Gå till innehåll

Hur viktiga är.


SmallTown

Rekommenderade inlägg

de olika spår elementen/trace elements, kör i vanliga fall med balling

metoden. Men fick inte tag i alla kemikalier senast,så jag köpte Tropic

Marines Bio-Calcium för att hålla CA uppe tills jag fick tag på allt

och tycker nu att korallerna fått bättre färger + att de växt bättre

trots att jag fortfarande ligger på sammma CA och kh värde som när jag

körde med nacl m.m. Kan detta ha med spår elementen att göra

eller e det nånting annat i bio-calciumet som gör det,eller tyckte

korallerna helt enkelt att det var dags att växasmiley9.gif.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på.

Byter du vatten regelbundet så får ju korallerna sina spårämnen utan att du behöver tillsätta något nämnvärt.

Iode och Strontium rekommenderas dock i stor utsträckning oavsett om man byter vatten eller inte.

Byter du däremot inte vatten regelbundet så får du ju inte ner några nya spårämnen till korallerna utan att tillsätta dessa medel separat. Har du då tidigar kört med ballingmetoden utan att byta vatten eller tillsätta spårämnen så lär ju korallerna har förbrukat de spårämnen som fanns i vattnet från början.

Detta leder ju till att när du använder dig av ett ämne som höjer kalcium och kh samtidigt som det innehåller spårämnen så mår korallerna bättre och troligtvis får det då finare färger och slår ut bättre.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på.

Byter du vatten regelbundet så får ju korallerna sina spårämnen utan att du behöver tillsätta något nämnvärt.

Jag byter 20L i veckan och använder Preis salt (tror det stavas så).

Vet inte om det är nåt höjdar salt,men det borde väl innehållade flesta

spårämnena. Skall testa nytt salt nu framöver då det gammla

strax e slut. Nån som kan rekommendera nåt eller e det

ingen större skillnad på dem????

MVH

Fredrik

Edit: Tack Andre för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Byter du vatten regelbundet så får ju korallerna sina spårämnen utan att du behöver tillsätta något nämnvärt. "

Hur är det om man kör med osmosvatten? Försvinner inte mycket av spårämnena då?

<TABLE style="WIDTH: 242pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=322 border=0 x:str>

<COLGROUP>

<COL style="WIDTH: 242pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 11776" width=322><T><T><T>

<T>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17>

<TD style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; BORDER-TOP: #ece9d8; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 242pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt" width=322 height=17 ="xl23">

Har sett att en del använder GroTech Corall A,B och C. Är detta just spårämnen? Beror väl på värdena/vilka korallerman har men är någon "bäst"/mest användbar?

Mvh

Peter</TD></TR></T></T></T></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får se om jag fått detta rätt , men tror du får med spårämnena i saltet. Att använda osmos e väl bara en fördel, då du slipper "skiten" som man får med kranvattnet. Och Gro Tech Corall A,B och C är spårämnen, sen vilken som e bäst/mest använbar kan jag tyvär inte svara på.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får se om jag fått detta rätt , men tror du får med spårämnena i saltet. Att använda osmos e väl bara en fördel, då du slipper "skiten" som man får med kranvattnet. Och Gro Tech Corall A,B och C är spårämnen, sen vilken som e bäst/mest använbar kan jag tyvär inte svara på.

MVH

Fredrik

så är det smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har köpt ett nytt salt nu som hette reef crystal, från aquarium systems.. det sägs att det ska vara det bland det bästa saltet... det ska innehålla allt som man kan tänkas behöva ivattnet,e det sant? ifall det e så blir ja glad. tillsätter iof strontium å iodine ändå..

pwss säljer 25kg för 670:- bra pris, tycker ja iaf. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...