Gå till innehåll

Hej jag är (HELT) ny innom saltvatten...


Robban.

Rekommenderade inlägg

Hejsan allla glada saker där ute smiley37.gif jag och min pappa hade funderat på att skaffa ett saltvattensakvarium så jag har lite frågor. Ni får ursäkta mig om många av mina frågor har stälts förut men jaja..

Fråga 1: Vi hadde tänkt skaffa ett 400-450 liters med lite clownfiskar och Chaetodon auriga och någon zebrasoma flavescens till ett sådant akvarium är sump ett måste?

Fråga 2: vilken typ av skumare passar till 400-450 liters vatten? pump hadde jag tänkt mig 4 l/h

Fråga 3: är det så JÄTTE mycket svårare än ett vanligt sötvattens akvarium.?

Fråga 4: har hör att man ska ha 1kg LS per 10 liter e de sant eller kan man ha mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fråga 1.. ja skulle föreslå att ha sump

fråga 2.. aqua medic 1000 är en bra skummare

fråga 3.. ja e oxå ny på detta område, å måste säga att de e MASSOR mer att göra å hålla koll på än me ett sötvatten. men de e inte omöjligt att klara av... LÄS PÅ INNAN, tips från en som inte gjorde.

fråga 4.. ja de stämmer, ha gärna ännu mer än det.. det kommer att underlätta balansen i karet.

OBS!!! de finns dom som kan detta jätte mycke bättre än mig, så du kommer nog få fler svar som e bättre..

ETT STALLTIPS..... sök i forumet innan du ställer frågor, du kommer säkert att hitta mängder me svar på det du tänkt fråga..

Lycka till å GOTT NYTT ÅR ALLA SALTISAR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för svaren smiley1.gifmen baraen till frågan angående 1 jag har ett 110 l akvarium och ett 55 l akvarium vilket skulle passa bäst att ha till ett 400-450 liters?

ja skulle ta det större.. då kan du få plats me skummaren i den, och returpumpen. plus lite levande sten.. och så får du ju helt plötsligt ett 560L´s kar smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Sump är inte ett måste men ytavrinning är bra.

2. Att välja skummare är lite vad man själv tycker och prislappen förståss, kolla på gamla trådar här på forumet så hommer du att hitta en hel del info.

3. Det är inte så mycket svårare än ett sötvatten, mest dyrare, men det är vad jag tycker & här på forumet kan man få mycket hjälp, men det gäller att lyssna på andras erfarenheter & misstag o läsa mycket.

4. stämmer bra men det är bättre att ha mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sump är defenetift inte ett måste det går lika bra med en ytavrining å ha skummaren där lite enklare när man är nybörjare.

skummare finns det några olika att välja mellan kolla runt lite bland begangnat så kan man hitta till bra priser.

Tycker nog att du ska ha en motor driven å inte en sån gamal med syresten.

Pump på 4/h är nog inte mycket att ha till ett 400 liters akvarium skulle jag köpa en stremer på minst 6000l/h eller vanliga pumpar på ca 4000-6000l/h.

Saltvatten är inte specielt mycket svårare än söt lite mer vatten värden att hålla koll på men när man väll fått ett väl inkört akvarium så är det ganska lätt att hålla.

Ls ska man inte snåla med minst 50 kilo till ett 400 liters kar enligt mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...