Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

jag skulle avråda att gå under 400 liter. En leucosternon är ju en rätt revirhävdande kirurg men i min erfarenhet mes då mot andra i samma släkte. En mandarin är ett trevligt tillskott med och kan släppas i när karet kommit igång bra och har en bra bas på kryp. Hoppas ett lämpligt kar dyker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Synd att du inte fått igång det. Men som flera sagt så är det dyrt att driva. Alla kostnader som salt, fosfatmedia mm ökar avsevärt med storleken på kar.

Kan sakna detta kar ibland, var riktigt smidigt med karantän, dragkraft o dubbla sumpar i samma system. Men tidsmässigt så är ett mindre kar bättre.

Vill du ha leucosternon så funkar vilket kar som över 300l men satsa på en standard 375l (150x50x50) finns ofta till bra begagnatpris, o fiskarna får bra med simmutrymme. Du tappar bara 30cm på längden mot detta kar men ca 900l beroende på hur stor sump du väljer. Betydligt billigare o driva.

Du ska se att när du fått igång ett ordentligt kar så kommer du inte förstå att du ens tänkte på sötvatten som ett alternativ.

lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet borta. Blev massor plats över i kontoret. Fick massa fraggar med i dealen med. Så nu blev det lite färggrannare i nanot. Ett gäng ormsjöstjärnor med. Kan vara trevligt. Har typ inga smådjur i karet. Bara mängder av dessa små vita/ genomskinliga små krypen som bor i stenen.

post-5067-14468932237367_thumb.jpg

post-5067-14468932237601_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du inte fått igång det. Men som flera sagt så är det dyrt att driva. Alla kostnader som salt, fosfatmedia mm ökar avsevärt med storleken på kar.

Kan sakna detta kar ibland, var riktigt smidigt med karantän, dragkraft o dubbla sumpar i samma system. Men tidsmässigt så är ett mindre kar bättre.

Vill du ha leucosternon så funkar vilket kar som över 300l men satsa på en standard 375l (150x50x50) finns ofta till bra begagnatpris, o fiskarna får bra med simmutrymme. Du tappar bara 30cm på längden mot detta kar men ca 900l beroende på hur stor sump du väljer. Betydligt billigare o driva.

Du ska se att när du fått igång ett ordentligt kar så kommer du inte förstå att du ens tänkte på sötvatten som ett alternativ.

lycka till :)

hehe. Nä sötvatten känns lite mesigt. Jag kommer ta tid på mig att hitta nytt kar med snygg möbel som passar mig i storlek och utseende. Det hade blivit sjuuuukt snyggt och coolt med det stora. Men det känns som en lättnad nu när det är borta, så det måste väl vara ett bra tecken på att jag har gjort rätt. Ska bli kul o se när han kör igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Läste nyss denna tråden, synd att det inte blev någon uppstart! :( såg ju lovande ut! Men förstår att det känns stort och dyrt! Jag kör ett 360 liters akvastabil nu, uppgradering från 200 liter, det känns väldigt lagomt stort! :) man har ganska mycket plats i det ändå och tekniken blir i mer rimlig prisklass :)

Lycka till i fortsättningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar =) Karet hamnade hos jimmy här på SVG. Har inte ångrat mig än. Ganska skönt med lite plats inne på kontoret igen. Det blev bara en jobbig påminnelse varje gång man gick in och såg det gigantiska akvariumet stå där tomt.

Men lite tråkigt att det inte blir nått stort flashigt kar. Men ett hörnkar blir säkert bra det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...