Gå till innehåll

Bilder på min sjuka mandarin, men vad är åkomman?


Rekommenderade inlägg

Min mandarin har haft lite utåtstående knutor på kroppen under en vecka, men jag tyckte att det successivt blev bättre, men ikväll såg jag att hela hans bakre fena ser missfärgad ut och full av utslag.

Kan någon berätta vad det är som är fel och vad jag bör göra?

Alla övriga fiskar i karet ser helt normala ut.

Bör mandarinen flyttas över till en hink och försöka få honom frisk genom vattenbyte varje dag och sötvattensdopp?

Om sötvattensdopp, hur många och hur länge?

post-5186-14468921285208_thumb.jpg

post-5186-14468921285402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

berätta lite om ditt kar !

har du en mandarin i ett kar på 31 liter?

Mitt kar körs med enbart en pump med sötvattensfilter, det jag mäter i karet är salthalten annars förlitar jag mig på regelbundna vattenbyte.

Byter 30-40% av vattnet var sjunde dag, använder osmosvatten och kör red sea saltet än så länge.

Mandarinen har gått i karet i drygt 6 månader, han äter fryst artemia och har så gjort sen dag 2 i mitt akvarium.

Min tanke är att dessa invånare ska få flytta över i ett större kar som jag kommer starta under veckan, inget jättekar men ändå 112 liter så det blir en uppgradering.

Det som oroar mig är att mandarinen smittar de andra fiskarna, givetvis är det tråkigt redan som det är att mandarinen har fått något men om de andra också skulle drabbas vore det än värre givetvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick? Svårt att se då bilderna inte är bra...

Jag har också varit inne lite på vita prick men när man tittar på andra med den symtomen så tycker jag ändå det skiljer en del.

Vita prick brukar väl bara vara som vita prickar på fisken inte knutor som buktar utåt?

Håller med dig om att bilderna inte är så bra, det får bli att investera i en systemkamera i framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inget fel på kameran du har, bara för dåligt med ljus för att bilden ska bli bra.

Det vita i vita prick brukar inte vara själva sjukdomen, utan bakterieinfektionerna i såren, så de kan se lite hur som helst ut.

Vad som talar emot vita prick är väl att den inte är död än.

Har du ett karantänskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inget fel på kameran du har, bara för dåligt med ljus för att bilden ska bli bra.

Det vita i vita prick brukar inte vara själva sjukdomen, utan bakterieinfektionerna i såren, så de kan se lite hur som helst ut.

Vad som talar emot vita prick är väl att den inte är död än.

Har du ett karantänskar?

Nej jag har inget karantänskar än, kommer dock bli ett framöver men det dröjer ett par månader tills jag fått över alla invånarna från mitt 31 liters.

Hur snabbt brukar fisken dö om det är vita prick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga hur fort det går med saltvattenvarianterna av vita prick, i söt ett par dagar max.

Har inte heller koll på om det ska vara en speciell saltvariant av medicinen, har du någon hemma?

Det är tydligen inte ens samma släkte på parasiten...

Saltvatten -> Cryptocaryon irritans

Sötvatten -> Ichthyophthirius multifiliis

Ändrat av NULL
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mandarin dog i liknande smitta!

De vita prickarna stod ut som små toppar.

Efter att ha lagt ut bilder och frågat på Reef Central fick jag förslaget "Lymphocystis", men jag fick aldrig klarhet i det.

Den levde tyvärr inte så länge efter att ha fått prickarna.

Tråkigt att höra, gick sjukdomen vidare till dina andra fiskar?

Jag ska läsa på lite mer om lymphocystis.

Min mandarin verkar annars normal till sättet, simmar som vanligt och aptiten är mycket god.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga hur fort det går med saltvattenvarianterna av vita prick, i söt ett par dagar max.

Har inte heller koll på om det ska vara en speciell saltvariant av medicinen, har du någon hemma?

Det är tydligen inte ens samma släkte på parasiten...

Saltvatten -> Cryptocaryon irritans

Sötvatten -> Ichthyophthirius multifiliis

Okej, ja ska läsa lite mer om prick, kopparmedicin verkar vara det bästa men jag har för mig att sjöstjärnor, räkor och sjöborrar inte tål det, får se vad jag ska göra.

Har tyvärr ingen medicin alls hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra, gick sjukdomen vidare till dina andra fiskar?

Nej, det gjorde den inte.

Det var ett tag sedan detta hände, så jag kan inte minnas om den åt eller inte.

Någon sa att mandariner inte brukar/kan få vanlig vita prick pga ett slemlager på huden. Vet ej om det stämmer.

För att bli av med prick tycker jag det brukar vara säkrare att sänka salthalten än att hälla i koppar. I vilket fall måste du ha fisken i ett separat kar. Levande sten och lägre djur mår inte bra av låg salthalt, eller av koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lymphocystis är inte detsamma som vita prick. Lymphocystis är blomkålsliknande utväxter, dessutom inte smittsam. Nu vet jag ju inte om det är just detta trådskaparen har fått på sin fisk.

http://www.google.co.uk/images?hl=en&q=Lymphocystis&rlz=1I7ADRA_sv&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=LQpPTbifBcODOoS5zEI&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=2&ved=0CDoQsAQwAQ&biw=1640&bih=829

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon parasit eller svamp den fått så kanske man kan sötvattensdoppa den och ha den mörkt med sänkt salthalt några dagar. Har räddat några av mina fiskar. Vet dock inte om mandariner är känsligare mot sötvatten än tex clowner. Men kanske som sista utväg om den slutar äta och så kanske de e värt att pröva det,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det gjorde den inte.

Det var ett tag sedan detta hände, så jag kan inte minnas om den åt eller inte.

Någon sa att mandariner inte brukar/kan få vanlig vita prick pga ett slemlager på huden. Vet ej om det stämmer.

För att bli av med prick tycker jag det brukar vara säkrare att sänka salthalten än att hälla i koppar. I vilket fall måste du ha fisken i ett separat kar. Levande sten och lägre djur mår inte bra av låg salthalt, eller av koppar.

Har också läst samma som dig att mandarinen normalt är ganska motståndskraftig mot en hel del.

Jag kommer testa att med Lasses metod att ta en hink med 50% nytt vatten och 50 procent från karet han kommer ifrån, dag 2 tar jag 50% nytt igen och 50% från baljan han spenderat en dag i och fortsätter så en vecka eller två.

Fungerar inte det kommer jag prova att sänka salthalten ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lymphocystis är inte detsamma som vita prick. Lymphocystis är blomkålsliknande utväxter, dessutom inte smittsam. Nu vet jag ju inte om det är just detta trådskaparen har fått på sin fisk.

http://www.google.co.uk/images?hl=en&q=Lymphocystis&rlz=1I7ADRA_sv&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=LQpPTbifBcODOoS5zEI&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=2&ved=0CDoQsAQwAQ&biw=1640&bih=829

Lymphocystis kan jag nog utesluta efter att ha tittat på bilderna, ser inte alls ut som det.

Är det någon parasit eller svamp den fått så kanske man kan sötvattensdoppa den och ha den mörkt med sänkt salthalt några dagar. Har räddat några av mina fiskar. Vet dock inte om mandariner är känsligare mot sötvatten än tex clowner. Men kanske som sista utväg om den slutar äta och så kanske de e värt att pröva det,

Kommer att köra sötvattensdopp innan varje vattenbyte som ska göras varje dag under en period.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lymphocystis kan jag nog utesluta efter att ha tittat på bilderna, ser inte alls ut som det.

Nej, att döma av flertalet bilder jag kunde hitta på Lymphocystis så var det inte likt det som min mandarin hade heller. Men det var ett förslag jag fick på RC.

Men vanlig prick såg det inte ut som.

Lycka till med vattenbyte och sötvattendopp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att mandarinerna måste ha minst 50kg levande sten/fisk för att få i sig mat och hålla sig motståndskraftig.

Har läst detta på någon sida att de inte får i sig det de behöver annars och att stenen måste vara bra och levande så krypen den livnär sig på hinner föröka sig.

Annars svälts den sakta och blir svag och får sjukdomar mycket lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att mandarinerna måste ha minst 50kg levande sten/fisk för att få i sig mat och hålla sig motståndskraftig.

Har läst detta på någon sida att de inte får i sig det de behöver annars och att stenen måste vara bra och levande så krypen den livnär sig på hinner föröka sig.

Annars svälts den sakta och blir svag och får sjukdomar mycket lätt.

Det stämmer inte i mitt fall, jag har cirkus 30-40kg sten och jag har en mandarin som är tjock och glad :). Matar den med artemia 3ggr i veckan(Måndag,Onsdag,Fredag) för mat finns i stenen oxå :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...