Gå till innehåll

Teds Juwel Vision 450


Tedd

Rekommenderade inlägg

Hej!

Välkomna till min tråd där det kommer handla om utvecklingen av mitt nano kar.

Akvariet är ett Aquael shrimp set 20 och är på ca 20 liter. Köpte det idag och ska nu fortsätta göra min plan i verket.

Saker som medföljde akvariet var en pump som gör 400l/h med vinklande munstycke, doppvärmare, fin 11watts ljusramp, mat till räkor och krabbor och täckglas.

Jag hade tänkt ha mitt akvarium till nåt roligt att titta på då man har tråkigt och för att det ska hjälpa till att ge fuktig luft i mitt rum då den är väldigt torr.

Planen är att jag hade tänkt ha 2kg, om det får plats, levande sten, 2 stycken turbo sniglar och en putsräka att leka med. Har funderat på en eremitkrabba också, men är tveksam till att skaffa en. Har snackat med personal i akvariebutiker och de säger att de slår skalen mot rutan på natten, himla ovässen, haha.

Fisk tror jag inte att jag kommer ha, visst hade det varit trevligt med en Clownfisk, men jag vill inte riktigt då den blir upp till 10cm, det är lite för stort tycker jag...

Just nu har det inte hänt så mycket mer än att jag har placerat akvariet där jag vill ha det och det blev supersnyggt i hyllan.

Planerar att jag ska i veckan blanda saltvattnet så det blir mjukt och skönt vatten till levande stenen och levande sanden kommer i.

Funderar på att låta vattnet stå och blandas till nästan vecka, sen skaffa stenen och sanden och låta det stå och dra sig utan ljus till april!

Hoppas ni följer med på resan, lär bli intressant för mig i alla fall!

post-5764-14468921480609_thumb.jpg

post-5764-1446892148077_thumb.jpg

post-5764-14468921480854_thumb.jpg

post-5764-14468921480947_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är inte eremiterna som slår mot glaset, det brukar vara snäckorna :). Men det är rätt så sällsynt - så visst kan du någon eller några eremiter. Det finns även mycket små och trevliga gobies som du kan ha, Okinawaegobyn exempelvis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, nä, Lasse, jag skipar nog fiskarna ;P

Ett par putsräkor hade varit fint. Tycker de är små och intressanta varelser, men det som jag är mest intresserad av är livet från den levande stenen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog skippa putsarräkorna, dom blir såpass stora att det ser taskigt ut att ha dom i en 20 liters burk.

Stenopus tenuirostris är ett betydligt bättre alternativ, dom är fina i färgen och blir inte så stora. http://se.reeflex.net/tiere/1061_Stenopus_tenuirostris.htm

Sen kan man ha nån pom-pom krabba, http://se.reeflex.net/tiere/819_Lybia_tesselata.htm

Vill du få ut maximalt med smådjur från den levande stenen så bör du skippa räkor överlag då dom äter det mesta.

Tycker dock att det är lite väl litet överlag, även för lägre djur men det är mer en personlig åsikt ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Har lite bilder på karet nu. Ledsen för om bilderna är lite kassa. Har inte min bra mobil tillgänglig, så det blev fotat med en 2 megapixel mobilkamera.

Bilder är från att jag har blandat saltet, sen har jag varit och skaffat mig levande sten och levande sand.

Återkommer senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om du har saltmätaren i vattnet hela tiden eller enbart på fotot, men om jag inte missminner mig så bör du bara ha den i vattnet under själva mätningen annars blir den snabbt obrukbar.

Haha, klart jag inte ska ha den där i akvariet. Så dum är jag inte ;p :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite mer nyheter om det lilla ekosystemet.

Först och främst har jag flyttat mitt akvarium från mitt rum ut i vardagsrummet, för det blir för varmt i vattnet i mitt rum då min speldator spyr ut varmluft. ^^ Nästan 30 grader.

Saltet hade blandats färdigt sen igår så jag la i levande sand och levande sten. Nu ska det stå och göra sig redo. Min putsräka kommer nog inte hoppa i på ett bra tag ;P

Jag kör med två stycken Aquael pumpar nu också. En som har munstycket riktat mot ytan och den andra mot stenarna typ. Sammanlagt blir det att pumparna pumpar ca 1000l/h i ett 20 liters akvarium-Tummen upp

Lite bilder på karets

post-5764-14468921494586_thumb.jpg

post-5764-14468921494784_thumb.jpg

post-5764-1446892149499_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare.

Var igår i min lokala saltvattensbutik och handlade lite grejer.

Köpte mer levande sten och så övertalade han i butiken mig att köpa en skummare för att göra mindre vattenbyten, men jag funderar allvarligt på att skaffa större burk redan då det blir lite för trång även för en putsräka... Har ett 45 liters akvarium kom jag på i garaget, så bli inte förvånade om det kommer på fotona nästan gång. XD Lite för smått är det nu.

Jag återkommer när mer har hänt :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa o sätt en färgad skiva eller dylikt på baksidan av akvariet så slipper du se skummaren på baksidan.. , många kör med någon typ av blå nyans tex.. ett litet men trevligt kar.. försök hitta någon krabba , räka model mindre osv.. så kan det bli riktigt nice , även om det är litet..

ska du utveckla med sump så kör med riktiga pvc rör från akvariehandlen istället.. finns så många fler delar då som passar ihop direkt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blev som jag trodde. Redan nu uppgraderade jag till mitt 40 liters akvarium för att få mer space, haha.

Nu tycker jag det ser lite mer ordentligt ut. Kör med 3 pumpar och totalt cirkulerar dem 1900l/h i mitt 40 liters akvarium. 4,5kg levande sand är där i och för tillfället tror jag där är cirka 3kg eller nåt levande sten.

Skummaren har inte börjat göra nåt äckligt skum än, men han i butiken sa det kunde ta upp till 2 dagar, så jag får väl lita på det, men jag ger inte upp om det skulle vara så att inget skum finns om 2 dagar ^^

Bilder på akvariet här nedan

post-5764-14468921531532_thumb.jpg

post-5764-14468921531735_thumb.jpg

post-5764-14468921531956_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är saltvatten till viss del, men detta korrigeras när du gör vattenbyten, mät salthalten så att den håller sig inom rimlig gräns så är det lugnt, fyll på med Osmosvatten när det dunstar.

Okej, tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ger jag upp att försöka hitta fakta om detta djuret, så nu vänder jag mig till er! Tänker skaffa en Diadema setosum när mitt kar är redo och jag undrar då vad jag ska tänka på vad den kan tänkas vara känslig mot? Alltså, salthaltsförändring, nitrat, fosfat, osv...

Snälla hjälp.

Sen när kan den hoppa i karet?

Kan den tänkas användas istället för städpatrull? Tänker på att i och med den äter alger och rester så kanske den svälter ihjäl om den har kollegor i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...