Gå till innehåll

Balling Light - manual på Svenska


Ferngren

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, cowlord sa:

Jag är nog inte riktigt i stadiet att jag behöver balling men jag känner att jag bara ramlar djupare och djupare in i den här hobbyn varje dag så det lär väll behövas inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag förstår däremot inte vad trace elements grejerna är för något? Vad innehåller dom för ämnen? Behövs dom? Kan man blanda ihop dessa själv? Vad skulle konsekvenserna bli om man skippade dessa ämnen?

 

Jag kör Balling Classic, det är busenkelt. Stig har gjort en alldeles förträfflig guide som förklarar det på en enkelt sätt - http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

 

Spårämnen får du oftast tillräckligt av genom regelbundna vattenbyten med ett kvalitetssalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Jag kör Balling Classic, det är busenkelt. Stig har gjort en alldeles förträfflig guide som förklarar det på en enkelt sätt - http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden
 
Spårämnen får du oftast tillräckligt av genom regelbundna vattenbyten med ett kvalitetssalt.


Tack för svar!

Ser ju fint ut det där med, en fråga bara. Är inte idén med balling Classic att man inte ska behöva göra frekventa vattenbyten? Om man kör Classic och gör vattenbyten så kan man väll lika gärna köra light?

Har börjat läsa in mig på det här igår så det är därför jag har 1000 frågor. Lite svårt att få grepp om hela konceptet. Vad det egentligen kommer ner till är vad som blir billigast. Om man kör balling Classic och inte gör så frekventa vattenbyten så känns det spontant som att det blir billigare va då man slipper köpa så mycket salt? Mycket möjligt att jag missuppfattat allt... Anledning till min strävan efter kostnadseffektivitet är min skräck för att min flickvän ska slå ihjäl mig när hon upptäcker kostnaderna för den här hobbyn :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om vilken metod som är billigast.. det har jag inte funderat över.

Hobbyn behöver inte bli så våldsamt dyr om man väljer att köra enkla koraller. Det är först när du börjar gå över till SPS som det börjar dra iväg lite mer pengar.

 

Kör en enkel setup, Balling, byt 10% vatten per vecka, det blir en billig lösning tycker jag. Såvida du inte har ett väldigt stort akvarium, men då ska du kanske fundera på om du har rätt hobby för att behålla flickvännen.. ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling Light är ju anpassad för modern akvaristik där vattenbyten anses vara en viktig del av skötseln och där vattenbyten står för exporten av det som orsakar jonisk obalans ( eller kanske t o m tillförsel av det som förhindrar )

Balling Classic kanske man kan säga är en produkt av den tid då osmoser var sällsynta och svindyra, där de flesta länder har betydligt sämre kranvatten än oss och där också saltkvaliteérna var sämre än idag - det var m a  o besvärligare att byta vatten..

Själv förespråkar jag gärna vattenbyten - det är det en "genväg" till framgångsrik akvaristik över tid, med fler fördelar än nackdelar för de flesta.

Tycker t.ex att "Old tank syndrome" har blivit väldigt  sällsynt sedan akvarister började  byta vatten oftare......

Det är ju upp till akvaristen att välja det som passar bäst.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum, övervägt lite och tror jag väljer balling light med 10% vattenbytte. Kommer nog funka väldigt smidigt till mitt 200 liters kar. Är forfarande rätt nyfiken på vad spårämena är för något och exakt vad dom bidrar med till koraller och fisk. Men jag har inte funnit nån direkt info. Mycket möjligt att jag är dålig googlare dock :topsy_turvy: Är det nån som har nån shysst länk får ni gärna skicka :) Tack för hjälpen allihopa! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...