Gå till innehåll

Vi som kör utan sump!


Amanite

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en tråd för just oss som kör utan sump.

Dela med er av idéer, erfarenheter och kanske tips på vad ni kör med för rening, filtrering, för och nackdelar med mera.

Själv kör jag sedan en månad tillaks bara med hemmagjord ytavrinningsbox ner till ett Np-filter som ligger före ett Deltec 10W uvc i serie, detta leds direkt till insuget på en Red Sea Prizm 400 påhängsskummare.

Detta verkar fungera sådär då jag fortfarande brottas med höga nitratvärden som inte ger med sig.

Någon som har tips på lösning?

Som sagt, alla utan sump, skriv och dela med er! :)

Ändrat av Amanite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör sedan drygt 2 månader tillbaks en burk på 248lt utan sump och utan ytavrinning.

Kör även jag med MCE600 som bara hänger över kanten på burken, med gott resultat.

Tycker faktiskt att det hittills iaf har fungerat långt över förväntan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tänkte du köra med ytavrinningsbox?

Vad för filtermaterial hade du tänkt dig i ytterfiltret?

Det är biobollar och grovporig filtermatta. Ingen ytavrinningsbox utan använder det vanliga insuget.

Det blir en uppskalad variant av mitt nano som gick väldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm är det bara jag som får problem med grummlig yta bara efter en dag utan ytavrinning?

Jag körde ju innan med ytterfilter jag med med filtermattor av olika grovlek och filterbollar men övergick ju sedan tll mitt Np-filter.

Många anser ju ytterfilter som dåligt just pga att man bara lagrar skiten som sedan ruttnar och skapar nitrat i filtret (om man inte tömmer det väldigt ofta dvs).

Dock är som sagt inte np-filtret någon höjdare hittills i mina ögon:/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm är det bara jag som får problem med grummlig yta bara efter en dag utan ytavrinning?

Jag lider också lite av avsaknad av ytavrinning. Dock brukar det hjälpa att lite då o då så tar man en skål/glas och går och vittjar av ytan det värsta. Ibland kan ytan hålla sig helt fin i flera veckor.

Nu har jag ju bara ett 45L så det är inte så mycket jobb :)

Men visst drömmer man om ytavrinning, borra, overflow boxar...

Ett tag körde jag med en sån där fluval surface skimmer när jag oxå körde ytterfilter, den funkar rätt bra faktiskt, denna alltså

http://www.pwss.nu/product.php?productid=3380&cat=843&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i mitt fall klarar det sig bara i max 1 dag sedan börjar det se grumligt ut, jag sågade till min egen lilla överrinningsbox av plexiglas där jag nu suger vattnet ifrån till Np-filtret och uvc:t.

Enda problemet är ju att man får fylla på avdunstat vatten ca va 3:e dag så att det inte står och torrsuger. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i mitt fall klarar det sig bara i max 1 dag sedan börjar det se grumligt ut, jag sågade till min egen lilla överrinningsbox av plexiglas där jag nu suger vattnet ifrån till Np-filtret och uvc:t.

Enda problemet är ju att man får fylla på avdunstat vatten ca va 3:e dag så att det inte står och torrsuger. :)

Vore väldans intressant o se hur du tillverkat den där avrinningen... du har ingen bild eller så? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det ytavrinning på Mce600:an eller har du löst det på annat sätt?

Jag har limmat en intern "sump" med ytavrinning inne i karet, skummaren tar alltså enbart ytvatten som rinner från visningsdelen till den interna "sumpen" och skickar sedan tillbaks det skummade vattnet ut i visningsdelen. Fungerar klockrent och det finns aldrig någon hinna på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har löst detta med att låta mina streamers "krocka" ungefär i mitten av karet.

Detta tar faktiskt bort det mesta av den hinna som lätt bildas på ytan, men visst, helt perfekt blir det ju inte...

Tänkte själv detta men får problem med att pelletsen jag matar med så snabbt virvlar ner bland ls om jag har den ström vid ytan som krävs för att "slå ner" skiten i vattnet.

Vore väldans intressant o se hur du tillverkat den där avrinningen... du har ingen bild eller så? :)

Jag talar nog om samma "interna sump" som Mats har. med skillnad att jag suger vatten ner till Np-filtret istället för till skummaren.

Tog 3 dåliga bilder (usel kvalitet men orkade inte finlira med kameran) men hoppas att du förstår ändå.

Det är ju en triangelformad box på ca 10x10+30 cm som har 3 nedsänkta hål på ena sidan där vattnet kan rinna in. Sedan är insuget till np filtret nedstucket med ett rör i botten av boxen. Utblåset ifrån filtret går sedan vidare till insuget av min skummare.

Nått liknande du kör med Mats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kopplat en http://aspenaquatics.com/images/a240.jpg till min skummare (Red Sea Prizm 400). Det är inte jättesnyggt kanske, men det funkar riktigt bra om man vill ha en enkel och billig jalla-ytavrinning.

Finns det någon sorts flottör på denna eller är det viktigt att man håller vattenivån precis konstant så att skummaren varken tar in för mycket eller för lite vatten?

Är du i övrigt nöjd med din Prizm-skummare? Jag har ju samma men tycker att den verkar vara av lite tvivelaktig karaktär :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon sorts flottör på denna eller är det viktigt att man håller vattenivån precis konstant så att skummaren varken tar in för mycket eller för lite vatten?

Är du i övrigt nöjd med din Prizm-skummare? Jag har ju samma men tycker att den verkar vara av lite tvivelaktig karaktär :/

Jag har kört med samma ytavrinnare och tycker den funkar över förväntan. Den översta "koppen" är en flottör, och suget ut till slangen gör att flottören sugs lite nedanför vattenkanten. Detta ställer man in med botteninsugets öppning hur stor denna skall vara, så ökar/minskar suget för den övre flottör-grejen.

Enda nackdelen är att det nedre insuget blir igengeggat av alger och sånt, och då påverkas funktionen, men det är bara att göra rent den ganska ofta (1ggn /månad räcker) så är det inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon sorts flottör på denna eller är det viktigt att man håller vattenivån precis konstant så att skummaren varken tar in för mycket eller för lite vatten?

Är du i övrigt nöjd med din Prizm-skummare? Jag har ju samma men tycker att den verkar vara av lite tvivelaktig karaktär :/

Själv kör jag min på att allt vatten sugs in genom ytinsuget just för att nedre insuget kleggade igen rätt så fort.

Å andra sidan har jag inte märkt några som helst problem med att köra allt vatten den vägen. Just Prizm sörplar inte i sig tillräckligt mycket vatten för att det ska kunna bli problem, och systemet är "självreglerande" på det sättet att OM skummaren skulle ta för mycket vatten så suger den ner flottören helt under ytan.

Jag är väl sisådär nöjd med den skummaren. Just nu kör jag ju den till 300 liter, och det är den ju långtifrån dimensionerad för (lyckligtvis har jag också valt att inte belasta systemet särskilt hårt just därför). Den skummar förvisso riktigt bra, lyckas hålla rätt låga värden etc, men den låter ju därefter... dvs väldigt mycket.

Så ja, den fyller sin funktion, men det finns bättre grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag min på att allt vatten sugs in genom ytinsuget just för att nedre insuget kleggade igen rätt så fort.

Å andra sidan har jag inte märkt några som helst problem med att köra allt vatten den vägen. Just Prizm sörplar inte i sig tillräckligt mycket vatten för att det ska kunna bli problem, och systemet är "självreglerande" på det sättet att OM skummaren skulle ta för mycket vatten så suger den ner flottören helt under ytan.

Jag är väl sisådär nöjd med den skummaren. Just nu kör jag ju den till 300 liter, och det är den ju långtifrån dimensionerad för (lyckligtvis har jag också valt att inte belasta systemet särskilt hårt just därför). Den skummar förvisso riktigt bra, lyckas hålla rätt låga värden etc, men den låter ju därefter... dvs väldigt mycket.

Så ja, den fyller sin funktion, men det finns bättre grejer.

Denna ytavrinnare verkar ju enligt många fungera helt okej, med en sådan hade man kanske sluppit minisumpen i akvariet och inte iheller behövt vara så noga med att fylla på vatten var 3:e dag :)

Aja, mitt huvudsakliga problem just nu är ju inte ytavrinningen utan nitratnivån och det som hör därtill.

Har ju fått för mig att det kanske är skummaren som inte gjort sitt jobb som den ska men den ser ju till synes ut att fungera och jag har ju bara kring 150l i mitt kar så det bör ju inte vara några problem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också utan sump. Använder en Deltec MC500 skummare hängandes invändigt i karet. På insuget till den så har jag monterat en ytavrenare typ denna: http://www.pwss.nu/image.php?productid=3380

Det fungerar alldeles utmärkt och har gjort så i flera år. Nackdelen är att mina snäckor har en förmåga att stöta till ytavrenaren vilket innebär att man nästan dagligen måste rätta till den så den står i våg.

Är det någon som vet om det finns någon liten invändig pump man kan montera nära vattenytan som suger ytvattnet och spolar tillbaka det i karet? Gärna med utrymme för en pytteliten blå svamp där ytskräpet samlas. Vill minnas att jag sett sådana pumpar tidigare men kan inte hitta någon nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...