Gå till innehåll

Zeosand Nollnitrat


Nito

Rekommenderade inlägg

jag tror att det även har med andra faktorer att göra,hur mycket fisk,hur mycket mat man ger,för mycket sand tror jag oxå inverkar negativt,sedan är placeringen av påsen viktig,som thore skrev i zeolith-tråden. matningen tror jag är en stor faktor när det blir problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säker på att du inte har nån svärmor eller nåt som ligger å ruttnar i tanken?????smiley2.gif.

även om den här nitritfiltreringen inte funka som denskulle, så måste du ha allvarliga problem i ditt "ordinarie" nedbrytningssystem.smiley17.gif

byt vatten tills problemet försvunnit,har du förresten kollat så nitrit testet inte är för gammalt eller kass????

Jag hoppas inte du har en massa djur i karet!!??smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byter man bara vattnet så lär det väl inte dröja länge förrens problemen e tillbaka?

Jag har (tyvärr) korallkross som substrat, kan tänka mej att det kan vara en orsak till att det inte hjälper ens med nollnitraten, jag tar bort korallkrossen nu när jag ska byta upp mej, så får vi se om det hjälper nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som talar om, vilka övriga åtgärder som utförs i karen. Så som vattenbyten och i vilken omfatning det utförs, och att samtidigt eventuelt suga ur ditrus ur sand och där det samlas i övrigt i karen.

Lite nyfiken på detta för de som inte får ner sina värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Nollnitrat och sänkte mitt värde till noll i mitt nuvarande kar, det var inga skyhöga värden i början. Karet är på 120l och jag har 7 fiskar (kirurger, dvärgkejsare, clowner... ganska "grisiga")som jag matar extremt mycket med spirulina, artemia, nori... Har en effektiv skummare ett tunnt lager sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare så har jag korallkross (ca 2cm) Det är väl ingen höjdare för Nitratvärdet.

__________________

Mvh

Bjarne.

Tror inte att det skulle vara negativt för ditt nitratvärde. Vanlig korallsand kan också vara ett bra underlag för nitrobakter.Kan vara en nackdel för fosfatvärdet om du inte suger ur ditrus ur sanden vid vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 1 år senare...

Jag funderar på att använda denna metod för att kontrolera framtida Nitratvärden.. det står mellan detta och vodkametoden.

På sidan så rekomenderar dom att man använder detta ända från uppstart.

Vad tror ni kunniga om det? och hur många skall jag isf köpa?

Tror ni det räcker med en påse från scratch i ett 540 liters kar med 120 kg levande sten och en AC1000V skummare.

Funkar det att lägga påsen i ett fack i sumpen?

Eller skulle ni heldre rekomendera voska eller annan metod för att reglera framtida nitratproblem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...