Gå till innehåll

Ozon vs skummaren, det har slutat skumma !


Mattias

Rekommenderade inlägg

Vad ör det skummare du har? Det kan minska lite eftersom ozonet kan strypa luften lite. men ska inte sluta. Blir det bra om du kopplar ur oznet från skummaren? Risken är att du fått något skit i ozoniatorn. brukar gå att skruva loss munstyckerna på den och göra rent där i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns ett "brake even" läge med Ozon där det börjar skumma mindre - men som Andreas är inne på, så kan det behövas en T-koppling för att inte ozonisatorn ska agera som en strypning av luften

Du får väl dela med dig av din patent du har i din butik Leffe.

Röret med ozon och luftintag slangarna i röret.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , undvik att köra ozon i skummaren , ozon förstör all plast , det enklaste du kan göra är att ta ett rör som du lägger i sumpen , ( diagonalt ) , ena delen vid botten och den andra vid vattenytan i sumpen ( så långt rör som möjligt det du har hemma som du får i en syresten i ) , i med en syresten i röret , så nära botten som möjligt , och du behöver en syre pump förstås , det är en billig ozonreaktor , det går köra mer ozon då utan att skummaren stannar av , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, ozon minskar skumningen om tillräckligt mycket tillförs. Jag tror det helt enkelt ozonet oxiderar de skumbildande ämnena så att de inte fungerar som skumbildare längre. T ex genom att hugga av långa kolväten genom radikalkemi.

Jag kör därför bara 7 mg/h ozon i min skummare ungefär 8 h per dygn för att hålla vattnet fritt från gulämnen.

Annars mer historiskt så rapporterade Peter Wilkens att de gamla lindträskummarnas effektivitet ökade med en låg dosering av ozon. Har för mig att det rörde sig om 5 mg/h ozon eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , undvik att köra ozon i skummaren , ozon förstör all plast , det enklaste du kan göra är att ta ett rör som du lägger i sumpen , ( diagonalt ) , ena delen vid botten och den andra vid vattenytan i sumpen ( så långt rör som möjligt det du har hemma som du får i en syresten i ) , i med en syresten i röret , så nära botten som möjligt , och du behöver en syre pump förstås , det är en billig ozonreaktor , det går köra mer ozon då utan att skummaren stannar av , mvh stefan

tack för det tipset, det skall jag testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Greger säger, BK är inga problem att kräma på ozon.

Har själv en BM där jag frågade tillverkaren om ozon och det var ok.

Kör 100mg 24/7 genom BM och inga problem än så länge

*Edit BM = Bubble Master ej Bubble Magnus.. Eller vad de nu heter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag drog iväg ett email och frågade AquaMedic om min shorty, tänkte rapportera tillbaka här med ett stort leende och fråga varför alla inte gör så, med just sin tillverkare. Nu har det gått drygt en vecka, och jag vet varför alla inte gör så. AquaMedic har helt enkelt inte svarat. Trist.

Det är billigt skit, jag vet...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Greger säger, BK är inga problem att kräma på ozon.

Har själv en BM där jag frågade tillverkaren om ozon och det var ok.

Kör 100mg 24/7 genom BM och inga problem än så länge

*Edit BM = Bubble Master ej Bubble Magnus.. Eller vad de nu heter..

Jag drog iväg ett email och frågade AquaMedic om min shorty, tänkte rapportera tillbaka här med ett stort leende och fråga varför alla inte gör så, med just sin tillverkare. Nu har det gått drygt en vecka, och jag vet varför alla inte gör så. AquaMedic har helt enkelt inte svarat. Trist.

Det är billigt skit, jag vet...

B!

Alla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...