Gå till innehåll

frågom om osmos


jamba

Rekommenderade inlägg

Hallå nu föregående helg så fyllde jag upp mitt akvarie på c:a 350l med osmos vatten, modell aquacare excel 90 och varmvattnet verkade ta slut i hela trappuppgången. Och nu undrar ja bara om de kan vara osmosen som kan ha orsakat de och jag fyllde bara med kallvatten?

mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplade du på köksblandaren? Ett enkelgrepp, man skjuter från sida till sida för att styra vattentempen? Det är inte ett helt okänt fenomen att de släpper kallt vatten in till varmvattenslingan om inte det är helt stängt för varmvattnet, så den kan ha varit "ditt fel"

Det är ju egentligen bara att prova. Spola lite varmvatten så röret blir varmt, koppla på RO-enheten, och kör igång kallvattnet. Blir det varma röret under vasken kallt, fort, så är det vad som händer.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom att dom helt plötsligt duschar kallt och det råkar sammanfalla med att det ser ut som ett solarium hemma hos dig på kvällen? Man behöver inte vara mer än en förbannad granne för att fatta att det är ditt fel... ;)

Just a thought...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett uttag till diskmaskin / tvättmaskin finns så klart inte i kök, eller badrum?

B!

jo jag hittade ett uttag till diskmaskin så ja ska testa om de fortfarande finns varmvatten, och ja som trodde att de bara vart och starta ett akvarie för snart ett år sen. Men att man var tvungen och vara kemi ingenjör och vvs monör hade ja ingen aning om.

Tackar för tipsen.

mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De var inte min osmos som var problemet med varmvattnet. Jag ringde till rörmokaren idag och berättade om min osmos och tydligen om ja bara kör kallvatten så stängs nån ventil till varmvattnet så de inte ska komma ner nå kallvatten i den ledningen. Och idag och igår så fanns de inge varmvatten och då anv ja inte min osmos, så de var ju skönt att veta att de inte var jag som var boven varjefall. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag hittade ett uttag till diskmaskin så ja ska testa om de fortfarande finns varmvatten, och ja som trodde att de bara vart och starta ett akvarie för snart ett år sen. Men att man var tvungen och vara kemi ingenjör och vvs monör hade ja ingen aning om.

Tackar för tipsen.

mvh Jimmy

Ja det blir några vändor till K-rauta innan man har rätt muffar, T-kopplingar, övergångar och gud vet vad... Men det där är ganska enkelt ändå, det går liksom inte att göra fel när man skruvar ihop det. Ett tips bara, glöm teflon tejpen, kör på lin och pasta. Min teflon tejp vägrade täta, med lin och pasta är det nu (peppar peppar) ~2 år felfri drift utan en enda droppe på golvet.. iaf inte orsakad pga läckage *harkel* -gloria-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir några vändor till K-rauta innan man har rätt muffar, T-kopplingar, övergångar och gud vet vad... Men det där är ganska enkelt ändå, det går liksom inte att göra fel när man skruvar ihop det. Ett tips bara, glöm teflon tejpen, kör på lin och pasta. Min teflon tejp vägrade täta, med lin och pasta är det nu (peppar peppar) ~2 år felfri drift utan en enda droppe på golvet.. iaf inte orsakad pga läckage *harkel* -gloria-

teflontejp brukar man kunna täta dom flesta gängor med, sålänge dom inte är alltför skadade och man lägger på tejpen åt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag arbetar som fastighetstekniker så vet jag att detta med att koppla olika apparater till uttag där man får tempererat vatten kan vara ett stort problem. det är riktigt att i mordena lägenheter finns det backventiler för att förhindra att kallvatten trycks in i varmvattnet men jag har bytt åtskillga sådana som lagt av - så det är ingen absolut säkerhet. Skall du koppla osmos så gör det direkt på en kallvattensledning.

Teflontapen är värdelös för grova rörgängor - där är det lin som gäller. För fina rörgänger funkar det med teflontape.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

teflontejp brukar man kunna täta dom flesta gängor med, sålänge dom inte är alltför skadade och man lägger på tejpen åt rätt håll.

Well, jag talar av min egen erfarenhet. Det står var och en fritt att göra som man vill, men det är bortslösade pengar att köpa teflontejp och försöka täta metallgängor i vattenledningsanpassade kopplingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade och koppla till diskmaskins uttaget Mr_B skrev och körde nån timma och de gick bra utan några läckage vad ja kunde se, jag hade några trasor under om de skulle komma någe vatten men ja upptäckte inget. Sen fick jag köpa 1 metall- och 1 plast-koppling för att ja skulle få de att passa till kökskranen men till diskmaskins uttaget så fick jag ta bort metallen och bara köra med en plast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag talar av min egen erfarenhet. Det står var och en fritt att göra som man vill, men det är bortslösade pengar att köpa teflontejp och försöka täta metallgängor i vattenledningsanpassade kopplingar.

Jag har kört med teflontejp i flera år på diverse kopplingar, det håller tätt ännu. Inte sagt att det inte funkar för alla, men ditt inlägg kan lätt läsas som att alla gängor tätade med tejp inte håller tätt. Bevisligen är så inte fallet.

Men precis som Lasse skriver så är grova gängor bäst att ta med lin, men för många hemmaprojekt räcker det oftast gott med tejp. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes - det vart lite fel ordföljd. Jag personligen har inte fått teflontejpen att fungera i metall kopplingar, det smiter alltid ut minst någon droppe per minut genom tejpade gängor. Det som har funkat för mig är lätt rispade gängor och lin+pasta. Rörmokaren som hjälpte mig med pump + VVB installationen till stugan höll på att få fnatt när jag nämnde teflontejp, och dom orden han yttrade innan han tog fram linet passar sig inte att skriva ner. Så i min begränsade VVS-krets så är det 2-0 till lin mot teflon i metall-installationer. Teflontejpen fungerar däremot mycket bra i finare gängor och särskilt plastgängor i tex osmosens filter. För mig alltså. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...