Gå till innehåll

Min 375:a


Robbyn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack. Ja rampen ska hängas upp, bänken är inte riktigt färdig och en överdel ska byggas. Köpte rampen i söndags så fått hamna på karet sålänge då man ville ha igång den direkt :) Men en början som sagt. Tanken var att ta sig i kragen och ta kontakt med dig å kanske komma och titta på dina kar och köpa några fraggar. Nu när man fått vettigt ljus till karet så kan man ju fylla på med mer koraller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Varit duktig och hängt upp rampen ikväll, blev kalas :) Ska hälsa på Manne imornkväll, titta på karen och se om man kan handla på sig några fraggar :)

Ser bra ut robbyn , du är välkommen imorgon. Alltid kul o snacka lite salt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trevligt med fler saltisar i Hässleholm! :) Ser bra ut! Smart val och hänga upp rampen, kan bli lite varmt utan någon luftcirkulation mellan ytan och rampen.

Vad har du annars för skoj i teknikväg nere i sumpen, gärna lite bilder.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trevligt med fler saltisar i Hässleholm! :) Ser bra ut! Smart val och hänga upp rampen, kan bli lite varmt utan någon luftcirkulation mellan ytan och rampen.

Vad har du annars för skoj i teknikväg nere i sumpen, gärna lite bilder.

/André

Ja helt klart :) Tanken var sådan från början, men ska ju göras med :P Sätter nog dit en fläkt bakom sen med som Manne gjort på sitt stora kar, om inte nu så till sommaren lär det vara bra. Hörde att du köpt samma belysning som han hade till sitt lilla kar, sjukt bra belysning. Blåljuset gjorde en lyrisk ju.

Har en sump på 60l och följande teknik:

Skummare:

Aqua Excel AE601E

Returpump:

Atman PH2500

Uv-ljus:

Jebo 24w

Ozone:

Weipro ET50 0,5mg

Ozonen går för fullt inkopplad på luftslangen till skummaren.

Uv:t är dock inte igång då jag fått höra att de var livrem och hängslen att köra båda samtidigt. All teknik beställdes från fishstreet. Har inga fack i sumpen så tanken är att beställa glas och göra lite fack och bubbelfälla. Ska fixa lite bilder. Kör aktivt kol vid skummarutlopp och tillsätter spårämnen med easy-life vätskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helt klart :) Tanken var sådan från början, men ska ju göras med :P Sätter nog dit en fläkt bakom sen med som Manne gjort på sitt stora kar, om inte nu så till sommaren lär det vara bra. Hörde att du köpt samma belysning som han hade till sitt lilla kar, sjukt bra belysning. Blåljuset gjorde en lyrisk ju.

Har en sump på 60l och följande teknik:

Skummare:

Aqua Excel AE601E

Returpump:

Atman PH2500

Uv-ljus:

Jebo 24w

Ozone:

Weipro ET50 0,5mg

Ozonen går för fullt inkopplad på luftslangen till skummaren.

Uv:t är dock inte igång då jag fått höra att de var livrem och hängslen att köra båda samtidigt. All teknik beställdes från fishstreet. Har inga fack i sumpen så tanken är att beställa glas och göra lite fack och bubbelfälla. Ska fixa lite bilder. Kör aktivt kol vid skummarutlopp och tillsätter spårämnen med easy-life vätskor.

Nej de är inte helt fel med en fläkt till sommaren. Jag hade lite problem förra sommaren med mitt rsm.

Ja de stämmer, fast jag har 3x110w istället för 160w. Man tror nästan att man är på rejv när de blåa dioderna är igång och man tittar in i karet. :smiley20: Har försökt mixtra lite med kameran för att få till en bra bild och lägga upp men har inte lyckats än.

Men då har du lite av varje. En bra början ju. De kommer säkert bli mer med tiden när du ser annan teknik som lockar. Hehe! Hoppas inte sumpen blir för liten då bara. :(

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej de är inte helt fel med en fläkt till sommaren. Jag hade lite problem förra sommaren med mitt rsm.

Ja de stämmer, fast jag har 3x110w istället för 160w. Man tror nästan att man är på rejv när de blåa dioderna är igång och man tittar in i karet. :smiley20: Har försökt mixtra lite med kameran för att få till en bra bild och lägga upp men har inte lyckats än.

Men då har du lite av varje. En bra början ju. De kommer säkert bli mer med tiden när du ser annan teknik som lockar. Hehe! Hoppas inte sumpen blir för liten då bara. :(

/André

Jag med i mitt juwel i somras och då hade jag inga mh-lampor så blir en utmaning i sommar. Ja det blir ju det, sjukt häftigt :) Jo man blev ju knappt lockad av de blå ledljuset. Tänkte kolla upp något liknande det Manne har till sitt stora kar. Ja vi får väl se om den räcker till med fack och så, blir väl antagligen att fylla på vatten oftare bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag med i mitt juwel i somras och då hade jag inga mh-lampor så blir en utmaning i sommar. Ja det blir ju det, sjukt häftigt :) Jo man blev ju knappt lockad av de blå ledljuset. Tänkte kolla upp något liknande det Manne har till sitt stora kar. Ja vi får väl se om den räcker till med fack och så, blir väl antagligen att fylla på vatten oftare bara.

Jaja, ett litet hemmabygge. Inte fel de heller. Blev mycket kallar ljus i hans stora vilket jag tyckte blev bra mycket snyggare. Ett lyckat projekt. :) Är inte så kunnig när de gäller el så jag pillar helst inte med sånt. Även om de kanske i själva verket är jättelätt. Hehe!

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, får se hur det blir kanske kan luska fram något på annat vis. Pappa hade tydligen någon kontakt på Monacor så kanske kan hitta något där :) Var och hämta fisk i Markaryd från Deep Ocean igår som i det hela får ett positivt intryck från min sida trots försening pga stängda broar tack vare vår lilla storm häromnatten som troligtvis ingen kunnat undgå. Hade en fisk som inte fanns hemma och en som han inte tyckte var i tillräckligt bra skick för att sälja vidare, inte så mycket att säga om det.

Detta fick jag igår iaf:

1 st Acanthurus tennentii

1st Amphiprion melanopus

1st Paracanthurus hepatus

8st Eremiter i olika storlekar och färger

Full fart på allt och alla äter så inget att klaga på :)

Men kunde inte få nog utan var i Kristianstad på Zoologiska ikväll för behövde lite småsaker till att rengöra osv. Blev inhandlat 8st turbosar, 1st mithrax krabba och 1st Ecsenius bicolor utöver detta :P Tog sedan tag och rengjorde karet lite :)

post-5406-14468921325588_thumb.jpg

post-5406-144689213258_thumb.jpg

post-5406-14468921326007_thumb.jpg

post-5406-14468921326203_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar,

Kör du med din weipro Ozoniator? Är du nöjd? Kikat på en sån jag med nämligen :)

Tack :)

Ja precis kör med den. Jag är jättenöjd klart och fint vatten och aldrig ens antydan på vitaprick eller något sådant på fiskarna. Känns klart prisvärd helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sitter och funderar över hur jag ska göra angående överdel till karet. Blir lite jobbigare i och med ljusrampen är 15cm längre än karet på varje sida. Någon som har något vettigt förslag? Vill ha så det täcker från lite över ljusrampen som ett U från väggen och går ner på framsidan så det täcker precis förbi vattenytan. ska även gå att öppna så man kommer till i karet.

Gjorde 20l vattenbyte häromdagen och fyllde på med lite spårämnen ikväll, kör Easy Life enligt deras rekommendationer per vecka med Magnesium, Calcium, Strontium och Jod.

Har fått en rejäl tillväxt på den gröna montiporan jag köpte av stig. Fraggarna jag köpte av Manne ser även ut att trivas och ena knappen har delat sig och växt ifatt sin förra storlek :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...