Gå till innehåll

Vad har hänt i Zackes värld?


zacke

Rekommenderade inlägg

Hallå alla vänner, jag ahr sporadiskt följt era förehavanden via RSS men inte inloggad på forumet, tänkte se om jag kan försöka göra något åt detta =)

En bra början kan ju vara att fortsätta där jag avslutade den förra tråden (https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9437&page=3) med vad som hänt.

Jag har fått ytterligare en son och vi väntar ett tredje barn till sommaren, så det är fullt upp på den fronten och är det som tar i princip all fritid som jag inte lägger på mina hobbys.

Det har såklart tillkommit en del fisk och koraller, korallerna har växt och jag har pillat runt men inte gjort några större ingrepp mer än för några veckor sedan då en vän lade ner och jag tog över all teknik och levande därifrån.

Tro det eller ej så lyckas jag göra samma förbaskade misstag som vid senaste flytten, en för stor doppis som strular med termostaten! Detta var dock en sådan med elektronisk termostat så den ska ju inte kunna gå sönder, men dunstar vatten så termostaten kommer ovanför ytan så spelar det ingen roll. Som tur var så var det endast ett par koraller och 3 fiskar som strök med, och jag har nu ca 15 kg LS som kurerar sig.

Problem jag har för nuvarande är gegg som inte vill ge med sig i gruset och koraller som växer för mycket och jag vet inte vart jag ska göra av dem, de går ju inte att kasta!

Skötseln består av att rengöra rutorna och fylla vatten. Senaste vattenbyte är för ca 2 år sedan. Vi har enormt kalkhaltigt vatten från egen brunn, och det verkar vara rena dunderdrycken för korallerna trots osmos.

Så, till det som alla egentligen vill se, text är ju bara jobbigt att läsa.

Den första bilden på karet som det såg ut i lägenheten för runt 5 år sedan, 2 en schematisk bild av systemet och 3 är under "uppstarten" och 4-6 är faktiskt tagna nyss enkom för denna post. Med fruns lilla kamera lite snabbt, så ni får hålla tillgodo med de bristande artistiska utsvävningarna. Kanske orkar ladda batterierna till systemkameran någon dag, vem vet =P Sista bilden är på rummet i källaren med sumparna.

post-741-14468921440073_thumb.jpg

post-741-14468921440169_thumb.jpg

post-741-1446892144026_thumb.jpg

post-741-1446892144037_thumb.jpg

post-741-14468921440583_thumb.jpg

post-741-14468921440701_thumb.jpg

post-741-14468921440876_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Målade om "möbeln" och satte tapet på stora luckan i veckan. Det kommer troligen bli en mörkare nyans framöver, men det var den färg jag hade hemma som matchade tapeten.

Samma tapet sitter bakom TV´n så tanken är att det ska passa ihop lite bättre än tidigare.

Tapeten sitter som sagt på en lucka som går att öppna hela, sedan är det även en liten lucka till vänster om akvariet och hela fronten under går även det att ta bort. Så det är hyffsat bra åtkomst runt akvariumet.

post-741-14468921495176_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag har skänkt till en kompis men han lade ner nu som sagt, så jag börjar fundera på just det. Försökt nå en på s-guiden som bor i i mitt område men inte fått svar på PM.

ett alternativ jag funderat över är att ta ett kar nere i akvarierummet som fraggkar för att stoppa ned det som blir för mycket i stora karet, och sedan enkelt kunna sälja/ge bort därifrån när tillfälle dyker upp. Belysningen skulle kunna vara det som är problemet då, har en dubbel T5 men det är långa rör som blir lite udda över det kar jag får plats med isf. men det löser sig på nått sätt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger i källaren, snett under eller vad man ska säga.

De 2 ritningarna visar (1)källare och (2)nedre våning. Akvariet står mot väggen mot toaletten på nedre plan, och sumparna (inritade) står i rummet uppe till höger i källaren mot högra väggen.

I min gamla post finns det om jag inte minns fel bilder på där jag tog upp hål genom lilla väggen till vänster om karet för att komma in i bjälklaget och sedan ned genom källartaket. Det är en höjdskillnad på ca 40 cm mellan högra och vänstra delen, den högra lägre och nyare utbyggnad.

Från detta går sedan rören norr på ritningen (och IRL) in i rummet med sumparna. Källaren håller mellan 13-18 grader året om och agerar suverän temperaturbuffert under sommaren, aldrig över 25-26 grader uppe. Karet blir i praktiken en kylare i vardagsrummet de varmaste dagarna på sommaren (om man räknar bort värmen belysningen genererar =P). den nedre sumpen är isolerad på 3 sidor med 18mm frigolit, och planen har vart att samma ska ske med övriga sumpar och även uppåt, för att minska värmebehov vintertid.

post-741-1446892151346_thumb.jpg

post-741-14468921513578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tittade på gamla bilder från uppsarten och hittade 2 bilder med rätt precis 2 år mellan.

Första bilden är från Augusti -08 vilket är året då jag startade upp igen, andra från September -09. Bilden här i posten ovan är ju nytagen. Studera storleken på Euphyllian i mitten som funnits med hela tiden. Likaså Sinularian till höger i karet. Sinularian har då även fraggats av i 3 nya i mitt kar + 2 st som getts bort under åren. Euphyllian finns 2 fraggar som stannat i mitt kar och 2 st som getts bort.

post-741-14468921700387_thumb.jpg

post-741-14468921700489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...