Gå till innehåll

Då va det dax igen, ELOS Midi


osby0479

Rekommenderade inlägg

Hur svårt ska det vara att hålla sig borta ifrån denna hobbyn?

Sålde mitt gamla pga renovering, och lovade att jag inte skulle köpa något förrens renoveringen var klar, visst att tidigare hantverkare gjorde bort sig och gjorde om min toalet till det sämmre gör ju inte saken bättre! Så för att inte stanna upp totalt med detta så skulle jag starta upp mitt lilla kar( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33777&highlight=edge ) bara för att inte tappa suget, inhandlade levande sand och en dopppvärmare, lätt det stå i en 2 veckor innan jag tänkte kasta ner lite sten i akvariumet, tänkte en 3-4 kg som innnan, så jag la ut en annons och blev rätt så omg kontaktad av en kille från Kristianstad, alias Saltishenke, om att han kunde tänkas sälja några kilo, sagt o gjort vi åkte in till Kstad för att köpa några kilo.

Väl framme så visar det sig att han har ett Elos midi och jag fastnar direkt för karet och istället för att köpa några kilo sten så frågar jag om han inte ska sälja karet istället, nja blev ju svaret, men skam den som ger sig, så efter lite påtryckningar från min sida så kommer vi överens om ett pris, där både va nöjda o belåtna ( iaf jag ).

Så nu har det rullat på i snart en vecka och det ser väldigt fint ut, kollade alla värdena igår och det ser bra ut, kanske lite hög salthalt då den låg på1.026 men ska ha ner den till 1.023-24 istället!

Kör samma teknik som Henke gjorde, med en LED belysning samt en Vortech MP10, och doserpump ifrån grotech, karet är på en 135L samt sumpen på en 40-45 samt osmos behållare på ca 25 liter, är ju samma sump som sitter i Elos 120, skummaren sitter också i Elos 120 så den behöver ju inte anstränga sig iaf!

Fraggarna växer så det knakar så dom ska snart placeras ut lite varstanns i karet, har rätt så många knappar i olika färger, senast inköpt från Manne i Hässleholm!

Kommer fler och bättre bilder inom kort!

post-5056-14468921079579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Härligt Ken.................klart att du inte kunde hålla dig med ett nano :skrattar:;) Nu har du ju skaffat dig ett trevligt kar som vad jag förstått inte lämnar så mycket i övrigt att önska rent tekniskt.

Det skall bli mycket spännande att följa utvecklingen på ditt kar........förutsättningarna är ju minst sagt goda.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Ken.................klart att du inte kunde hålla dig med ett nano :skrattar:;) Nu har du ju skaffat dig ett trevligt kar som vad jag förstått inte lämnar så mycket i övrigt att önska rent tekniskt.

Det skall bli mycket spännande att följa utvecklingen på ditt kar........förutsättningarna är ju minst sagt goda.

Lycka till.

Johan , tror inte att ken klarar sig länge på 135 liter heller, se hur det gick för dig..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska göra mitt bästa för att hålla uppdateringarna i liv!

Nja vi får se Manne, men när renoveringen är klar så kanske det dyker upp ett större, finns ju plats till det iaf!

Ska det bli nån uppdatering rent tekniskt så blir det väl en pelletsreaktor isåfall, men känner att det behövs inte just nu iaf!

är väldigt nöjd med kvaliten på karet och det tekniska, det som kommer att göras är väl uppdateringar på lite fler koraller samt ändra fisk beståndet, blir kanske en elddvärgkjesare samt en mandarin, känns som att en gul kirurg även om det finns väldigt små, kommer att växa ur akvariumet illa kvickt samma gäller en hepatus!

Men tänkte ta det lugnt nu i början o inte överbelasta karet!

Ska se om jag hinner lägga till lite fler bilder ikväll!

Bjuder på dessa så länge!

post-5056-14468921080484_thumb.jpg

post-5056-14468921080603_thumb.jpg

post-5056-14468921080727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då va vi där igen!

Va en sväng inne i Kstad och svängde inom Anders och fick med mig ett riktigt prakt exemplar av en Centropyge loricula, elddvärgkjesare, enastående vacker, så det va lika bra att lägga den i en påse innan någon annan fick syn på den! Vet om att den förmodligen kommer att växa ur mitt akvarium relativt snabbt, så är det någon som ev kan tänka sig att ta över den lite senare så skicka ett pm så får vi lösa det!

Och lillan ville oxå ha en fisk så hon valde en Zebrasoma flavescens, Gul kirurg, men valde den framför en Hepatus, och det va väl ett bättre val faktiskt! Även denna kommer att växa ut då den va relativt liten men dom har ju en tendens till att växa på rätt fort, men den kommer jag oså att få omplacera lite senare!

Ska se om jag kan få några bra bilder som jag kan bjuda på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om du har en riktigt fin kamera och biderna är skitbra så gör det inte det rättvisa.

Tittade på det idag och det är mycket snyggare i verkligheten :-)

Blev väldigt imponerad av maxspecten. Den ger ett väldigt "krispigt" ljus, mkt starkare än jag hade trott. Blåljuset är helt makalöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej får nog kolla över inställningarna på kameran, den ska kunna ta betydligt bättre bilder än vad jag får till iaf!

Kan inte mer än hålla med om att det är mycket vackert just nu, bara att jobba på det o fortsätta!

Sjukt bra ljuse o blåljuset är helt makalöst, skulle va kul om man kunde ta bra bilder o fångat alla färger som det bli i karet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik, jag är väldigt nöjd, o det blev mycket tystare nu, fortfarande lite ljud som ska dämpas!

Blev en Pterosynchiropus splendidus, Mandarin fisk inhandlad igår,brukar vara väldigt skygga men denna är framme hela tiden, en mysig liten fisk!

Har en härlig harmoni i karet nu, skulle tagit väck clownerna så hade man kunnat ersätta dom med en sandvändare av något slag!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppskattningsvis runt en 25-30 och några kilo i sumpen, tycker det är lagom som det är, är inte ute efter att sätta i mer sten iaf!

Kommer bli lite fler knappar o ev en euphyllia av något slag, lite längre fram en anemon om jag nu behåller clownerna, funderar på att ta ut min wrasse, clownerna och gulfenade fisken!

Kanske utöka med en hökfisk eller någon slags sandvänadre, antingen fisk eller sjöstjärna!

kommer att uppdatera med en pellets reaktor från grotech inom kort!

Ska öka tillsatsen på ballingen, men man ser hur pass det växer, den gröna montiporan växer så det knakar, på 2 veckors tid har den i princip dubblat sin storlek, och tillomed en riccoderia florida har fraggat sig själv!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då snurrar uv:n på full varv, sänkte ner en Ostracion cubicus, Koffertfisk.

Av tidigare erfarenhet så kommer jag köra uv:n ett tag framöver, är ju en rätt känslig fisk, men han kom från ett akvarium med likvärdiga fiskar, och han gick direkt på den frusna artemian, så det ska nog gå vägen denna gången!

Blev en städare i form av sjögurka som tydligen va väldigt ovanlig, VIT nästan genomskinlig vid full utsräckning, hoppas han gör sitt jobb, skulle behöva lite vitare sand, de 10 nassarius sniglarna är lite dåliga på att hålla sanden vit!

Upptäckte vid inkoppling av uv:n att dosserings maskinen inte va på, undrar om det har varit så sen jag satte upp det? Tycker ändå att det har växt på för fullt?

Skickar med lite bilder på akvariumet, o några med bara blåleden på!

post-5056-14468921141396_thumb.jpg

post-5056-14468921141606_thumb.jpg

post-5056-14468921141791_thumb.jpg

post-5056-14468921141973_thumb.jpg

post-5056-14468921142165_thumb.jpg

post-5056-14468921142359_thumb.jpg

post-5056-14468921142531_thumb.jpg

post-5056-14468921142708_thumb.jpg

post-5056-14468921142897_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har fösta fisken lämnat in, tråkigt nog blev det Elddvärgkjesaren som rök, 800 kr, sa när jag köpte den att dör den så ska jag äta upp den, men jag hoppar den biten, såg inte så värst ätbar ut efter att annat i karet har varit framme o mumsat på honom!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...