Gå till innehåll

Nästan klar


Guest Silver

Rekommenderade inlägg

God jul o gått nytt år på er alla.

Jag är nästan klar med mitt akvarium.Ville bara visa lite bilder på hur det ser ut.Tack för all den info jag fått och allasvar som gett mig detta resultat.

MVH Aqil

1B8Z7_CIMG0011.JPG

80l

B83DF_CIMG0013.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha.

Här är en helhetsbild.

5CE17_CIMG0001.JPG

Det är ett 80l nano cube,Skummaren är en sån modell som hänger på sidan.För 400l.Jag har skurit till pumpen för att passa in den.Har en Maxi-jet 1000l/h för cirkulation.Belysningen är dubbla 8w t5 rör 20000 och 10000 kelvin.Köpt på drakfisken.se.Ca 17 kg LS och en doppvärmare.

hitills allt har gått på runt 6000kr.billgt och brasmiley1.gif

88C43_CIMG0010.JPG

889Z1_CIMG0007_1.JPG

MVH Aqil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ytavrinning på denna?

Har du haft inkörningsbekymmer då det är ett litet kar?

Funkar bra utan sump antar jag?

Jag e nyfiken och planerar själv starta saltvatten. Har du/ngn tips för övrigt tas de emot tacksamt. Håller som bäst på att läsa på mig info etc etc...

Hej.

Nej jag har ingen ytavrining,skummaren tar allt smiley17.gif.Jag har inte haft några problem med värderna alls trots att jag kör med kran vatten från frölunda smiley37.gif.Jag suger ut 2 liter o häller tebax 6 liter en gång i månaden.Mycket LS är ett bra tips jag kan ge dig.

LYCKA TILL

Aqil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ! Bra tips kan man inte vara utan.

Dunstar(Jag suger ut 2 liter o häller tebax 6 liter en gång i månaden) det såpass mycket vatten? Eller har jag missat ngt? För vad jag kan se har du ett täckt kar, om det nu är det det hänger på.

Ja det dunstar bort och salt halten ökar.Så det nya vattnet ligger salt halten på 0,015 som jag häler i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst e han fin. Tyvärr smiley19.gif är det inte min jycke, utan en kompis till min svåger som är ägare till denna. Har en fru som e lite rädd för hundar så det har inte blitt ngn hund för vår del. Så då passar det ju bra med akvarium smiley17.gif .

Vad har du för jycke?

Hur många tester(och vilka) behövs för uppstart? För att vara på den säkra sidan.

Kan du beskriva steg för steg hur du startade upp ditt kar? Från start till dagsläget.

Vad har du för skummare? Luft driven eller??

GOTT NYTT ÅR ! !

Hoppas jag inte är för tjatig, jag är lite vilsen smiley5.gif. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det dunstar bort och salt halten ökar.Så det nya vattnet ligger salt halten på 0,015 som jag häler i.

Öhh fattar jag dig rätt att du ersätter dunstat vatten med nytt saltvatten ? isof har du snart skyhög salthalt "salt dunstar inte"

men jag har säkert bara missförståt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har auto påfyllning i mitt kar och de e med färdigblandat saltvatten, å ja har inte fått nån skillnad på salt värdet,, de försvinner ju rätt mycke salt nere i sumpen.. det sitter salt typ överallt..där vattnet har en tendens att hoppa lite.. men de e ju kanske bara så i mitt kar.. smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag viste inte att man kunde tillbaka hälla vatten som dunstar i luften.Jag brukar ta nytt kallt vatten från kranen ,tillsätter satl, clear-flooch låta det stå i en hink över 2 nätter.När PH-värdet och temperaturen blir jämnär det dags att byta vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är lite äpplen o päron som blandas just nu.. Vid vattenbyte, alltså när man tömmer ur vatten och ersätter det med nytt så ska det vara salt i. Däremot när man ersätter avdunstat vatten så gör man det med Osmos/kranvatten, annars rakar salthalten till slut i taket, inge bra..smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är lite äpplen o päron som blandas just nu.. Vid vattenbyte, alltså när man tömmer ur vatten och ersätter det med nytt så ska det vara salt i. Däremot när man ersätter avdunstat vatten så gör man det med Osmos/kranvatten, annars rakar salthalten till slut i taket, inge bra..smiley17.gif

Bra Tack Niclas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...