Gå till innehåll

Anders nya Optiwhite kar


a.nilson

Rekommenderade inlägg

Äntligen så börjar det saker o ting komma på plats.

Jag har redan fått hem ställingen o på fredag så kommer akvariet på plats.

måtten på akvariet är L 100cm X D 75cm x H 65cm(eller 60cm kommer inte riktigt ihåg)

sumpen tänkte jag ta från det gamla zeokaret.

Belysningen: LED från Aquaillumination

Returpump: eheim 1250

Cirkulation: 1st Vortech MP40W

Skummare: ATI

Ev. blir det även biopellets.

tanken är att detta skall bli bläckfisk som huvudinvånare, antingen blir det sepia eller en 8-armad.

bilder på bygget kommer inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar. Ska bli skönt o kul att få starta upp det nya o få en behövlig omstart på det gamla zeokaret. Bitarna börjar trilla på plats nu så. :)

Ja jag kan riktigt känna hur det kliar i fingrarna dina =)

vad har du för planer på annat gott som ska bo med bläckfisken ?

eller det blir bara en sådan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kan riktigt känna hur det kliar i fingrarna dina =)

vad har du för planer på annat gott som ska bo med bläckfisken ?

eller det blir bara en sådan ?

Vet inte än... Blir ju till att anpassa "allt" efter bläckfisken om det nu blir en 8-armad. Blir det en sepia så blir det lättare att ha annat ihop med den. Har tänkt ta fraggar på mina spser i zeokaret samt skaffa lite macroalger eller sjögräs oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Anders.........................jag är en stor "fan" :woooow:av din idé med en bläckfisk och tycker det skall bli riktigt roligt att följa. Även om jag gillar lite udda projekt har idén med bläckfisk aldrig poppat upp i mitt huvud.

Jag kan mikroskopiskt lite om själva grejen med att hålla en bläckfisk så jag undrar: -Vad mer kan man ha i sånt kar?

Stort lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Anders.........................jag är en stor "fan" :woooow:av din idé med en bläckfisk och tycker det skall bli riktigt roligt att följa. Även om jag gillar lite udda projekt har idén med bläckfisk aldrig poppat upp i mitt huvud.

Jag kan mikroskopiskt lite om själva grejen med att hålla en bläckfisk så jag undrar: -Vad mer kan man ha i sånt kar?

Stort lycka till.

Jag har funderat på att prova med nån fisk som är större än bläckfisken så att de inte ser varandra som föda. Man måste ju prova för att verkligen få veta. :)

Annars lär det få bli med lite sås koraller o macroalger som innehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Vad för typ av bläckfisk ska du ha? Octopus? Cuttlefish? Squid?

Jag föreslår att du läser på allt du kan på reefcentrals ceph del, det står tonvis med nyttiga saker där. Jag har själv funderat på ett bläckfisk akvarium men om man inte ska ha en dvärg så behövs rätt stora kar. Dessutom är det i princip uteslutet att ha något annat levande i akvariet. De djur som inte blir föda till bläckfisken kommer troligen att ha ihjäl den. Om inte så finns det ju en risk att bläckfisken gömmer sig hela tiden.

Vidare gäller det också att se till att akvariet är rymningssäkert (Edit: Såg just att du hade koll på det). Det är MYCKET att tänka på men det är utan tvekan det mest intressanta man kan ha i ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Vad för typ av bläckfisk ska du ha? Octopus? Cuttlefish? Squid?

Jag föreslår att du läser på allt du kan på reefcentrals ceph del, det står tonvis med nyttiga saker där. Jag har själv funderat på ett bläckfisk akvarium men om man inte ska ha en dvärg så behövs rätt stora kar. Dessutom är det i princip uteslutet att ha något annat levande i akvariet. De djur som inte blir föda till bläckfisken kommer troligen att ha ihjäl den. Om inte så finns det ju en risk att bläckfisken gömmer sig hela tiden.

Vidare gäller det också att se till att akvariet är rymningssäkert (Edit: Såg just att du hade koll på det). Det är MYCKET att tänka på men det är utan tvekan det mest intressanta man kan ha i ett akvarium.

Min tanke är att försöka först med en Octopus, men om det inte går som planerat så blir försök 2 en Cuttlefish (sepia) av nåt slag. Har hört mig för om hur man kan "säkra" karet utan att ha glas på.

Tänkte lägga upp bilder på fredag eller lördag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...