Gå till innehåll

"Koppa" i fisk och annat


jetstar

Rekommenderade inlägg

Nu är det ju så att jag är ny innom saltbiten som jag skrivit många gånger innan:-) har hållit på med div sötvattens akvarium i många år men det är ju väldig skillnad!

så nu frågar jag er (med ganska mycket skam i kroppen!) vad innebär det att koppa i nya djur?? gäller det även för koraller mfl?

jag är van att helt enkelt lägga påsen i karet och vänta till temperaturen är lika sen håvar jag ur fisken ner i det nya akvariet! så alltså hur går det till med salt djur?? vad är koppa helt enkelt!? :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är min procedur: ställer påsarna i en hink. i kanske 10 min. öppnar påsarna och häller försiktigt ut djuren och vattnet i hinken. var 5-10 minuter tillsätter jag lite av mitt akvarievatten (kanske 1-2 dl). jag brukar köra ca 1-1½ timma...

vet att vissa kör med "droppande" vatten, dvs att det kör med kontinuerlig tillförsel av akvarievatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är min procedur: ställer påsarna i en hink. i kanske 10 min. öppnar påsarna och häller försiktigt ut djuren och vattnet i hinken. var 5-10 minuter tillsätter jag lite av mitt akvarievatten (kanske 1-2 dl). jag brukar köra ca 1-1½ timma...

vet att vissa kör med "droppande" vatten, dvs att det kör med kontinuerlig tillförsel av akvarievatten.

okay jag förstår! vad har du för vatten i hinken från början? bara det från påsarna eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar öppna påsen, sänka ner den i akvariet och fästa påsen mot kanten/locket med tejp. Efter 10-15 minuter när temp är samma som i akvariet pytsar jag i ~25-50% mer vatten i påsen med en skopa. Efter ytterligare 10-15min pytsar jag i lite till, och efter ytterligare 10-15min lite till så att jag har vid det här laget dubblat vattenvolymen i påsen. Sen tar jag (edit: efter 10-15 min) med håv/klo upp det som är i påsen och släpper i karet.

Har funkat bra hittills utan några förluster, det viktigaste IMHO är att inte hälla över vattnet ur påsen i ditt akvarium, och därför kan det vara smart att ha lite nyblandat saltvatten redo att ersätta inkoppningsförlusten med.

Ändrat av Marko
edit: ^
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker inte nämna några namn, men jag vet en gentleman som använde ett plastkärl när han koppade/droppade in sina nyförvärv. Trots stor försiktighet och noggrannhet så hade han väldigt dålig tur med överlevnaden men bara vinterhalvåret. I efterhand var svaret nästan självklart, men han hade ingen tur med att lista ut vad problemet var innan jag påpekade det. Ett ganska tråkigt kallras från en otät balkong/fönster kombination, och ett snyggt, men kallt klinkersgolv gjorde att även efter en mindre evighets tillvänjning så var temperaturskillnaden helt enkelt för stor. Lösningen blev ett större plastkärl, och avsluta med att föra över vatten i högre tempo, för att jämna ut temperaturen mer. (Mindre nyförvärv får helt enkelt stå på en stol under den här tiden, så de kommer upp ur kylan)

Man bör alltså lägga viss vikt vid att få tempen hyfsat rätt innan överflyttning, vattenvärdena är självklart viktiga men ett par gånger större vattenvolym än transportmängden brukar lösa det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar lägga påsen i akvariet ca 20 min, sen börja koppa in typ 2 dl var femte minut några gåner. sen hälla ut vattnet i diskhon och fisken i en håv och sedan lägga i fisken. Har fungerat bra och inte haft några misslyckanden med det så det att folk droppar in sina fiskar under flera timmar känns som en väldig överkurs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar in olika beroende på vad det är.Viktigast för mig är tempraturen.Koraller är jag hårdhänt med för mig har det aldrig vart problem med att bara tempratur koppa in dom i karet.Med fiskar och andra djur så koppar jag in under 30-60min med att hälla i lite vatten i påsen då och då.

Det finns ingen metod som är fel av alla här utan man får hitta det som passar en bäst.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fungerat bra och inte haft några misslyckanden med det så det att folk droppar in sina fiskar under flera timmar känns som en väldig överkurs?
Det beror rätt mycket på vad det är man ska släppa i baljan, och hur känsligt det är. Och, de flesta kör nog på en variant av "hellre försiktig, än ledsen".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fast ibland med överkurs då får man problem som smutsigt vatten, måste hålla värmen etc. Men visst skall man vara försiktigt.

Dock skall man inte förväxla med vad djuren tycker är försiktigt, för ibland kan tiden vara stressigt för de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar lägga påsen i akvariet ca 20 min, sen börja koppa in typ 2 dl var femte minut några gåner. sen hälla ut vattnet i diskhon och fisken i en håv och sedan lägga i fisken. Har fungerat bra och inte haft några misslyckanden med det så det att folk droppar in sina fiskar under flera timmar känns som en väldig överkurs?

Beror mycket på vilket djur det handlar om, koraller är jag brutal med, tar en balja med mitt vatten, lyfter upp korallen lägger den i det och häller på Jod (TM PCC) låter det ligga i 20 minuter, sköljer av och placerar i karet.

Fiskar, tar jag mig ca 30-45 minuter, med en kopp var 5-10:e minut, sen i karantänen i 3-4 veckor (sen brukar jag ha lägre salinitet i början av en karantänsperiod som sen ökar till samma som huvudkaret med tiden, vattenbytena till karantänen kommer till största delen ifrån huvudkaret, så vattenkvalitén i slutet är väldigt lik den de kommer till när de får komma in i huvudkaret)

Snäckor och räkor, droppar jag helst i under 2-3 timmar för att minska förlusterna då de är de känsligaste djuren för snabba förändringar. Fiskar och koraller klarar ofta av en direkt i-slängning utan större problem om det inte är konstiga värden i vattnet det kommer ifrån eller de ska till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar, tar jag mig ca 30-45 minuter, med en kopp var 5-10:e minut, sen i karantänen i 3-4 veckor (sen brukar jag ha lägre salinitet i början av en karantänsperiod som sen ökar till samma som huvudkaret med tiden, vattenbytena till karantänen kommer till största delen ifrån huvudkaret, så vattenkvalitén i slutet är väldigt lik den de kommer till när de får komma in i huvudkaret)

Vad behöver man för filtrering i ett karantänskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad behöver man för filtrering i ett karantänskar?

En filtersvamp som legat i ett strömt ställe i sumpen för huvudkaret i nån vecka för att bli biologiskt aktiv. Som placeras vid insuget till en pump i karantänen räcker gott i de flesta fall.

UV-C kan ju vara bra att ha tillgång till om djuren visar tecken på att få parasiter med mera, behövs oftast inte. Men kan vara skönt att åtminstone ha tillgång till, som nu fick två av mina Apogon leptacanthus nån slags sjukdom och därför valde jag koppla in UV-C:t för ovanlighets skull, tyvärr för sent för de två om det nu gjort nån skillnad ändå, som gick bort straxt efter UVC:t kopplats in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Om detta vet jag i princip intet. Har bara koppat in salt-fisk en gång (so far:)).

Men olika försiktighetsåtgärder beroende olika vatten-förhållanden (och djur/arter) är väl att ta i beaktning?

Säg att det skiljer 6-8 grader celsius (inte ovaligt så här års) mellan påse och karet de ska ner i som håller en salinitet på 0,024. Butiken kanske hade max 0,020. Fisken kanske var hårt matad samma morgon och sket ur sig i påsen ,som inte e syrgaspackad,så ev spår av amonium samt pH-svaj. Stresshormoner som fisken utsöndrar under transport...

Detta är väl inga ovanligheter fiskar (tex) får stå ut med innan de är inkoppade å "klara". Hur skulle ni gå till väga då? Syresten under koppnings-tiden är väl att föredra?

Temp & pH-skillnader till det i huvudkaret vänjer väl de sig in till rätt snabbt. Halvtimme kanske? Men hur viktig är koppningen till den tilltänkta saliniteten? Borde väl ta flera dagar om vi tar värderna här nämnda för att minimera stressen, om det tex är känsliga VF fiskar?

Vad är sniglar,räkor o dyl mest känsliga för under inkoppningen? Vad gör dem känsligare än fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...