Gå till innehåll

Min 375:a


Robbyn

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar över hur jag ska göra angående överdel till karet. Blir lite jobbigare i och med ljusrampen är 15cm längre än karet på varje sida. Någon som har något vettigt förslag? Vill ha så det täcker från lite över ljusrampen som ett U från väggen och går ner på framsidan så det täcker precis förbi vattenytan. ska även gå att öppna så man kommer till i karet.

Gjorde 20l vattenbyte häromdagen och fyllde på med lite spårämnen ikväll, kör Easy Life enligt deras rekommendationer per vecka med Magnesium, Calcium, Strontium och Jod.

Har fått en rejäl tillväxt på den gröna montiporan jag köpte av stig. Fraggarna jag köpte av Manne ser även ut att trivas och ena knappen har delat sig och växt ifatt sin förra storlek :)

Roligt att allt flyter på! :) Ang överdelen. Ska belysningen ligga på överdelen eller ska den fortfarande hänga? Skulle kunna knåpa ihop en skiss om jag nu får igång mitt 3D program.

/andré

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Roligt att allt flyter på! :) Ang överdelen. Ska belysningen ligga på överdelen eller ska den fortfarande hänga? Skulle kunna knåpa ihop en skiss om jag nu får igång mitt 3D program.

/andré

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja är trevligt att se det händer lite :) Tanken är att belysningen ska hänga och överdelen ska vara öppen uppåt, borde bli smidigast framåt sommaren för att få lite bättre temp i akvariet iaf. Ja vill du det så hade det varit kanon :) Ska se om tid finns för att dyka inom Manne den 12:e med :) Trevligt att få lite ansikte på folk och snacka lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja är trevligt att se det händer lite :) Tanken är att belysningen ska hänga och överdelen ska vara öppen uppåt, borde bli smidigast framåt sommaren för att få lite bättre temp i akvariet iaf. Ja vill du det så hade det varit kanon :) Ska se om tid finns för att dyka inom Manne den 12:e med :) Trevligt att få lite ansikte på folk och snacka lite :)

Ja precis. Ja visst hade de varit trevligt. Hoppas du har tid bara. Jo men får jag rätt på programmet så gör jag gärna en skiss på någon smidig ide. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde lite tester på det jag hade hemma så fick bli:

Salifert

Fosfat 0,03

Calcium 500

Kh 10,2

Calcium lite högt och lite fosfat men ser hyfsat ut iaf :)

Var nere på Ryds och fixade glas så tänkte bygga fack i sumpen, blir ett fack med skummare sen bubbelfälla typ över under över. Sumpen är bara på 60l så blir inte så avancerat. Tänkte se om man kan lösa vattenpåfyllning automatiskt från 25l dunk via timer och pump sålänge tills man handlat på sig en riktig påfyllare. Avdunstningen borde väl vara liknande varje dygn såvida rumstemp och belysning är densamma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen! Nu har jag fått igång programmet och de fungerar som de ska! :) En helhetsbild på hur de skulle kunna se ut. Som du ser så kommer sidorna på överbyggnaden att få sågas ur så rampen går in. Givetvis går de ju att göra någon form av utbyggnad på ändarna så hela rampen blir helt dold. tror inte de skulle bli något vidare snyggt och som jag ser så har du någon form av lampa utanför karet vilket skulle medföra en viss brandrisk och de ligger nära träet.

post-5254-14468921477901_thumb.jpg

Fasning mot karet kan du ju själv välja hur du vill ha de. Har du tillgång till en fräs så kan man lätt få till snygga kanter. Lite exempel nedan.

post-5254-14468921478498_thumb.jpg

Någon form av regelverk är ju ett måste så konstruktionen blir stabil. Nu har jag kanske överdimensionerat dessa reglarna men de blir ju en desto stabilare konstruktion. Jag hade själv en överbyggnad och då vilade de så kallade reglarna upp på kanten av akvariet.

post-5254-14468921478894_thumb.jpg

Utanpå reglarna så hade jag kört med någon typ av träskiva. Är ingen snickare så vet tyvärr inte vilket som är lämpligast att anväda. Den kommer gå utanför glaset och täcker vattenytan så den inte syns när man tittar på karet.

post-5254-14468921479117_thumb.jpg

Luckan kan utföras på många sätt men enligt mig så tycker jag det är mest stilrent med en lycka som är så kallat infälld. Att den inte ligger utanpå konstruktionen. Sen kan du ju fundera lite på om den ska öppnas neråt eller uppåt. Eller rent av vara avtagbar. Jag hade en avtagbar på mitt kar och tror att de underlättar väldigt mycket när man väl ska pilla i karet. Har en känsla av att den kommer vara väldigt mycket i vägen om den sitter med gånggärn. Om du nu väljer gånggärn så tänk på att reglarna är stora nog så du har något att fästa dem i. Min avtagbara som jag hade satt med enkla magneter som man ofta ser på skåp och luckor. Satt som berget och med ett litet ryck så lossnade luckan utan problem. De bästa valet enligt mig.

Nu har du fått en överblick på hur karet skulle kunna se ut. Detta är min bästa idé på hur du ska få till en snygg överbyggnad med en "tråkigt nog för lång ramp". Är de något du skulle vilja att de såg ut annorlunda så fixar jag de så du kan se hur de kommer bli. Personligen så gillar jag inte överbyggnader alls men de är ditt beslut om du vill ha en eller inte. Jag skulle tro att kostnaden av denna skulle ligga mellan 300-500kr och arbetet skulle ta ca 4 timmar. Hoppas du är nöjd med skisserna och att du får någon humm om hur de kommer bli.

/André

post-5254-14468921477702_thumb.jpg

post-5254-14468921478109_thumb.jpg

post-5254-14468921478303_thumb.jpg

post-5254-14468921478697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Andy, kul att du lagt ner tid på detta ser fint ut :) Är väl ungefär något sådant jag med tänkt mig. Nu ska man bara bli färdig i att ta tag i det med :P Vill ha överdel så man skärmar av lite så något varken kommer ner eller upp ur karet, samt att dölja "vattenytan".. Det kommer bli vitt och ganska rent så att säga, hade med tanken på magneter men visste väl inte hur det skulle funka i verkligheten..

Blev färdig med sumpen igårkväll så allt kopplades ihop och startades idag, silikon över halva världen därnere men vem har dött av lite silikon? ;)

post-5406-14468921482175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Andy, kul att du lagt ner tid på detta ser fint ut :) Är väl ungefär något sådant jag med tänkt mig. Nu ska man bara bli färdig i att ta tag i det med :P Vill ha överdel så man skärmar av lite så något varken kommer ner eller upp ur karet, samt att dölja "vattenytan".. Det kommer bli vitt och ganska rent så att säga, hade med tanken på magneter men visste väl inte hur det skulle funka i verkligheten..

Blev färdig med sumpen igårkväll så allt kopplades ihop och startades idag, silikon över halva världen därnere men vem har dött av lite silikon? ;)

Kul jag kunde hjälpa till bara. Nej de är absolut inte fel med magneter, fungerade klockrent för mig. En smidig lösning.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite prick på min Hepatus och något lustigt har skett med min ena clown. Ena ögat har ploppat ut typ som de där guldfiskvarianterna som finns. Inga konstigheter med han annars utan äter på som vanligt osv. Kör med uvc dygnet runt för tillfället nu för att få pricken att lägga sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var duktig och rengjorde lite i karet så passade på att ta lite bilder. Funderar över vad jag ska göra med bakgrunden, har fått lite bubblor i filmen. Vad är lättast när man har de igång, ta bort den och måla? Kanske någon annan bakgrund?

post-5406-14468921528756_thumb.jpg

post-5406-14468921528959_thumb.jpg

post-5406-14468921529159_thumb.jpg

post-5406-14468921529365_thumb.jpg

post-5406-14468921529561_thumb.jpg

post-5406-14468921529759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går de Robin? Något nytt som kommit i karet?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej har tyvärr inte hänt så mycket mer än att det knallar på och växer vidare, åkte på att jobba igår med så bommade mötet tyvärr :(. Ska vara ledig i en vecka nu så hoppas jag får lite gjort då :) Vi kanske skulle tagit en titt på varandras baljor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej har tyvärr inte hänt så mycket mer än att det knallar på och växer vidare, åkte på att jobba igår med så bommade mötet tyvärr :(. Ska vara ledig i en vecka nu så hoppas jag får lite gjort då :) Vi kanske skulle tagit en titt på varandras baljor?

Skönt att de går på rätt håll. Man får ta inköpen i den takt plånboken tillåter. Så är de. Ja de skulle vi kunna göra. Jag är också ledig så de passar ju bra.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att de går på rätt håll. Man får ta inköpen i den takt plånboken tillåter. Så är de. Ja de skulle vi kunna göra. Jag är också ledig så de passar ju bra.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja helt klart man ska ju leva med :P Kanon, men pm:ar mitt nr så bestämmer vi någon tid i veckan som passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Robbyn

Jag har ochså en weipro ET-50 som jag tänkte koppla in, tycker skalan är svår läst tex 5mg/h är det när man vrider den till botten mot "min" hållet ?

vill man ha 10mg så får man gissa var på skalan man ska ligga ! synd att det inte är uppmärkt.

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robbyn

Jag har ochså en weipro ET-50 som jag tänkte koppla in, tycker skalan är svår läst tex 5mg/h är det när man vrider den till botten mot "min" hållet ?

vill man ha 10mg så får man gissa var på skalan man ska ligga ! synd att det inte är uppmärkt.

Timo

Hej Timo

Jo helt klart kan inte hålla med om annat. Jag har kört min på mitten av skalan dygnet runt sen jag körde igång karet och kan inte säga något negativt om det då allt funkat bra =) Men å andra sidan har jag inget liknande att jämföra med heller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Timo

Jo helt klart kan inte hålla med om annat. Jag har kört min på mitten av skalan dygnet runt sen jag körde igång karet och kan inte säga något negativt om det då allt funkat bra =) Men å andra sidan har jag inget liknande att jämföra med heller..

ok, på mitten har du din o det funkar bra, har du en 375L kar ?

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Provade min på halva efter 5 min kunde man inte vara kvar i rummet ????

luktade mer än i ett koperingsrum ! har nu vridit ratten mot "min" så man nästan ser att det blinkar på den röda lampan, nu luktar det mindre fast man känner lite i alla fall, drar jag den ännu mer så det blinkar klart o tydligt om lampan så känner jag inte lukten ?

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Provade min på halva efter 5 min kunde man inte vara kvar i rummet ????

luktade mer än i ett koperingsrum ! har nu vridit ratten mot "min" så man nästan ser att det blinkar på den röda lampan, nu luktar det mindre fast man känner lite i alla fall, drar jag den ännu mer så det blinkar klart o tydligt om lampan så känner jag inte lukten ?

Timo

Oj, det låter ju inte så trevligt. Kan det ha med något annat att göra? Acceptans i vattnet osv? Jag kör min på precis samma fortfarande och har karet i "tv rummet", kan inte komma ihåg någon speciell doft från start och här är ingen nu iaf.. Jag kör den via luftintaget på skummaren vart har du din inkopplad och hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ochså min till skummare (Deltec mce 600) nu har jag min i ett litet rum, blinkar din lampa mer när du vrider upp den, samt så hör man tickande som ochså ökar ända till ett fast ljud. när man vrider mot max.

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ochså min till skummare (Deltec mce 600) nu har jag min i ett litet rum, blinkar din lampa mer när du vrider upp den, samt så hör man tickande som ochså ökar ända till ett fast ljud. när man vrider mot max.

Timo

Min lampa blinkar när man skruvar lite lägre annars lyser den hela tiden. Ljudet är jag lite osäkrare på.. Tror det ska påverka med koldioxid i luften osv så man får ha cirkulation på luften till och från rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fraggarna jag köpte av Andy växer på och verkar trivas :) Min drake har växt på sig lite, jag har även fått på sidor på bänken som ska listas när tiden finns samt fått delar till överdelen uppsågat.. Det går framåt sakta men säkert :)

post-5406-14468921723468_thumb.jpg

post-5406-144689217237_thumb.jpg

post-5406-14468921723943_thumb.jpg

post-5406-14468921724151_thumb.jpg

post-5406-14468921724359_thumb.jpg

post-5406-14468921724574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fraggarna jag köpte av Andy växer på och verkar trivas :) Min drake har växt på sig lite, jag har även fått på sidor på bänken som ska listas när tiden finns samt fått delar till överdelen uppsågat.. Det går framåt sakta men säkert :)

Kul att de trivs och växer på bra! :) Är verkligen stjärnpolyperna bruna hos dig eller är de bara på fotot?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...