Gå till innehåll

Inget skum!


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Har det varit så i en månad eller började det nyss?

Har du gjort något med akvariet? Min slutar skumma ett tag (någon timme) om jag epoxy:ar koraller eller matar med cyklopeeze t.ex.

Efter rengöring (med ättika/citronsyra och scotchbrite) kan det ta allt från nån timme till nästan en vecka innan skummaren kommer igång igen, lite beroende på tillverkare (plast) antar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det varit så i en månad eller började det nyss?

Har du gjort något med akvariet? Min slutar skumma ett tag (någon timme) om jag epoxy:ar koraller eller matar med cyklopeeze t.ex.

Efter rengöring (med ättika/citronsyra och scotchbrite) kan det ta allt från nån timme till nästan en vecka innan skummaren kommer igång igen, lite beroende på tillverkare (plast) antar jag...

Ja det har varit så sen jag tog ur skummaren och rengjorde den grundligt, en butik sa till mig att jag hade såpass rent i karet och bra balans så där inte blir något skit ? Men där växer ändå alger nu och då måste där väl vara lite skit i vattnet, kör med phosfatfilter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din butik har fel, såvida du inte har ett akvarium med plastkoraller i osmosvatten, men det tror jag inte.

Jag skulle kolla komponenterna i skummaren, du skriver inte vad du har för skummare så det är svårt att hjälpa mer detaljerat. Någon har säkert en likadan och kan bidra med goda råd.

Riva ut den, kolla allt, sätta i den, och köra så ett par gånger. Skulle jag inte få till det så skulle jag gå till en annan butik än den som säger att ditt vatten är så rent att det inte skummar, och köpa en ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din butik har fel, såvida du inte har ett akvarium med plastkoraller i osmosvatten, men det tror jag inte.

Jag skulle kolla komponenterna i skummaren, du skriver inte vad du har för skummare så det är svårt att hjälpa mer detaljerat. Någon har säkert en likadan och kan bidra med goda råd.

Riva ut den, kolla allt, sätta i den, och köra så ett par gånger. Skulle jag inte få till det så skulle jag gå till en annan butik än den som säger att ditt vatten är så rent att det inte skummar, och köpa en ny.

Ok ska testa plocka isär den igen, nä jag misstänkte också att han hade fel, det är en aqua medic turboflotor 400, funderar på en tunze doc 9410 något du känner till ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze generellt gör bra prylar. Finns massor med info om skummare på forumet så det är bara att läsa på.

Vet inte hur en aqua medic turboflotor 400 fungerar, men om det kommer luft så är du ju halvvägs iaf;

Är det stora bubblor eller små fina bubblor? Tänker att stora bubblor = fel på typ meshwheelet eller vad det nu är i din skummare som slår sönder luften och mixar med vattnet. Små bubblor är bra. Har du satt skummarkoppen rätt så att skum kan stiga upp? Har du kollat att luftjusteringen är rätt? Går pumpen så att det faktiskt blir vattengenomströmning i skummaren?

Du får felsöka metodiskt, kanske kolla något forum i USA om någon har haft liknande problem. Det borde inte vara rocket science att få igång den hjälpligt iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze generellt gör bra prylar. Finns massor med info om skummare på forumet så det är bara att läsa på.

Vet inte hur en aqua medic turboflotor 400 fungerar, men om det kommer luft så är du ju halvvägs iaf;

Är det stora bubblor eller små fina bubblor? Tänker att stora bubblor = fel på typ meshwheelet eller vad det nu är i din skummare som slår sönder luften och mixar med vattnet. Små bubblor är bra. Har du satt skummarkoppen rätt så att skum kan stiga upp? Har du kollat att luftjusteringen är rätt? Går pumpen så att det faktiskt blir vattengenomströmning i skummaren?

Du får felsöka metodiskt, kanske kolla något forum i USA om någon har haft liknande problem. Det borde inte vara rocket science att få igång den hjälpligt iaf.

Äntligen, lyckades hitta problemet , tog isär den igen och kollade luftslangsintaget nere på pumpen, blåste i slangen och verka vara igentäppt och när jag tog av slangen så satt där en vit kalkklump eller något, petade bort den och nu spinner den som aldrig förr :) men tack för hjälpen iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppen! Metodisk felsökning och lite saltsmak i munnen brukar lösa det mesta! Nästa gång fixar du det på en gång och låter det inte gå en månad.. ;)

Om du har problem med att det fäller ut kalk på dina pumpar så kan du köra pumpar / skummare i en liten hink med vatten och ättika/citronsyra vid behov. Om du kör skummaren så kan du se till att luftintaget också blir dränkt så att du spolar rent i luftslangen också i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...