Gå till innehåll

Sjukt Vatten m.m


Tizy

Rekommenderade inlägg

Hej jag har problem med vatten värden... för höga halter av nitrate hur ska man ta bort detta snabbt.. måste man ta bort något mer??? tror gruset i botten är en orsak till detta..

:ledsen:

Någon som vet vad detta är???

1FD73_P1010074_edited1.JPG

Det vitani ser på bilden????

samt alla *censur* alger som finns i vattnet??? vad är detta?

DB26C_P1010081alger.JPG

Kom med förslag vad jag ska göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De på bild 1 är vattenfiltrerare och inget du ska ta bort, utan är helt OK att ha i karet. Mät fosfaten också. De flesta alger är beroende på fosfaten. Kiselalger är däremot beroende av sillikatet i vattnet och belysning.

Söker man på "nitratfilter" så får du en hel del trådar som kan vara till nytta. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/search.asp?KW=Nitrat filter&SM=1&SI=TC&FM=0&OB=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har problem med dina nitr.värden så är det, tycker jag - mest logiskt att göra täta vattenbyten tills du har normala värden. (nu förutsätter jag att karet inte är nystartat!).

Om problemen uppstår igen ,så har du för lite biologisk nedbrytningskultur (levande sten-sandbädd (eller annat bioflter) eller kanske ingen eller för dålig skummare.

Ett annan vanligorsak till den här typen av problem, är att akvariet inte får vara ifred (flyttande av stenar , rotande i bottenmtrl etc.skapar alltid nya nitrat/it aktiviteter.utfodringen är ju en annan källa som ibland vållar problem,gärna i kombination med för dålig cirkulation som gör att organiskt mtrl fastnar i fickor bland inredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt en yngling,men borde det inte vara rimligare attåtgärda källan till problemet,istället för att "medicinera" bort symtomen?!

Jag menar så här: om du har en sten i skon, tar du ur stenen? eller käkar du treo för att det gör ont i foten???!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greger jag tyckerdu överdriver lite, att åtgärda "källan till problemet" kan för många betyda ett helt annat akvarium än det önskvärda.Andra kostnader osv! För att inte vara sämre och oxå använda liknelser:

Varför skaffa en större motor när det finns turbo? smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du verkligen att det är en överdrift, om du tänker efter lite,johnny?!

Varför fortsätta gå ,om du vet att du är på väg åt fel håll?

Att det för vissa skulle innbära ett helt annat akvarium,köper jag inte riktigt- dom flesta av de här problemen är rätt lätta att fixa om man börjar i rätt ände! I annat fall är man så fel på bollen att man borde börja om från början i alla fall!smiley17.gif

sen kan det finnas specialfall som kräver speciallösningar,men det verkar det inte vara frågan om här.

Jag menar att tjusningen med den här hobbyn för min delåtminstone är att försöka efterlikna fungerande biologiska isotoper.

Jmf: bygga växthus till plastväxtersmiley2.gif.

Så om man har problem med nitr i/a ter ,så har man sannolikt andra problem som visar sig för eller senare ,men det öär klart att man kan köpa en apparat eller ett medel för det också osv,osv

Tja du Johnny,nu vart det mycket- men vad har du för glädje av en turbo i en bil som inte funkar??smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...