Gå till innehåll

testa eller inte testa...


pepe

Rekommenderade inlägg

la i min LS igår.

-är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta

tiden....

om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte

det bättre?

testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att

värderna inte är bra också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att börja testa redan nu för då kan man få en uppfattning om vad som händer i karet och får lite historik och kan se vilket håll värdena vandrar. Fast det kanske inte är nån större ide att försöka påverka värdena nu när det är så nystatat. För gärna en liten antekningsbok över karet där du skriver kortfattat vad du har gjort och vilka värden du har mätt upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bra att börja testa för nitrat, nitrit och fosfat. Jag blev ladrig klok på ammoniaktestet och efter 5 test så struntade jag i den och testade bara för de andra. Du behöver inte testa varje dag utan med några dagars mellanrum. Ju tätare desto bättre, men varje dag är kanske lite overkill.

De första veckorna kan verka menigslöst att testa, menhåller du journal så ser du när kurvorna börjar plana ut och då är man nästan framme. Det kan komma några lokala toppar men de blir mindre och varar kortare.

Senare, när allt är igång, så är det väl bra att ta stickprov då och då för att försäkra sig om att allt är OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

både ja å nej dina vattenvärden kommer att fara jojo ett tag men det är bra att testa å lära sig sambanden mellan dom olika ämnena osv å se lite vad som händere vilka alger som kommer nät det värdet stiger tex.

Sen behöver man väll inte sitta å mäta stup i kvarten heller för det kommer att bli nitrit nitrat toppar å det är inte så myckeet att göra åt näringen måste få ta slut av sig själv innan du kan göra nått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...