Gå till innehåll

"Clamp on" HQI Lampa


jetstar

Rekommenderade inlägg

Ett halvt självmord igen.

Stöt till lampan så den ramlar i vattnet när du gör något i karet.

Du ser hålen som man använder när man sköljer lampans insida.

ok, låter ju inte bra, men man undrar ju lite då

är det 230V inne i lampan? sitter det inte nån ballast utanför?

är det inte samma problematik med tex LED ramper a la maxspect?

kan man dö lättare av den ena än den andra?

jag kan nada angående detta men det vore skoj att få lite mer teknisk fakta att lära sig ifrån :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara säga hur Maxspecten ser ut, den sitter på en ram som ligger som ett H över karet, dvs den sitter fast på 4 ställen, sen skjuter man den fram eller tillbaka på denna ramen. Det skall till en hel del innan man lyckas dumpa den i karet.

Utöver detta så är det "bara" 48 eller 60V ut till MS'en, jämfört med 230V ut till MH'n. Tror att ballasten sitter i skalet till MH'n, men vet inte, oavsett så är det inte lägre spänning till lampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inlägg 1 & 2 är samma lampa..

Förvånansvärt bra kvalitet me tanke på priset. Clampen är robust och den känns allmänt gedigen.

Nackdelar som jag märkt är egentligen bara att låter rätt friskt i uppstart vilket beror på att det är magnetisk ballast..

Duger ypperligt till att starta med, å ev uppgradera till elektronisk ballast som nästa steg...

//Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inlägg 1 & 2 är samma lampa..

Förvånansvärt bra kvalitet me tanke på priset. Clampen är robust och den känns allmänt gedigen.

Nackdelar som jag märkt är egentligen bara att låter rätt friskt i uppstart vilket beror på att det är magnetisk ballast..

Duger ypperligt till att starta med, å ev uppgradera till elektronisk ballast som nästa steg...

//Nordberg

Inlägg ett och två är väl inte alls samma lampa? så ser iaf inte min ut under...

Dock är det väldigt dummt av dom att det man fäster fast armen med mot akvariet är av stål vilket rostar så man måste ha minst 5cm från toppen av karet annars börjar den rosta (det gjorde min ^^ ). Annars riktigt nöjd, den är bara högljud i 2-3 minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, låter ju inte bra, men man undrar ju lite då

är det 230V inne i lampan? sitter det inte nån ballast utanför?

är det inte samma problematik med tex LED ramper a la maxspect?

kan man dö lättare av den ena än den andra?

jag kan nada angående detta men det vore skoj att få lite mer teknisk fakta att lära sig ifrån :)

dom jag har tittat på har en medföljande ballast sen så har jag sett två varianter i verkligheten och ingen av dessa två har ens varit i närheten av att sitta dåligt på kanten så jag tror inte det är ett problem iaf

tackar för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när vi endå pratar om ström!!jag fick en 220volts stöt i dag:-) tapetserade lite hade tagit bort plastskyddet på vägguttaget och skulle skära hål i tapeten för kontakten!! stressad som man är ibland tog jag en stor brödkniv i brist på annat och höll givetvis i metallen!! slant lite och JA!! jag utstötte nåt i stil med AAAUUUÖHHHHHHHH jättehögt med ljus röst och spände varenda millimeter i kroppen blev helt trött efter:-) då vet man hur det känns då!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...