Gå till innehåll

Teds Juwel Vision 450


Tedd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du köpt slim skim än? ... Det han skrev om magneterna stämmer helt... nu släpper dom... så det är mitt nästa problem.. hur fan jag ska få den att stanna på plats:S nu sjunker den ner i botten o ställer sig där:S

Gud... Nä, det har jag inte, tänkte köpa den idag faktiskt så att den skulle vara här på torsdag, men det känns inte som man vill det nu.

Tråkigt för dig... Nu har jag blivit ställd mot väggen jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt att jag kör en jävla fuling bara.. silikonerar fast sugpropparna i akvariet bara:) har endå fler exakt likadan sug/proppar/magnet och skummaren går att ta av fast sugpropparna inte följer med:)

Okej, jag vet dock inte vad jag ska göra. Dåligt det med magneterna, att de ger ut produkten så XD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå en Aqua Medic skummare, inte samma modell som din, men är nöjd med min iallafall, känns stabil och robust, å skummar riktigt jävla bra!.

Fick mail om att den är skickad, bästa fall är den här på torsdag, men jag har gått och fått feber, inte så kul. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte kul med feber, krya på dig! dock extra tid att kolla på akvariet kanske ;)

Du tror inte det hade blivit häftigt fall du bygg upp din aquascape med nån liten revpelare eller liknande, nån grotta och så? Personligen tycker jag sån aquascape blir snyggast.

Även fiskar brukar gilla blandning mellan grottor / simyta etc fall jag fattat rätt.

Fast kanske redan är gott om grottor som det är nu.

Hur tycker du att det gått än så länge med akvariet överlag annars? :)

Mvh Sebastian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte kul med feber, krya på dig! dock extra tid att kolla på akvariet kanske ;)

Du tror inte det hade blivit häftigt fall du bygg upp din aquascape med nån liten revpelare eller liknande, nån grotta och så? Personligen tycker jag sån aquascape blir snyggast.

Även fiskar brukar gilla blandning mellan grottor / simyta etc fall jag fattat rätt.

Fast kanske redan är gott om grottor som det är nu.

Hur tycker du att det gått än så länge med akvariet överlag annars? :)

Mvh Sebastian

Hehe, jag litar inte fullt på skummare, men det verkar rulla på fint. Kanske har lite problem med "fulalger", men annars är där inga fel. Fiskarna är friska och äter 3 gånger per dag (morgon, eftermiddag och kväll).

Ett problem jag även har är väl vattentemperaturen, den ligger på 27-28 grader som lägst och kan inte få den lägre, vet inte vad jag ska göra?

Rumstemperaturen är runt 25 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade ett liknande kar som du. Då köpte jag 2 små tysta dator fläktar och gjorde håll i rampen precis så dom fick plats. Silikonerade ditt dom. Sen räcker det att du kanske har någon gammal mobil laddare liggandes. Skarva på fläkt sladdarna där. Så får dom ström. En laddare per fläkt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade ett liknande kar som du. Då köpte jag 2 små tysta dator fläktar och gjorde håll i rampen precis så dom fick plats. Silikonerade ditt dom. Sen räcker det att du kanske har någon gammal mobil laddare liggandes. Skarva på fläkt sladdarna där. Så får dom ström. En laddare per fläkt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hm, är det bara att fördela jorden och koppla i en "sockerbit"? Vilket håll ska fläktarna blåsa? Ner båda två mot vattnet eller båda ut eller en ner och en upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, är det bara att fördela jorden och koppla i en "sockerbit"? Vilket håll ska fläktarna blåsa? Ner båda två mot vattnet eller båda ut eller en ner och en upp?

Tar du dator fläkten klipper av sladd huvudet så får du 3 sladdar där. Du använder bara plus och minus. Rmp sladden använder du inte. Så klipper du av huvudet på laddar sladden så får du ut 2 sladdar oftast en svart med vit rand. Plus och en hel svart. Minus. Skarva på dom.. Fläktarna ska båda blåsa inåt. Och om du råkar koppla fel på plus och minus så va inte orolig det är så pass liten spänning i laddaren så inget händer bara att fläkten inte startar. Koppla då bara om det. Så startar den... Innan du fäster fläktarna va noga med att kolla så dom blåser inåt.. Jag hade för bråttom första gången jag gjorde det så när jag sen starta va dom på fel håll haha.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du dator fläkten klipper av sladd huvudet så får du 3 sladdar där. Du använder bara plus och minus. Rmp sladden använder du inte. Så klipper du av huvudet på laddar sladden så får du ut 2 sladdar oftast en svart med vit rand. Plus och en hel svart. Minus. Skarva på dom.. Fläktarna ska båda blåsa inåt. Och om du råkar koppla fel på plus och minus så va inte orolig det är så pass liten spänning i laddaren så inget händer bara att fläkten inte startar. Koppla då bara om det. Så startar den... Innan du fäster fläktarna va noga med att kolla så dom blåser inåt.. Jag hade för bråttom första gången jag gjorde det så när jag sen starta va dom på fel håll haha.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, oj, med silikon och allt i rampen ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja pojkar, fick sms om att min skummare har levererats och jag ska åka iväg och hämta den nu.

Håller tummarna på att den är hel nu, sen om jag får problem med installation så tar jag gärna emot hjälp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och hämtade skummaren på posten idag. Var jätteorolig för att den skulle vara i tusen bitar i lådan.

Den var konstigt förpackad, antagligen för att frakten skulle kosta så lite som möjligt.

Det ända som var "sönder" det var ett rör som man har till där vattnet rinner ut i akvariet igen, men det handlade om 2 små repor i plasten, kanske sprickor, går inte att avgöra, det höll tät i alla fall.

Det tog lite mer än nästan 1,5 timmar att få ihop skummaren och det verkade som att jag hade fått lite uppgraderade grejer från när den första modellen kom ut.

Pumpen är tydligen utbyt och den verkar bara vara anpassad för sump när detta är en på-häng skummare (också). Det fanns en del man kunde sätta under koppen, vet inte riktigt vad den skulle hjälpa mot, så jag kör original och efter vad boken säger.

Här är lite bilder på hur det ser ut nu. Nån justering av luckan på akvariet kommer nog genomföras snarast, för det ser inte snyggt ut...

post-5764-14468921852138_thumb.jpg

post-5764-14468921852333_thumb.jpg

post-5764-14468921852513_thumb.jpg

post-5764-14468921852719_thumb.jpg

post-5764-14468921852963_thumb.jpg

post-5764-14468921853224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilken stor, blir ju som en mini-sump nästan :-) Skönt att den är tyst.

Haha jo, den är rätt så stor, men inte så farligt ändå. Tror den är endast 46cm eller nåt hög och har ändå kapacitet upp till 500 liter. Många skummare som är för mindre vattenvolym är ibland nästan lika höga.

Anledning till köp av en sån här skummare är för att jag får intrycket av att det är mycket problem med små skummare och de renar inte alls lika bra som en skummare för större akvarium.

Angående ljudnivån så är det ju så klart "pårlandet" ljudet från från returen till akvariet. Detta löstes med att jag tog första strumpan jag kunde hitta, tvättade den under kranvatten, klippte den till rätt längd och sen hängde på returen så att vattnet rinner längst strumpan ner i vattnet, plus att det blir inte lika mycket bubblor i akvariet.

Skummaren har börjat skumma på riktigt ordentligt nu, inte ända upp till koppen, men det kommer. Ser ut att vara riktigt fint smutsigt skum, precis som man vill ha. ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...