternativ till, och en dm utöver det ger ännu fler osv.

Ett alternativ kan ju också vara att sätta skummaren i ett skåp bredvid, och då köra med en skummare som kan stå externt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Era tankar har slagit mig flera gånger. Den bästa lösningen är så klart att köpa/bygga en högre bänk. Men regeringen här hemma stoppar projekt saltvatten om jag ändrar i bänken.:ledsen:

Att låta skummaren stå bredvid akvariet går inte heller eftersom den då kommer stå mitt ute på golvet, vilket inte heller kommer accepteras.

Jag är tyvärr låst till Tunze Classic DOC 9211 om jag inte hittar något annan lågt alternativ. Alternativet är att ha skummaren i akvariet men det är ingen snygg lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där Tunzen framstår som ineffektiv till sin design. Risken är stor att den bara pumpar samma vatten om och om igen; det blir med andra ord ingen större vattenomsättning genom skummaren, precis som Claes_A redan varit inne på. Att bara skumma samma vatten flera gånger om förefaller lite väl dumt för mig. Vet inte hur tillverkaren har tänkt sig detta riktigt - att Tunze går sina egna vägar vad gäller skummare är kanske bra, men ibland undrar man...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...