Gå till innehåll

"Mjölkigt"vatten i 30L


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hej!

har en fundering ang mitt ena akvarium! det är ett 30Liters som varit igång sen den 5/2 en liten frökenfisk fick flytta in för tre dagar sen! innan dess har det bara varit stenarna ,sanden och en krabba som va fripassagerare! värdena ser ok ut och salthalten ligger på 1.026. fisken verkar må prima och äter bra, funderingen jag har gäller att det ibland från ena dagen till den andra eller ibland rör det sig inom några timmar så blir vattnet "mjölkigt" inte mycket men det märks tydligt och ser trist ut sen kan det försvinna lika fort som det kom! vet någon vad detta beror på?? och vad kan jag göra för att förhindra det??

har en streamerpump i burken på 2000L/h och en doppvärmare,belysningen är dock bara ca 20-25w, det ligger ca 5kg LS i och ca 1cm Levande sand på botten.

byter vatten varannan vecka typ 5 liter/gång och kör en liten skummare jag har i ca ett dygn efter bytet.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - men jag undrade eftersom det kan orsaka en bakterieblommning och du då skulle haft svaret där. då har vi tagit bort den orsaken :) Nästa fråga - är grumligheten ihopbunden med ljuset - finns det något samband där. Om du sätter ner fingern i sanden och rör om - får du samma grumling då ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - men jag undrade eftersom det kan orsaka en bakterieblommning och du då skulle haft svaret där. då har vi tagit bort den orsaken :) Nästa fråga - är grumligheten ihopbunden med ljuset - finns det något samband där. Om du sätter ner fingern i sanden och rör om - får du samma grumling då ?

MVH Lasse

okay!

ja jag tycker nog det kommer lite grumligt då med!alltså när jag rör om! det är liksom svagt vitt, och sätter sig också som en svag film på glaset! hade också funderingar om det hade med ljuset att göra men vet inte! som sagt har ju lite svagt ljus! ibland är det klart vatten sen rätt som det är så ser det ut så här! igår var det klart! kan tillägga att jag bytte vatten igår(dock brukar detta uppstå även andra tillfällen utan att jag bytt vatten!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan va pumpen på 2000 liter som rör upp sanden. det blir ju ganska bra drag i ett 30 liters

pumpen kör runt vattnet ca 66 ggr/h

det låter mycket. jag kör runt mitt vatten ca 32 ggr/h och jag tycker det är lite i överkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pumpen kör runt vattnet ca 66 ggr/h

det låter mycket. jag kör runt mitt vatten ca 32 ggr/h och jag tycker det är lite i överkant.

som sagt nej det är inte pumpen!!

har kört med en annan mycket mindre och samma fenomen uppstår!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt nej det är inte pumpen!!

har lört med en annan mycket minder och samma fenomen uppstår!!

det var inte det jag menade.

jag har inte en aning om varför ditt akvarium blir som det blir.

jag skulle bara säga att jag tyckte pumpen kanske var lite väl stor för det akvariumet.

fisken som är i det kan ju inte tycka det är roligt. den har ju inte så mycket skydd heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade ett liknande problem i det längsta karet på Akvarielagret. Helt plötsligt blev "halva" burken grumlig, mer och mer blev grumligt. Det bestod på att någon sorts alg dog (i det här fallet caulerpaalger), inget liknande som händer hos dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att värdena är ok men måste ändå fråga:

Kan det inte vara så att Mg ligger lite lågt samtidigt som Ca är lute högt?

Detta skulle kunna göra att du får utfällningar av Ca då det inte finns tillräckligt med Mg att binda sig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var inte det jag menade.

jag har inte en aning om varför ditt akvarium blir som det blir.

jag skulle bara säga att jag tyckte pumpen kanske var lite väl stor för det akvariumet.

fisken som är i det kan ju inte tycka det är roligt. den har ju inte så mycket skydd heller.

inga problem för fisken det fungerar fint sen har väl inte du direkt sett hur mycket skydd den har;-)

frågan består av en fundering ang varför vattnet blir grumligt ibland! jag frågar inte huruvida min pump är för liten eller frör stor:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade ett liknande problem i det längsta karet på Akvarielagret. Helt plötsligt blev "halva" burken grumlig, mer och mer blev grumligt. Det bestod på att någon sorts alg dog (i det här fallet caulerpaalger), inget liknande som händer hos dig?

nej inte vad jag sett faktiskt! det växer en del alger i men tycker mig inte se att de dött så tror inte det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att värdena är ok men måste ändå fråga:

Kan det inte vara så att Mg ligger lite lågt samtidigt som Ca är lute högt?

Detta skulle kunna göra att du får utfällningar av Ca då det inte finns tillräckligt med Mg att binda sig med.

Hmm det låter ju som en teori!

hur kan jah höja Mg enklast? alt sänka Ca?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca (och även Mg) förbrukas och behöver därför inte sänkas. Däremot så ska det finnas en balans mellan dessa som bör ligga på ungefär tre gånger så mycket Mg som Ca.

Innan du tillsätter något bör du dock mäta vilka värden du har. Det är inte så bra att börja korrigera något som inte behöver korrigeras ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...